Gå til innhold

Internett funker ikke men kan pinge eksterne (problem med PC)

Anbefalte innlegg

Som emnetittelen sier så får jeg ikke benyttet internett med noen programmer. Har prøvd stort sett alt jeg har som bruker internett uten resultat. Jeg kan imidlertid pinge eksterne IP-adresser uten problemer.

Har nett fra Canal Digital via en relativt primitiv ruter (tror canal digital har stått ansvarlig for denne, om noen kjenner typen) som står inne hos husverten. Den har alltid vært et problembarn, men nok om den.

En kveld ramla jeg ut av nettet som i seg selv ikke er uvanlig. Forsøkte å koble til på nytt, men fikk ikke tildelt IP-adresse. Xboxen hadde nett, så jeg la inn innstillingene fra den på trådløstilkoblinga på datamaskinen med en annen IP (192.168.1.102, 255.255.255.0, 192.168.1.1). Nå får jeg koblet til nettverket, og på egenskapene for tilkoblinga står det også at det er internett-tilgang på IPv4, og jeg kan som sagt pinge eksterne IP-adresser, men fint lite annet. Jeg får heller ikke åpnet ruter-konfigurasjonen i nettleseren. Uansett hva jeg forsøker å åpne i nettleser får jeg umiddelbart melding om at siden ikke kan vises. Har fulgt med på sending og mottak av data mens jeg forsøker, og det verken sendes eller mottas noen ting.

Har også forsøkt å restarte ruteren flere ganger, samt holde inne reset-knappen så lenge jeg gadd, uten resultat.

Jeg har forsøkt å benytte nettverksdiagnostiseringa til windows, og fått litt av hvert av meldinger der, men det som primært kommer opp som problem er noe om at proxy-innstillinger ikke lar seg hente automatisk.

Både deaktivering og reinstallasjon av nettverkskort er også gjort uten at det hjalp.

Av brannmur-/sikkerhetsprogrammer benyttes standard windows-brannmur og security essentials.

Er det noen som har noen gode tips?

Endret av Flygg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å legge inn DNS manuelt i PC, blant annet 8.8.8.8, 8.8.4.4, og noe fra opendns som ikke var like enkelt å huske :). Prøvde også samme dns som på xboxen.

Får som sagt ikke tilgang til konfigurasjonen av ruteren, men mulig jeg blir nødt til å troppe opp på døra til husverten og spørre pent om jeg kan få låne den litt.

Endret av Flygg
Lenke til kommentar

Nå sitter jeg på nevnte nettverk med en lånt laptop. Koblet seg på uten problemer,og uten å ssette Ip-adresse osv. manuelt, så feilen ligger åpenbart lokalt på den stasjonære maskinen. Mens jeg sitter her og surfer står den fast på "identifying" etter at jeg fjernet den manuelt konfigurerte IP-adressen.

nslookup fungerer ikke, så du er nok inne på noe med DNS.

edit: skulle såklart redigert forrige post, men gjort er gjort. Beklager så mye.

Endret av Flygg
Lenke til kommentar

Det fungerte dessverre ikke heller, men takk for forslaget. Etter det jeg leser rundt omkring om lignende problemer begynner jeg å mistenke at det er noe malware som er løs. Folk som skriver den dævelskapen skulle vært låst inne og tvunget til å bruke resten av livet som telefonsupport.

Er vel bare å innse at det er på tide å formatere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...