Sexylubb1 Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Usikker på om det ble nevnt her, men om du ikke har en full BSU-konto enda er det greit å sette studielånet der. I alle fall om du tjener såpass mye at du skatter noen tusenlapper i året. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2I03X7 Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Et lite spørsmål: Du bor gratis hos din tante. Må hun gjøre noe, eller betale noe for at du skal bo gratis hos henne? Jeg tenker i forhold til at du da får stipend kontra å kun få lån dersom du hadde bodd med dine foreldre. Er nemlig i lignende situasjon, hvor de man skal bo hos lurer på om dette vil få noen implikasjoner for deres del, da med tanke på skatt osv. På forhånd takk Hei, Jeg har egentlig ikke tenkt noe på konsekvense for tante, da jeg har regnet med at hun ville si i fra dersom det får noen konsekvenser for henne... Altså; grunnen til at jeg bor hos henne er at hun bor alene; hos henne får jeg fred til å lese for meg selv, noe som jeg ikke kan få hjemme hos egen famile. Hun har nektet å ta i mot noen form for betaling! Så jeg har absolutt ingen utgifter til husleie, strøm, nettverk ol: hun betlaer jo for alt dette. Jeg har egentlig minimalt med peiling på økonomi ol, men slik jeg tenker så kan jeg vanskelig se for meg at hun skal kunne få noen problemer med dette - kan du peke noe mer på hva konkret det var du kunne tenke deg at kanskje kunne oppstå av problemer? Jeg vil veldig gjerne høre dine tanker rundt dette - vil ikke at hun skal få noen problemer mtp mitt opphold! Du sier jo noe med skatteproblemer her, men jeg ser ikke helt hva som evt ville vært et problem for henne...? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Med 800 000 i formue (ref den andre tråden din) får du redusert stipendet ganske kraftig, ref. http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Utland/Inntekt-og-formue-/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2I03X7 Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Ja, det er sant... Kanskje jeg bør droppe å søke lånet da... Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Det kommer vel an på om du per nå har disse verdiene i din eie eller om det er snakk om eiendom eller arv eller lignende som ikke nødvendigvis må føres på ligningen. Det jeg mener er altså om du kan utsette å få disse verdiene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2I03X7 Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Nei, dette er jo verdier jeg nå har. Men hvis man ser bort fra disse verdiene, altså at jeg ikke setter dem inn på konto. Da har jeg egentlig bare en BSU-konto i tillegg til min vanlige brukskonto. Hvordan stiller det seg egentlig med BSU-konto i forhold til lån og stipend? Prøvde å lese meg opp på det på lånekassens hjemmesider, men ble ikke særlig klok på det. Står kun noe om at det er foreslått av stortinget/regjeringen at renter på BSU-konto ikke skal medregnes. Det må vel bety at renter fra BSU-konto, som egentlig er kapitalinntekter, likevel ikke skal regnes som inntekter som har betydning for lånekassens inntektsgrenser...? Har jeg forstått dette riktig? Og så ble jeg litt mistenkelig ettersom det stod at det var et FORSLAG fra storting/regjering; betyr det at det ikke verdtatt enda? Uansett om jeg har BSU-konto, og sett at jeg ikke setter de 800 k inn på sparekonto, så har jeg nok likevel ikke oversteget den grensen som lånekassen har for formue, som er noe over 330 k for høst 2012, og litt over 344 k for 2013... Det eneste som da bekymrer meg er inntektsgrensen. Skjønner ikke helt om det er brutt eller netto de ser på da... hvis det er netto så kan det kanskje funke... Problemeter jo at jeg ikke har en klar årsinntekt, det varierer jo veldig mtp hvor mye jeg jobber - og jeg jobber ofte ekstra innimellom når jeg har tid - særlig i sommermånedene. Og så står det på hjemmesidene til lånekassen; "Stipendet blir redusert med fem prosent per måned av den inntekten som er over beløpsgrensen." Jeg kjønner ikke helt hva det er de mener med dette!! Er det slik at jeg av hver utbetalt månedsbeløp får omgjort fem prosent mindre til stipend? Og vil dette være uavhengig av hvor mye over beløpsgrensen jeg tjener? Eller er det slik at de kommer til å kutte mer og mer av stipendet jo mer jeg over beløpsgresen jeg tjener? Igjen - på forhånd takk. Stadig flere spørsmål som oppstår hele tiden! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Nei, dette er jo verdier jeg nå har. Men hvis man ser bort fra disse verdiene, altså at jeg ikke setter dem inn på konto. Som man har fortalt deg i den andre tråden: Det er ikke slik det fungerer. Dersom du eier verdier i dag, så har det ingenting å si om de er på konto, i madrassen eller henger på veggen. De skal føres inn i ligningen din uansett, og det er straffbart å unndra dem. Hvordan stiller det seg egentlig med BSU-konto i forhold til lån og stipend? Prøvde å lese meg opp på det på lånekassens hjemmesider, men ble ikke særlig klok på det. Står kun noe om at det er foreslått av stortinget/regjeringen at renter på BSU-konto ikke skal medregnes. Det må vel bety at renter fra BSU-konto, som egentlig er kapitalinntekter, likevel ikke skal regnes som inntekter som har betydning for lånekassens inntektsgrenser...? Har jeg forstått dette riktig? Her har du forstått helt riktig. Andre renter er kapitalinntekter og skal dersom forslaget går igjennom (og det gjør det jo i praksis, flertallsregjering...) telle mot inntektsgrensen til lånekassen. Og så står det på hjemmesidene til lånekassen; "Stipendet blir redusert med fem prosent per måned av den inntekten som er over beløpsgrensen." Jeg kjønner ikke helt hva det er de mener med dette!! Er det slik at jeg av hver utbetalt månedsbeløp får omgjort fem prosent mindre til stipend? Og vil dette være uavhengig av hvor mye over beløpsgrensen jeg tjener? Eller er det slik at de kommer til å kutte mer og mer av stipendet jo mer jeg over beløpsgresen jeg tjener? Du tar beløpet du har tjent, og trekker fra inntektsgrensen til lånekassen. Det beløpet du da står igjen med tar du 5% av. Dette beløpet (5% av overskytende altså) går til fradrag mot det du kan få i stipend. Skjønner du? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2I03X7 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Oi, sykt! Det visste jeg ikke. Eller, det er jo ganske logisk, når jeg først tenker meg om... Vil ikke havne i trøbbel med the big guys! Ok, håper forslaget blir vedtatt da; det ville jo hjulpet! Ang. det siste der; la oss si jeg sitter igjen med 10 000 etter at jeg har trukket fra inntektsgrensen til lånekassen (tjent 10 000 over innteksgrensen) for året 2012. 5 prosent av disse 10 000 vil være 500 kr - da vil altså lpnekassen omgjøre 500 kr mindre til stipend for hver mpned for året 2012 altså... Det var jo ikke all verdens det heller da... Men det fratrekket på 5 prosent er altså uvanhengig av hvor mye jeg over inntektsgrensen til lånekassen jeg får; om det er 1000 eller 10 000 over grensen spiller ingen rolle? Takk igjen for din tid! Jobber du forresten i bank/med finansielle spørsmål sånn normalt? Virker som om du kan en del om dette Lenke til kommentar
tenseii Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Et lite spørsmål: Du bor gratis hos din tante. Må hun gjøre noe, eller betale noe for at du skal bo gratis hos henne? Jeg tenker i forhold til at du da får stipend kontra å kun få lån dersom du hadde bodd med dine foreldre. Er nemlig i lignende situasjon, hvor de man skal bo hos lurer på om dette vil få noen implikasjoner for deres del, da med tanke på skatt osv. På forhånd takk Hei, Jeg har egentlig ikke tenkt noe på konsekvense for tante, da jeg har regnet med at hun ville si i fra dersom det får noen konsekvenser for henne... Altså; grunnen til at jeg bor hos henne er at hun bor alene; hos henne får jeg fred til å lese for meg selv, noe som jeg ikke kan få hjemme hos egen famile. Hun har nektet å ta i mot noen form for betaling! Så jeg har absolutt ingen utgifter til husleie, strøm, nettverk ol: hun betlaer jo for alt dette. Jeg har egentlig minimalt med peiling på økonomi ol, men slik jeg tenker så kan jeg vanskelig se for meg at hun skal kunne få noen problemer med dette - kan du peke noe mer på hva konkret det var du kunne tenke deg at kanskje kunne oppstå av problemer? Jeg vil veldig gjerne høre dine tanker rundt dette - vil ikke at hun skal få noen problemer mtp mitt opphold! Du sier jo noe med skatteproblemer her, men jeg ser ikke helt hva som evt ville vært et problem for henne...? Jeg tenker på om stipendet påvirkes av om man bor gratis eller ikke. Jeg går utifra at en av grunnene til at man ikke får noe i stipend dersom man bor hjemme hos foreldre er nettopp fordi man bor gratis, altså ingen månedlig husleie f.eks, og dermed ikke har det samme behov for støtte. Vil da det faktum at du bor gratis ha noen påvirkning på dette? Vil lånekassen ved vurdering om man skal få stipend eller ikke sjekke om du betaler noen husleie til din tante? Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Hadde jeg vært deg ville jeg vurdert å kjøpe egen bolig. Hvis du har så mye egenkapital, og tjener såpass greit kan dette være en god løsning. Da bor du ikke gratis, men avhengig av hvor dyr leilighet du kjøper vil du da kunne slippe helt unna formuebeskatning, og i tillegg vil du få fordelen av en eventuell verdiøkning. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Og ikke minst ha muligheten til å dekke rentekostnadene ved utleie, om en skaffer en leilighet med mer enn ett soverom. Lenke til kommentar
AfrikanskGentleman Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Så du skal snylte på statskassen sine penger når du bor hjemme og har jobb? Lol Lenke til kommentar
cupcake Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Så du skal snylte på statskassen sine penger når du bor hjemme og har jobb? Lol Er vel strengt tatt ikke snylting når det er snakk om lån...? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Du tjener noen tusenlapper på at det er et fordelaktig lån kanskje. Er ikke å snylte på noen sine penger når ordningen eksisterer for å hjelpe folk til å studere. En blir subsidiert fordi en, stort sett, etter endte studier er i stand til å bidra til samfunnet i en såpass stor grad at den "snyltingen" svarer seg økonomisk for staten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2I03X7 Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Et lite spørsmål: Du bor gratis hos din tante. Må hun gjøre noe, eller betale noe for at du skal bo gratis hos henne? Jeg tenker i forhold til at du da får stipend kontra å kun få lån dersom du hadde bodd med dine foreldre. Er nemlig i lignende situasjon, hvor de man skal bo hos lurer på om dette vil få noen implikasjoner for deres del, da med tanke på skatt osv. På forhånd takk Hei, Jeg har egentlig ikke tenkt noe på konsekvense for tante, da jeg har regnet med at hun ville si i fra dersom det får noen konsekvenser for henne... Altså; grunnen til at jeg bor hos henne er at hun bor alene; hos henne får jeg fred til å lese for meg selv, noe som jeg ikke kan få hjemme hos egen famile. Hun har nektet å ta i mot noen form for betaling! Så jeg har absolutt ingen utgifter til husleie, strøm, nettverk ol: hun betlaer jo for alt dette. Jeg har egentlig minimalt med peiling på økonomi ol, men slik jeg tenker så kan jeg vanskelig se for meg at hun skal kunne få noen problemer med dette - kan du peke noe mer på hva konkret det var du kunne tenke deg at kanskje kunne oppstå av problemer? Jeg vil veldig gjerne høre dine tanker rundt dette - vil ikke at hun skal få noen problemer mtp mitt opphold! Du sier jo noe med skatteproblemer her, men jeg ser ikke helt hva som evt ville vært et problem for henne...? Jeg tenker på om stipendet påvirkes av om man bor gratis eller ikke. Jeg går utifra at en av grunnene til at man ikke får noe i stipend dersom man bor hjemme hos foreldre er nettopp fordi man bor gratis, altså ingen månedlig husleie f.eks, og dermed ikke har det samme behov for støtte. Vil da det faktum at du bor gratis ha noen påvirkning på dette? Vil lånekassen ved vurdering om man skal få stipend eller ikke sjekke om du betaler noen husleie til din tante? Jeg lurer egentlig på det samme. Det blir nå synsing fra min side - men jeg vil ikke tro Lånekassen aktivt går inn og sjekker om man faktisk betaler husleie ol. Men jeg trenger også en avklaring på dette punkt. Hadde kanskje vært noe å sende en mail til Lånekassen... Om ingen her inne vet mer om dette... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2I03X7 Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Så du skal snylte på statskassen sine penger når du bor hjemme og har jobb? Lol Hva er det du snakker om? Det er ikke snakk om snylting. Som noen over her skriver; det er lån som skal tilbakebetales. Og jeg har jobb, ja. Hvilket betyr at jeg betaler skatt som går inn i statskassen. Og det skal jeg fortsette med resten av livet mitt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Jeg lurer egentlig på det samme. Det blir nå synsing fra min side - men jeg vil ikke tro Lånekassen aktivt går inn og sjekker om man faktisk betaler husleie ol. Men jeg trenger også en avklaring på dette punkt. Hadde kanskje vært noe å sende en mail til Lånekassen... Om ingen her inne vet mer om dette... Det er ikke et vilkår for å motta stipend at man faktisk betaler husleie. Du får også stipend om du eier egen bolig (såfremt du er innenfor formuesgrensene). Så du skal snylte på statskassen sine penger når du bor hjemme og har jobb? Lol Hva er det du snakker om? Det er ikke snakk om snylting. Som noen over her skriver; det er lån som skal tilbakebetales. Og jeg har jobb, ja. Hvilket betyr at jeg betaler skatt som går inn i statskassen. Og det skal jeg fortsette med resten av livet mitt. Snylting på rentefordeler er også snylting. Du glemmer å hensynta pengers verdi over tid; verdien at du får disponere over disse pengene i stedet for Lånekassen. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Det er da ikke snylting om h*n etterkommer lånekassen sine krav for å få studielån. Så enkelt er det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2I03X7 Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Takk for svaret, Krikkert! Kan dog ikke si meg enig med deg i snylte-kommentaren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå