foto_12 Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 (endret) Har Nikon d5000 + 18-55mm vr med auto innstilling (har prøvd manuell innst.,men hjelper ikke). Når jeg tar bilde med flere personer f.eks. rund et bord blir ikke alle som er med på bildet "skarpe" nok. Fokus punkte er bare rettet mot de i sentrum, fokus innstillingen er på AF som skal ta "alt". Har dere noen tips slik at alle på bilde kan bli like "skarpe". På et vanlig dig.kamera er alle "skarpe" Hvorfor er det sånn?? Endret 18. juni 2012 av fotf323 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 forskjell i blendertall. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Se på denne: http://camerasim.com/camera-simulator/ Det finnes haugevis av andre steder på nettet som også forklarer effekten du får med blenderen, men hovedsakelig må du lukke igjen blenderen en del (blende ned) for å få større område i fokus (dybdeskarphet). Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Søk på "Dybdeskarphet". Det finnes mange gode artikler om det på norsk. Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Kompaktkameraer har mye mindre bildesensor, som har den bi-effekten av at mer blir i fokus i forhold til om du sammenlikner med ditt speilreflekskamera innstilt på tilsvarende blender, brennvidde og med samme avstand. Du kan jo prøve å overstyre automatikken i ditt speilreflekskamera ved å velde A (aperture) på programhjulet, og så justere ned blenderåpningen (f.eks. f/5.6, f/8, f10, større tall = mindre blender). Du vil fort merke behovet for blits med slike innstillinger innendørs, men det fikk du sikkert på auto også. Om du også justerer opp ISO litt, kan du løfte bakgrunnen litt der blitsen ikke rekker. Lenke til kommentar
foto_12 Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 Så når jeg skal ta bilder av barneselskap setter jeg kameraet på A (aperture) velger f/8 og fokuserer på den ungen som er i midten av bilde og da vil de ungene som sitter foran og bak den jeg fokuserer på bli "skarpere". Lenke til kommentar
foto_12 Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 En annet spørsmål, når jeg velger auto innst. og bruker blits, da velger kamera en ISO på 1200 og av og til 2000 selv om jeg bruker blits. Skal det være sånn ?? Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Tommelfingerregelen sier vel at du bør fokusere ca. 1/3 "inn" i bildet for å få mest mulig foran og bak i fokus. For mer nøyaktig utregning kan du lese om hyperfocal. Det 3 ting som påvirker fokusplanet: Lavere brennvidde gir større fokusplan. Mindre blender gir større fokusplan. Lengre motivavstand gir større fokusplan. Lenke til kommentar
foto_12 Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 Takker for tipsene, nå vet jeg hva en skal søke etter på nette Lenke til kommentar
se# Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 På et vanlig dig.kamera er alle "skarpe" Som flere allerede har forklart må du bruke mindre blender for å få alle skarpe. F8 er forslått og det er et greit utgangpunkt. Hjelper ikke det prøver du F11. Dette vil fungere helt utmerket ute i godt lys, men inne vil det fort bli problmer med liten blender. For at bildet skal bli lyst med mindre blender må lukkertiden eller Iso økes. Lengere lukkertid gir fort uskarphet pga bevelse og da er du like langt. Øker du Iso får du mer støy i bildet, men det er sannsynligvis det beste alternativet likevel. Du nevner også den innebygde blitsen og hvis du synes den gir brukbare resultater kan den løse problemet i dårlig lys. Stiller du kameraet på F8 har imidlertid ikke blitsen rekkevidde på mer enn 1.5 meter så selv med blitsen i bruk må du skru opp Iso (eller bruke autoiso). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå