NgZ Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 (endret) Som tittelen antyder, er jeg ute etter bøker å lese i sommer. Gjerne fantasy. Jeg er først og fremts ute etter serier med ihvertfall et par tusen sider total, så jeg kan være en stund i samme univers uten å måtte begynn helt forfra. Tar jo noen hundre sider å komme i stemning. Leste det som har kommet sålangt av a Song of Ice and Fire og Saxon cronicles i fjor, og likte egentlig begge. Saxxon chronicles er ingen fantasy-serie (ikke helt "der" oppe heller for så vidt), og det er heller ikke noe krav - så lenge den er bra. Kikket innom denne listen, men den er jo egentlig ikke til så mye hjelp. Tar meg jo lenger tid å lese reviews av de seriene enn å lese fler av dem. Grunnen til at je skriver "ikke "barnebok"", er at jeg ike er ute etter den typiske historien om den fjortenårige trollmannen som oppdager ine kreter, reiser verden rundt i kampen mot det onde, forelsker seg i en usannsynlig match og vinner prinsessen og halve kongeriket. Tenk Sagaen om Belgarion. Bøker jeg likte veldig godt da jeg leste dem første gan, og som fortsatt har sin sjarm, men ikke er helt det jeg er ute etter. Jeg liker gjerne at evt. overnaturlige evner er skildret realistisk, at de ikke bare "er der" som en slags billig nødløsning når det kniper, men øsnker jo ikke en rollespillmanual akkurat Med fare for å være veldig uoriginal med bokønsket kan noe i samme stil Song of Ice and Fire aboslutt være inteessent, men det kan mye annet og. Sci fi er det i og for seg lenge siden je har lest, så det er òg absolutt interessant. Noen som har lyt tl å komme med tips? Wrlord av Cornwell står forresten på listen. Endret 18. juni 2012 av NgZ Lenke til kommentar
Frackenpohl Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Vel hvis du ikke har lest konologien til Tolkien, er jo det et godt sted å begynne. Har også kun hørt fod-ord om "wheel of time" og "Dune" Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 Det meste av Tolkien er allered lest, Dune-serien også. Det siste er forøvrig så lenge siden at det kunne friste med en nylesing. Wheel of time har jeg hørt en del som ikke er så voldsomme fan av, fordi det samme gjentar seg om og om igjen. Lenke til kommentar
Frackenpohl Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Jasså? Har nesten blit tvingt til å ta med wot serien hjem av biblitoekaren min Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) WoT er ofte en bokserie man blir anbefalt av mange som her lest noe fantasy, det var min første lengre serie som fantasyentusiast etter å ha lest Tolkien, men som blir frabefalt av folk som har lest en del mer fantasy da den er ganske erketypisk fantasy (som du beskriver) og fordi den har flere bøker på veldig mange sider som dessverre ikke er så gode. Jeg personlig er veldig glad i WoT, men skjønner at veldig mange ikke er så glade og ikke vil anbefale den. Men jeg gjør det. Siste bok kommer i januar - woho! Jeg kan anbefale The Gentlemen Bastards-serien av Scott Lynch, men seriens fremtid er usikker pga forfatteren sliter en del personlig. To veldig bøker hittils. The Kingkiller Chronicle av Patrick Rothfuss anbefales også, her er også to bøker kommet ut men ser ut til at forfatteren holder det mer gående. Problemet med begge disse anbefalingene er at de ikke er ferdige og per nå ikke har så mange bøker i seriene sine ennå. Allikevel anbefales de. En annen personlig favoritt er Malazan Book of the Fallen-serien av Steven Erikson som er ferdig. Men jeg er noe tilbakeholden til å anbefale den. 10 bøker, flere over 1000 sider hver, ingen under 500. En kompleks historie som gjøres noe unødvendig kompleks av forfatteren. Men gudameien for noen bøker. Når Erikson treffer overgår han Martin så det ljomer. Også denne lider litt av antall bøker, noen virker noe ufokusert og man er ikke alltid sikker på hvor viktig ting er, men den er verdt å lese. Den trengs det dog trolig planlegging for lengre frem enn bare sommeren. Det tar tid å lese dette. Men etter min mening tjener du på det. Til slutt kan jo også Neil Gaiman anbefales, med American Gods i spissen. Dette er enkeltbøker, men veldig gode. Magien i de fleste bøkene her er godt gjennomtenkt og stilen er ikke helt den samme som i klassisk fantasy, minus WoT. Jeg reagerer dog på at du kaller slik klassisk fantasy som "barnebøker." WoT, som følger det klassiske oppsettet, er ikke barnebøker. Klart, A Song of Ice and Fire og Malazan er langt mørkere og råere, men å antyde at den klassiske heltehistorien er stort sett barnebøker mener jeg at er feil. The Belgariad kan fint leses for voksne Det finnes veldig mye god fantasy som ikke følger det klassiske oppsettet, men dessverre er ikke alt like lett å få tak i i Norge. Hva er planen - kjøpe fysisk, låne på bibliotek, kjøpe digitalt? Sjekk også denne listen: http://bestfantasybooks.com/top25-fantasy-books.php Endret 19. juni 2012 av Tomeito Lenke til kommentar
Thommesen Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Veldig enig med Tomeito, men den klareste anbefalingen må være Joe Abercrombies "The First Law" triologien. Svært lettlest, herlig tempo og veldig gode 'grey characters'. 1 Lenke til kommentar
SleepHead Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Anbefaler bøkene til Joe Abercrombie på det sterkeste. Du får en mørkt hardcore historie fra en middelaldreren lignende episk verden. Der du skriver du ikke vil lese en "barne-bok" mener jeg disse bøkene er det lengste du kommer unne "barne-boken" du ikke vil lese igjen. Det er først og fremst tre bøker (en trilogi - The first law) og senere laget to bøker (med en i produksjon nå) som fortsetter historien type 10-20 år etter trilogien. Skrivestilen til Joe Abercrombie tørr jeg påstå er revelusjonerende innenfor fantasy sjangeren. Les disse bøkene uten å få grøssninger, frysninger og ett glis på trynet så velter du for mye mot "barne-bok" fantasy sjangeren du prater om Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2012 Magien i de fleste bøkene her er godt gjennomtenkt og stilen er ikke helt den samme som i klassisk fantasy, minus WoT. Jeg reagerer dog på at du kaller slik klassisk fantasy som "barnebøker." WoT, som følger det klassiske oppsettet, er ikke barnebøker. Klart, A Song of Ice and Fire og Malazan er langt mørkere og råere, men å antyde at den klassiske heltehistorien er stort sett barnebøker mener jeg at er feil. The Belgariad kan fint leses for voksne Det finnes veldig mye god fantasy som ikke følger det klassiske oppsettet, men dessverre er ikke alt like lett å få tak i i Norge. Hva er planen - kjøpe fysisk, låne på bibliotek, kjøpe digitalt? Sjekk også denne listen: http://bestfantasybo...ntasy-books.php Merk at det var en grunn til at jeg brukte hermetegn rundt barnebøker, jeg er fullt klart over at de ikke er det. Jeg har bare lyst å lese noe annen type fantasy akkurat nå, enn den type historielinje. Kanskje mest fordi det er det jeg leste desidert mest av da jeg hadde min første fantasy-bølge i tenårene, og har lest mindre av andre ting. Har faktisk snart lest ut Neverwhere av Neil Gaiman, plukket opp en bok utenfor en serie for å lese før jeg har bestemt meg. Er absolutt fornøyd så langt, selv om Richard blir fremstilt litt forenklet, kanskje. Malazan vriket som både det jeg er ute etter og det jeg ikke er ute etter på en gang. Skremmende mengde ihvertfall. Lurer på om jeg starter sommeren med å sjekke ut Abercombie og The First Law, selv om Neverwhere egentlig har gitt meg sansen for å lese noe ikke satt i en middelaldersetting, og så ta det derifra. Har i utgangspunktet tenkt å skaffe dem digitalt (har en original nook) fra billigst mulige selger. Om det er Amazon (eller en annen selger som ikke tilbyr epub) strippes bare DRM-en før jeg slenger den innpå. Har også hatt relativt gode erfaringer før med fan-scans, eller hva man kaller det når bøkene er scannet inn og kjørt gjennom OCR av fan av serien og så gjort tilgjengelig. Ikke helt lovlig, selvfølgelig, men i mitt hode ganske moralsk ok dersom boken ikke er er tilgjengelig digitalt på lovlig vis. Har blitt veldig glad i ebokleseren, ettersom det ikke er mer plass i bokhyllene. Takker for alle innspill som har kommet inn. Lenke til kommentar
Thommesen Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 selv om Neverwhere egentlig har gitt meg sansen for å lese noe ikke satt i en middelaldersetting, og så ta det derifra. Kanskje det passer bra å holde seg på Gaiman da? American Gods, som Tomeito nevner, er satt i nåtid, og ligner garantert ikke noe du har lest før. Veldig god bok, men merk, den er tyngre enn de andre forslagene. Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 American Gods er et must når det kommer til Gaiman. Etter min mening hans klart beste skjønnlitterære produkt, bare slått av Sandman av alle hans produkter. Neverwhere var en tvserie som han utviklet og som han senere skrev om til bok. Fornøyelig, men ikke hans beste. Støtter opp om Abercombie, den passer nok meget bra. Skjønte poenget med anførselstegn rundt barnebøker, men ville vel allikevel påpeket det om det ikke var slik. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Vil du sitte en stund har vi jo Dragonlance. Begynn med Chronicles (Dragons of Autumn Twilight, Dragons of Winter Night og Dragons of Spring Dawning) og fortsett med Legends (Time of the twins, War of the twins, Test of the twins) (disse seks er oversatt til norsk, men solgte veldig dårlig og er vanskelige å få tak i.) Deretter kan du jo fortsette med Second Generation, før du tar Dragons of Summer Flame og hele Chaos War-serien. Da har du noe å gjøre en stund, før du tar de neste 150+ bøkene. Ellers har vi jo Indiana Jones, så klart. Start med Peril in Delphi, og gjerne Dance of giants og Seven Veils når du først er i gang. Det er tolv bøker totalt (skjønt alle mer eller mindre frittstående), så du vil nok sitte en stund. Du kan også ta Indy & The army of the dead, en ganske nye bok i en annen serie om Indy. Dvs en serie på en bok. Tilbake til ren fantasy har vi Mistborn-trilogien av Brandon Sanderson. Har bare lest en liten bit av den første boken (The final empire), men det lille jeg leste lover bra. De to andre bøkene er Well of ascension og The hero of ages. Om du ennå ikke har fått nok kan du jo fortsette med Prince of Nothing av Scott Bakker. Det er som vanlig en trilogi, og denne er inspirert av Tolkien og Frank Herbert. Liker man LotR og Dune har man mye å glede seg til, med andre ord. Bøkene i trilogien er The darkness that comes before, The warrior-prophet og The thousandfold thought. Til sist har vi ren Indy-inspirert action fra Andy McDermott. Det er helt klart favorittserien min. Delvis fordi jeg elsker Indy-lignende serier, og delvis fordi det er så absurd mye action her. Begynn med 'Jakten på Atlantis' og ta det derfra. Så langt er det åtte bøker, men McDermott jobber med en niende bok. Det er dessverre uvisst om det er med Nina Wilde/Eddie Chase, eller noe helt annet. Men de åtte første var det jo, så hvorfor slutte nå? Lenke til kommentar
Utah Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Jo Nesbø sine bøker om Harry Hole kan man jo alltid anbefale. Vil også anbefale '' Sagaen om Darren Shan ''. De kan virke barnslige men bare vent! Her er det haugevis av blodige slåsskamper med alt ifra sverd til automatvåpen. Serien består av 12 bøker 1. Cirque Du Freak - Skrekkens Sirkus 2. Vampyrens Assistent 3.Tunneler av blod 4. Vampyrfjellet 5.Dødsprøvene 6.Vampyrprinsen 7.Vampanjegere 8.Alliansenatten 9.Skjebnemorgen 10.Sjelesjøen 11.Mørkets Hersker 12.Skjebnens Sønner. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Nja, Harry Hole er ganske ensformige saker. Har man lest en bok trenger man strengt tatt ikke lese de andre. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Hvis du likte Bernard Cornwell kan kanskje Richard Sharpe serien være verd å lese? Jeg vil advare mot The First Law av Joe Abercrombie. Jeg likte den serien dårlig, og satt igjen med en "hvorfor leste jeg dette" følelse. For å komme med noen forslag: Peter F. Hamilton's Night's Dawn serie. Science fiction (inkludert ferske ideer) med litt horror blandet inn. Taper seg litt i slutten, men verd å lese. Jim Butcher's Dresden Files. Urban fantasy. Serien blir jevnt over bedre og bedre utover. Lenke til kommentar
Utah Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Nja, Harry Hole er ganske ensformige saker. Har man lest en bok trenger man strengt tatt ikke lese de andre. Man trenger vel strengt tatt ikke lese resten av dragonlance eller Indy bøkene når man har lest de første heller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå