Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektro spørsmål

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Jeg har noen spørsmål angående elektronikk / husinstallasjon:

Hva betyr det egentlig at det er brudd i en leder / bryter? Jeg har hørt at den blå lederen som kobles på N aldri skal brytes (en 2polt bryter skal kunne bryte to ganger), men hva betyr egentlig det? Hva får det til å bli brudd i en leder / bryter?

Jeg skjønner ikke helt systemet med nummerering av de forskjellige bryterene som man bruker i vanlig husinstallasjon.

For eksempel, så er det risset inn ett 2 tall på begge 1polt bryterene som jeg bruker på kjøkkenet. Jeg trodde det var bare 2polt brytere som skulle markeres med det nummeret?

Så vidt jeg har forstått det, så er det slik:

Serievender = nummer 5

1polt = nummer 1

2polt = nummer 2

Resten er jeg ikke sikker på, men det ser jo ikke ut som at dette systemet stemmer uansett? I alle fall ikke med bryterene som jeg har i mitt hus. Her står det ofte ett 2 tall på en 1polt bryter.

Har bokstaven B (blindpunkt) et engelsk navn?

Har trekant symbolet som skal markere hvor de utgående ledningene til lyset skal et navn?

Er det slik at PR brukes for vanlig husinstallasjon, mens PN brukes i skjult anlegg? I så fall, hva brukes mest av 1,5mm2 og 2,5mm2 kabel? Brukes 4mm2 på høyere kurser som f.eks komfyren (25A)?

Jeg husker ikke helt hva regelen var, men når skal det brukes skjult anlegg? Jeg husker at på en plantegning over et hus jeg så, så var det bare skjult anlegg i garasjen, men her i huset så vises nesten ingen av kablene innendørs. Det virker som om de fleste ligger inne i veggen.

Hva brukes mest av APK og vanlig letti? Er det vanlig å bruke "APV" til å feste APK?

Hva betyr de bokstavene (forkortelse for?) "N, S, og FL" som virker å være risset inn på festerammen til alle brytere?

Er det nesten alltid slik at den blå lederen går til lampen, mens den brune lederen går direkte til stikkontakten?

Hva betyr det egentlig i praksis at noe er jordet? F.eks stikkontakt med jord, jordfeilbryter, jording osv. Er jordingens oppgave å sørge for at strømmen går direkte til jord (bakken) istedenfor å gå gjennom deg hvis du skulle være så uheldig å få strøm?

Det ble litt mange spørsmål dette, men jeg samlet rett og slett alt jeg lurer på i en tråd, så får dere svare på det dere gidder!

Tusen takk på forhånd!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var mye på en gang, sånn mot slutten av året .. nesten hele VG1 pensum.

Kan svare på litt.

Det finnes to (tre) hovedtyper av fordelingsnett. (Fra strømtransformator til forbruker.) Det er TN og IT ( og TT). Det som skiller dem er opplegget rundt fasespenning og jordleder.

For IT og TT systemet så har man en egen separat jordleder, PE. Denne skal man aldri bryte.

For TN nettet så har men en felles nøytral og jordleder inn til bygningen, PEN. Denne deler man ved inntaket (ved bruk av TN-CS system) til en nøytralleder N og en beskryttelsesjord, PE.

Ved bruk av firepoltlt automatsikring ifb med TN ssystemet, så bryter man jo N lederen. PE lederen og heller ikke PEN lederen skal ikke brytes.

Det som kan skje hvis man bryter N lederen i et TN system, uten at faselederne brytes samtidig, det er at TN systemet får "et flytende nøytralpunkt". Dette kan medføre at det oppstår opptil 400 V mellom fase og nøytralleder, slik at for eksempel styringsanlegg kan "konke ut".

http://w3.elektrofag...delingssystemer

Et par-tre bryterkoblinger:

http://w3.elektrofag...er/enpoltbryter

http://w3.elektrofag...er/topoltbryter

http://www.elko.no/wsp/elko2_nor/frontend.cgi?func=catalog.show&TABLE=PRODUCT&template=product&elnu=1427205

Hvis et lysarmatur mates fra et TN-CS anlegg, så vil 230 V komme fra en faseleder og N leder. Jeg tror da at man kan bruke en to polt bryter som bryter N lederen.

At noe er "jordet" vil si at det er tilkoplet "jord" men hva "jord" egentlig er for noe det vil kunne variere litt med fordelingssystemet. For IT og TT så betyr "jord" faktisk og bokstavelig talt "jordleder" eller "jordplate", eller "jordelektrode".

For TN anlegg så har man også en slik "fysisk jord" lokalt for den enkelt bygning, pluss at man også er koblet opp mot "e-verkets" PEN leder.

Håper på tilbakemeldinger fra de som måtte oppdage feil i min forklaring eller som har forslag til bedre forklaringer. Det er også mulig å spørre mer.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, tusen takk for svar! :green:

For meg så har skolen allerede sluttet, så dette er nok ikke hjemmelekser, hehe. Jeg går faktisk ikke elektrofaglig linje heller, jeg bare interesserer meg litt for dette og vil gjerne mate nysgjerrigheten min når det kommer til visse spørsmål jeg har, hehe.

Quote: "Det er også mulig å spørre om mer". Det skulle du ikke ha sagt, haha. :tease:

Føler meg egentlig litt dum for å spørre om dette, men må nesten bare gjøre det for å være sikker.

Rent hypotetisk (jeg vet det ikke er lov), hvis jeg hadde bestemt meg for å skru opp rammen på en av stikkontaktene på kjøkkenet for eksempel, har jeg kunne begynt å skru på den / koblet på brytere og stikkontakter uten å skru av sikringen for det området jeg driver å kobler?

Vet du hva som menes med LA og LB?

Har alle kabler en faseleder og en nøytralleder? Hva er forskjellen på de / hvor de skal kobles?

Er effektregulator og termostat det samme?

Er alle ringeklokker i hus koblet opp mot en transformator? I så fall, hvorfor? Har alle hus en transformator?

Er det slik at den vanlige spenningen på hus i dag (fordelingsnett) er 230V (IT) og 400V (TN)? Før var det vel 220V og 380V? Hvor mye spenning er det snakk om med TT nett?

Om et hus har IT, TN eller TT anlegg avhenger kanskje ikke av spenningen som huset får, men av hvordan ..ehm..kablene som tilfører strøm til huset kobles? Jeg har for eksempel lest at det er vanlig med 230V i IT anlegg, men jeg har sett i sikringsskapet for mitt hus at jeg har 400V IT anlegg.

Hva er nullpunktet i en transformator / eventuelt andre plasser?

Hva betyr tetthetsgraden til en stikkontakt? For eksempel IP55? Hva vil det si?

I sikringsskapet mitt sto disse bokstavene uthever: R, S, T, N. Vet du hva de betyr / er forkortelse for?

Det er vel DC som brukes på strøm for hus osv i dag, men hvorfor? Er det billigere? Hvis dette er riktig, hvor brukes da AC? Var det AC som ble brukt først?

Can't help my curiosity. :hm:

Takker for hjelp! :w00t:

Lenke til kommentar

Rent hypotetisk og praktisk så er det vel noe som heter AUS eller "arbeid under spenning", men det er meget strenge regler for dette. Tviler vel på at man uansett ville arbeide med en åpnet stikkontakt med spenning på. Det er uansett ikke lov for en "Ikke faglært" å utføre noen form for arbeide på bygningens elinstallasjon, enten anlegget er spenningssatt eller ikke. Det er både livsfarlig og ulovlig. (Ref Sikkerhetsforskriften og kvalifikasjonsforskriften.)

LA og LB. Vet egentlig ikke men luter på om det kan være de samme som L1 og L2, altså de to faselederne.

Bare 400 V TN systemer har en nøytralleder. Man kan koble opp med kun nøytralleder pluss en fase og da får man 230 V. IT og TN fordelingssystemer har ikke nøytralleder.

En "regulerbryter" er et "populært navn" for en bryter som kan koble inn en varierende grad av effekt fra et sett med varmeelementer. Det er egentlig ikke skakk om "regulering". (Som er en tilbakekoblet automatisert prosess.)

De fleste ringeklokker har en ringetransformator, vil jeg tro. Dette er en vanlig måte å lage ringeanlegget på. (Det er også mulig å bruke et batteri, men da må det jo skiftes av og til.)

Mulig at spenningen i IT og TN anlegg var litt lavere før. Er ikke sikker, men tror det er rett.

Om det er et IT eller et TN fordelingssystem avgjøres av hvordan transformatoren på transformatorstasjonen er koblet.

Kaplingsgraden til et elektrisk apparat angir hvor lett støv og vann trenger inn, og angis av bokstavene IP pluss et nummer for eksempel IP 55. Tror dette står definert i NEK 400 (Men er ikke sikker.)

Nullpunktet til en transformator må vel bli "stjernepunktet" i en stjernekoblet transformator, dvs et TN system.

R, S T faselederne i et 400 V TN anlegg. N - Nøytrallederen.

Ingen hus har i dag innlagt DC alle har innlagt AC. Biler og motorsykler har DC anlegg. I riktig gamle dager så bruket men DC i gatebelysning og i hus.

Den store fordelen med AC det er at det er lett å transformere den opp og ned. Dette reduserer tapet ved overføring. 3 fase AC er meget godt egnet for motordrift.

Det var mange gode spørsmål. Hvilken linje går du på ?

Lenke til kommentar

Takk igjen, Arne! :w00t:

Jeg har akkurat fullført VG2 Maritime fag, men har lenge tenkt på å gå VG2 Elenergi en eller annen gang,

Vi får se hva det blir til, jeg interesserer meg i alle fall for elektronikk! :green:

Lenke til kommentar

Elektriske installasjoner heter det vel. Elektronikk = transistorer og andre smådingser.

Tror det går an å gå VG2 elenergi (elektrikerfaget) og så "maritime elektriske installasjoner" etterpå. (I lære)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det alltid slik at ringeklokker er koblet opp mot en transformator? I så fall, hvorfor?

Er det fordi at huset (som oftest) får strøm levert med en spenning på 230V, og dette blir for mye for ringeklokken, så det må transformeres ned til .. ?

Noen som vet hva bokstaven "P" står for / betyr på en bryter? Bokstaven sto på selve bryteren.

Når skal det brukes skjult anlegg i et hus / skjult anlegg generelt? Er det bare PN kabel som brukes til dette?

Hva er det som egentlig skiller PR kabel fra PN kabel?

Noen som vet hva som er forskjellen på ionisk og optisk brannalarm, og hva er det som brukes mest - og hvorfor?

Hvor mye strøm / spenning er det egentlig snakk om i høyspentledninger?

Takk!

Lenke til kommentar

Er det alltid slik at ringeklokker er koblet opp mot en transformator? I så fall, hvorfor?

Er det fordi at huset (som oftest) får strøm levert med en spenning på 230V, og dette blir for mye for ringeklokken, så det må transformeres ned til .. ?

Ja. 12 VDC eller noko sånt sikkert.

Når skal det brukes skjult anlegg i et hus / skjult anlegg generelt? Er det bare PN kabel som brukes til dette?

Normalt blir det brukt PN-ledning. Kabel kan brukast om ein til dømes skal trekke frå boks inne til på vegg ute. Du kan for så vidt bruke kva som helst så lenge ein brukar riktig kvadrat og sikring, men PN blir "alltid" brukt.

PR er ein kabel (isolerte ledningar med kappe av aluminium og PVC utanpå. PN er ein isolert leidning.

Det varierer. Kan vere alt frå nokre tusen volt til fleire hundre tusen på lange overføringslinjer. På dei største linjene her i landet meiner eg 400 kV er standarden.

Straumen vil variere med belastninga. Midt på vinteren er det større forbruk og det går dermed større straum gjennom linjene. Spenninga blir transformert opp så høgt for å få ein lågare straum og mindre tap, men det er framleis store mengder. Kva ei linje kan ligge på normalt veit eg ikkje.

Lenke til kommentar

Ja. 12 VDC eller noko sånt sikkert.

Normalt blir det brukt PN-ledning. Kabel kan brukast om ein til dømes skal trekke frå boks inne til på vegg ute. Du kan for så vidt bruke kva som helst så lenge ein brukar riktig kvadrat og sikring, men PN blir "alltid" brukt.

PR er ein kabel (isolerte ledningar med kappe av aluminium og PVC utanpå. PN er ein isolert leidning.

Det varierer. Kan vere alt frå nokre tusen volt til fleire hundre tusen på lange overføringslinjer. På dei største linjene her i landet meiner eg 400 kV er standarden.

Straumen vil variere med belastninga. Midt på vinteren er det større forbruk og det går dermed større straum gjennom linjene. Spenninga blir transformert opp så høgt for å få ein lågare straum og mindre tap, men det er framleis store mengder. Kva ei linje kan ligge på normalt veit eg ikkje.

12V DC?

Jeg trodde det var bare AC / vekselstrøm som brukes i hus nå til dags?

Lenke til kommentar

Ja, det er vel sikkert 12 VAC på sekundærsida til ein ringetrafo. Vekselstraum blir brukt til alt som plugges i ein stikkontakt, men mykje utstyr har trafo, likerettar og går på DC. Av ting som blir trekt rundt i huset har du straum, brannalarm, innbrot, lyd, TV/internett-signal osv.

Lenke til kommentar

kjøp deg elenergi boka eller hva den no heter så har du noe å gjøre på i ferien. så på kveldstid da du vil sovne så leser du i NEK. samme hvilken nek det er snakk om, de er alle like tørre. alt du spør om står i disse bøkene. så kan du spør hvis du lurer på noe. du kan også få den en sommerjobb nå som det er felles ferie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...