Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stjålet mobiltelefon

Ezaa

Anbefalte innlegg

Hei!

Får et par måneder siden ble min galaxy s2 stjålet. Ettersom at Samsung har supre sikkerhetssystemer klarte jeg å spore opp tyven når han byttet simkort. Etter en anmeldelse fikk jeg omsider telefonen tilbake etter 2 måneders etterforskning. Problemet nå er at telefonen har vært brukt av en annen person. Innholdet er selvfølgelig slettet. Gjerningspersonen har rett og slett brukt telefonen som sin egen.

Nå som jeg har fått den tilbake føles ikke dette greit nok. Telefonen har vært brukt av en annen, og jeg kommer aldri til behandle denne telefonen med samme respekt som tidligere. Spørsmålet mitt er hva slags rettigheter jeg har. Jeg kan vel på ingen måte kreve erstatning da jeg har fått den tilbake? Det er ikke akkurat synlige påviste skader.

Takker for svar!

EsAa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra et juridisk standpunkt vil jeg mene at verdien av din telefon ikke er forringet. Du kan ikke reise krav om noe siden du har fått den tilbake uten skader. Altså har du ingen rettigheter så fremt du ikke har en elkjøp- lignende forsikring som omfatter din problemstilling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mistet respekt for mobilen din? For noe forbanna tull

Hva tror du a? En idiot har klådd med fingra sine på min telefon. Kjempe arrtig å få den tilbake. Blir ikke noe forskjell fra før.

Lenke til kommentar

Det einaste som eg kan tenke meg som aktuellt er vell å kreve erstatning frå tjuven for dei utgiftene du har hatt medan du var utan telefon, samt ei kompensasjon for det arbeidet som kreves for å få telefonen tilbake slik den var før innholdet blei sletta.

Dette kan du gjere gjennom eit sivilt søksmål.

Kva meir synest du ville vært rettferdig og kreve?

Og ville dette være det samme dersom dette dreide seg om tjuveri av noke anna enn ein mobiltelefon? Kva med om f.eks sykkelen eller bilen din hadde blitt stjålet og levert tilbake uskadd?

Lenke til kommentar

Innholdet er selvfølgelig slettet.

Det er din egen feil at du ikke har tatt backup.

Ja, men det er ikke hans feil at innholdet er slettet. Det er snakk om forsettlig tyveri og forsettlig ødeleggelse, og det er ingen tvil om at et eventuelt økonomisk tap tråstarter måtte lide på grunn av den slettingen skal erstattes - det vil ikke bortfalle/settes ned på grunn av egen skyld, trådstarter har overhodet ikke utvist skyld. At du mener han moralsk sett bare kan klandre seg selv er irrelevant.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Innholdet er selvfølgelig slettet.

Det er din egen feil at du ikke har tatt backup.

Ja, men det er ikke hans feil at innholdet er slettet. Det er snakk om forsettlig tyveri og forsettlig ødeleggelse, og det er ingen tvil om at et eventuelt økonomisk tap tråstarter måtte lide på grunn av den slettingen skal erstattes - det vil ikke bortfalle/settes ned på grunn av egen skyld, trådstarter har overhodet ikke utvist skyld. At du mener han moralsk sett bare kan klandre seg selv er irrelevant.

Herr Brun: Takk for svar!

Har selvfølgelig tatt backup av bilder, video, kontakter osv. Men det er ikke så lett å ta backup av programmene som er innstallert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...