MrG Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Jeg har nettopp fått dette i hus sammen med 2x512 Twinmos DDR3200 m/winbond. Akkurat begynt prosess med overklokking, ser ut som cpu klarer 3ghz med 5/4. Har ikke fått minnet over 450mhz. Enda ikke tuklet med volt og timings. Håper noen har gode hint/tips/erfaringer som kan hjelp meg og få maks ut av dette oppsettet. PS. Har til nå brukt boxed vifte, på vei til posten nå for og hente vannblokk, kansje det hjelper? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Kjører samme systemet bare med vannkj og Geil minne på 3,5. :wink: Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Du kan vel prøve å øke Spenning for minne litt. Men for å maks ut av dette oppsettet, burde du kanskje hatt raskere ram. PC4000/4200 Lenke til kommentar
MrG Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 Jeg beholder dette minnet jeg har, minne koster flesk. Men ved 3ghz og 5/4 divider klokker jeg ikke minnet noe som helst. Hvordan er beste fremgangsmåte for timings på minnet, og hvor mye kan jeg vente av slikt? Synes SiSoft sandra gir merkelige scores på minne..Kun kjørt SPD hittil. Hva med vcore på cpu, er det noen som øker den meg hell..Og isåfall hvor mye? Lenke til kommentar
LoS Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Hva med vcore på cpu, er det noen som øker den meg hell..Og isåfall hvor mye? Jeg økte min fra 1,525 til 1,575, ligger på 1,550 pga strømforsyning, Når jeg ikke øker vcore så blir pc'n ustabil. Kan tenke meg at vcore blir satt høyere for at pc'n skal bli stabil på høyere hastigheter. Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Har nøyaktig samme oppsett som deg. Kjører pt. 246MHz FSB (=2952MHz CPU). Dessuten 5:4 CPU:MEM (heter vel 320 Mhz i BIOS). Så minnet går altså på 197 MHz eller.no Kan kjøre minnet på 221MHz stabilt m/ 2.85 VDimm (med 1:1 CPU:MEM da selvfølgelig) Har forsøkt å runde 3GHz, men har kun klart det i omlag 3.5 sek. vha. SetFSB før maskinen rebootet. Har forsøkt med VCore 1.5-1.65 uten helt store utslag. Har foreløpig tolket dette dithen at jeg har hatt 'uflaks' med CPU'en når jeg leser om folk som klokker til 3.4 GHz (og over) med stock cooler. Har selv en Zalman CNPS5700 med middelmådig ytelse (C/W ca. 0.3) som jeg tipper tilsvarer stock cooleren sånn noenlunde. Er svært interessert i hvilke resultater du oppnår med vannkjølingen din. timtowtdi Lenke til kommentar
MrG Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 For å ta det "positive" først da... Eneste merkbare jeg oppnådde med vannkjølingen var at temperatur sank dramatisk, men jeg klarte aldri og kjøre mer enn 250 FSB eller 3ghz på 5/4. Prøvde med 260, 255 til og med 251 med samme dårlige resultat. Når jeg lå det bak meg begynte jeg å prøve med aggresive timings på minne, oppdatere bios til nyeste etc... NÅ har jeg et MEGA problem. Maskinen slår seg dønn av alt fra sekunder til minutter etter start, og da er alle innstillinger i bios på default!!! Jeg har byttet til ram brikkene for å se om det kan være de uten hell.. Det skjedde noe kjedelig/merkelig når jeg skulle bytte stock vifte med vannblokk. Når jeg dro ut stock viften hang cpu'en fast, selv om armen var i låseposisjon. 1 av pinnene var litt bøyd, men det ordnet jeg på. Alt fungerte helt greit en god stund til jeg begynte å prøve å skvise enda mer ut av maskinen.... Noen som har noen ide om hva som kan være kaputt? CPU, hovedkort, siste bios eller annet? Blir veldig takknemelig for hjelp her, å være uten pc er ikke gøy Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Fillern det hørtes kjipt ut! Prøver meg med det første tipset jeg fikk når maskinen drev å rebootet: Sjekk at kjølepasta dekker CPU skikkelig.(elementært, men kan kanskje få CPU temp til å stige såpass at rebooter skjer?) Ellers: sjekke at alle kontakter sitter ordentlig fast...? Har også hatt litt 'merkelige' opplevelser med BIOS at jeg må starte maskinen et par ganger før innstillinger 'setter seg' og at det hele blir stabilt (1009 BIOS) - spes. etter omfattende endringer. timtowtdi Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Tror ikke cpu er gåen,da den funka etter du satte den inn. Ville prøvd med en ny biosoppdatering, event sjekket innstillingene i bios. Lenke til kommentar
MrG Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 Prøver og komme meg tilbake til orginal bios nå.. Jeg har med 1010 gått tilbake til standard innstillinger uten hell, samme problem. Jeg lurer på om jeg kan ha ødelagt ett eller annet når jeg skulle hente ut de siste mhz'ene..Minne har jeg sjekket ut, det er det ikke.. Og temperatur tviler jeg på dersom asusprobe viser riktig, da ligger jeg mellom 30 og 40 grader, aldri mer. Hilsen super frustrert og lei MrG Lenke til kommentar
MrG Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 Glemte og si at jeg selvfølgelig har brukt kjølepasta, artic silver. Men lurte forferdelig på det lille hullet oppå varmesprederen, det blir jo dekket av pastaen. Regner med at dette ikke betyr noen ting. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Glemte og si at jeg selvfølgelig har brukt kjølepasta, artic silver. Men lurte forferdelig på det lille hullet oppå varmesprederen, det blir jo dekket av pastaen. Regner med at dette ikke betyr noen ting. Spiller ingen rolle, og cpu èn er ikke gåen av litt overklokking, den bare nekter å starte når det blir for mye og så er den ok når du resetter. Men en annen ting hadde du agp/pci lås på når du klokket hviss ikke kan det vere hd som har fått en knekk, gjorde nemmelig det en gang og da var alt av partisjoner knust heldigvis var det bare å formatere denne og innstalere windows på nytt. Lenke til kommentar
MrG Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 Hadde agp låst ja..mulig jeg glemte det engang? Jeg kan styre på i dos lenge uten hell, krasjen kommer på vei eller inne i windows. Hver boot etter den slår seg driver xp og sjekker for consistency... Jeg er tom for ideer, klarte ikke og flashe tilbake i dos av en eller annen merkelig grunn..CD utility ville ikke flashe til eldre bios. Lenke til kommentar
MrG Skrevet 31. august 2003 Forfatter Del Skrevet 31. august 2003 Etter en clear cmos ville den ikke mer i det hele tatt.. Var faktisk ikke klar over at dette hovedkortet hadde voicepost (nytt for meg). Når jeg koblet til høytaler hylte det "CPU FAILED TEST". Tenker det blir angrerett på hele greien..Lurer på om jeg tørr og kjøpe asus igjen, nekter og tro at det var bare cpu som ga meg trøbbel.. Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Kondolerer! Lurer på om jeg tørr og kjøpe asus igjen, nekter og tro at det var bare cpu som ga meg trøbbel.. Vet ikke jeg altså, men i etterpåklokskapens lys hadde vel heller den 'bøye en pinne på CPU' saken samt hele inngrepet (samt en del ukjente faktorer som f.eks. statisk elektrisitet+++) _kanskje_ mer med dødsfallet å gjøre, enn evt. dårlig kvalitet på HK????? Hadde tenkt å skrive at 'mitt P4P800 fungerer iallefall upåklagelig', men det ville vel vært å strø salt i sårene :wink: timtowtdi Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Kondolerer! Lurer på om jeg tørr og kjøpe asus igjen, nekter og tro at det var bare cpu som ga meg trøbbel.. Vet ikke jeg altså, men i etterpåklokskapens lys hadde vel heller den 'bøye en pinne på CPU' saken samt hele inngrepet (samt en del ukjente faktorer som f.eks. statisk elektrisitet+++) _kanskje_ mer med dødsfallet å gjøre, enn evt. dårlig kvalitet på HK????? Hadde tenkt å skrive at 'mitt P4P800 fungerer iallefall upåklagelig', men det ville vel vært å strø salt i sårene :wink: timtowtdi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå