DigitalOverride Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Hei. Har lenge lurt på å anskaffe meg vannkjøling. Nå er planen som følger. WaterChill på CPU, GPU og NB. Dette kjøpes hos 3DFXCOOL, som et komplett CPU sett, med de to tilleggssettene til GPU og NB. Det jeg da har lyst til å gjøre er å sette en ekstra radiator inn i systemet, slik at rekkefølgen blir: Pumpe --> Radiator --> CPU --> Radiator --> NB --> GPU --> Pumpe Evt. bytter jeg om slik at GPU kommer først, da denne muligens utvikler mer varme enn NB? Noen tanker på akkurat dette? Fra pumpen inn på radiatoren til asetek benyttes det slanger med 12mm ytterdimm. Men, fra radiatoren til CPU blokken benyttes slanger med 10mm ytterdimm. Jeg lurer derfor på hvor stor innerdimm disse 10mm slangene har. Siden jeg vil ha en radiator til etter CPU blokken, må jo denne kunne benytte seg av de 10mm slangene som følger med. Er det noen som har gjort noe lignende som dette? Kunne ikke finne noe på forumet. Hvis det er noen som i tillegg har forslag til en god ratiator som passer sammen med 10mm slangene, setter jeg stor pris på det... Jeg lurer altså på: 1. Hvilken innerdimm har 10mm slangene fra asetek? 2. Har dere noen anbefalinger av radiatorer for overnevnte slanger? 3. Bør NB komme før GPU, eller omvendt, spesielt med tanke på at jeg kommer til å ha 2 (to) radiatorer i systemet, ikke en. På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Hvis du vil ha 2 radiatorer så er det billigere å kjøpe noe annet enn Waterchill og heller kjøpe en større radiator istedet for 2. Gå på Microplex.no og sett sammen et AC vannkjølings system. Det yter bedre og vil mest sannsyneligvis ikke koste stort mer siden du skal ha CPU, NB, GPU og en ekstra radiator. Jeg tenkte på det samme da jeg kjøpte vannkjøling, men jeg gikk for AC istedet og kjøpte en 240 radiator. Lenke til kommentar
DigitalOverride Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 Hmmm, har vanskelig for å tro at du klarer å få det billigere. CPU settet koster 1559,- + 810,- for GPU og NB settene. Da kommer det kun en radiator og vifte i tillegg... Fordelen for meg som er helt grønn når det gjelder vannkjøling er at alle koblingene passer sammen, og at alle slanger følger med. For meg vil det være vanskelig å sette sammen et system som passer hundre prosent, uten å lete masse på forumet, evt spørre masse på forumet, noe jeg ikke er interessert i. Jeg vil ha et system som funker, og ut i fra det folk har erfart, samt tester jeg har lest er det WaterChill som er tingen for meg. Så jeg henviser nok en gang til spørsmålene mine, og ber dere svare på de. Selvfølgelig, hvis noen gidder og ta seg tid til å sette opp et komplett system med en radiator på 2x120mm så sier jeg ikke nei takk til det ;-) Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 AC vannblokk, CPU, "cuplex" AC vannblokk, GPU (GeForce4), "twinplex" (spør hvilket skjermkort du har da) AC vannblokk, chipset, "twinplex" Hydor Seltz L20 II vannsirkulasjonspumpe AC radiator, "airplex EVO 240" AC vanntank, "aquatube", sølv 2xSlangenippel, messing, 1/2"BSPx3/8"ID 30xSlange, PVC "Tygon", 3/8"ID (10mm) 2xTitan vifte, 127m³/time, 29 dB(A) (120mm) Sum: 2916kr I tillegg må du ha 12 slangeklemmer. Kjøp gjerne skurslangeklemmer på Jernia, ClasOhlson eller biltema. Ikke betal mer enn 10kr per klemme. Jeg vet at Tygon slangene er litt dyre, men så er de kjempebra også. Mye bedre enn Waterchill slangene som er kjempestive. Du kan godt bytte ut slangene med noe billigere, men de er ikke så bra. For å sammenligne så koster det du har tenkt deg 2857kr hvis du kjøper NISO radiatoren. Lenke til kommentar
vifteovn Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Bare sånn til info så har asetek byttet ut slangene med noen bedre og mer byelige Noe som jeg har gjort og er litt tøft Er og kjøpe cpu-kittet og nb-gpu kittet Koster deg 1500+1900=3600, men da har du 2 radiatore 2 pumper og 2 uavhegige sytem. Lenke til kommentar
DigitalOverride Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 Hmmm, det var jo meget snilt. Takk skal du ha. Har aldri helt skjønt det der med slangedimmer, og hva som passer på hva. Du sier at Tygon slanger er litt dyre. Hvordan er de i forhold til vanlige "akvarie"slanger, eller de andre PVC slangene som de selger på f.eks. microplex? Går forresten ut i fra at det er der du har funnet prisene? Hydor Seltz er den pumpen som er i WaterChill, er det ikke det? Ville ikke lønne seg med en større pumpe? Ok, nå kommer det en drøss med nye spørsmål: 1. ID, = Inner Diameter, right?? 2. Slangenippel i messing, 1/2"BSP. Hva er BSP, og hvorfor trenger man slangenippler? Er dette til pumpen? Er rimelig sikker på dette, da pumpen har 1/2" BSP. Men lurer fremdeles på BSP, da ;-) 3. Hvordan er det å ha 4 vifter i motsetning til 2 på den radiatoren? Push-pull prinsippet... Vil det gi en merkbar effektforandring? Vil man kunne bruke 4 støysvake vifter og oppnå samme effekt som 2 støyende vifter? 4. Spm generelt til vannkjøling: Er det mest hensiktsmessig å montere tanken høyere enn pumpen? Slik som den tanken du foreslo, fUsiOn, som har et feste man kan bruke for å feste den høyest i kabinettet? 5. Hvordan tror du ytelsen vil være i forhold til WaterChill settet? Mener å huske at i en av testene var det ikke store forskjellen på systemene (noen grader; 6-7)... Der brukte de i tillegg Magnum vannblokk og større radiator... Så er det jo det at siden jeg nettopp vant et Radeon 9800 Pro 256Mb, har jeg mest sannsylig ikke særlig behov for å klokke GPU, og da er det egentlig ikke behov for så mye vannkjøling. Hmmmm, er fryktelig i tvil, altså. Huff, må tenke litt mer på dette. Men du mener altså at WaterChill settet ikke er noe bra? Du må også tenke på at jeg er helt grønn når det gjelder vannkjøling, og at bla manualen som følger med WaterChill settet og at settet er laget for å passe sammen gjør det lettere for meg som er komplett idiot ;-) Ok, tusen takk for forslaget i alle fall. Så håper jeg du gidder å svare på noen spørsmål til På forhånd takk. Lenke til kommentar
vifteovn Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Jeg kom vel ikke med noen kreative komentarer til topic. Så de kommer nå. 1 Waterchill er "nesten" idiot sikkert, nesten er fordi jeg ikke klarte og dytte slangene godt nok nedi, men jeg er jo sånn halveis idiot 2 Waterchill har en veldig god manual, at den har en manual er jo et pluss i seg selv 3 1 radiator holder i massevis til nb og cpu. Radiatoren til waterchill takler 400w en nb utvikler max 30 cpu fra 80-120 alt etter hvor langt du klokker. ææ jeg har bare hatt waterchill som er et n00b sett så noen mer profesjonelle komentarer lar jeg være Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Det som er viktig å vite om slangediameter er innerdiermateren på slangen, ID. Tygon slangene er nesten like bløte som silkikonslanger, og det sier seg selv. Kuriyama slangene skal også være ganske bløte i forhold til vanlig PVC slanger. På microplex er det en liste over hva som passer hva: http://www.microplex.no/rubweb/ressurser/_.../_vannkobl.html Hydor Selzt er samme type pumpe som er i Waterchill sette ja, om det kunne nok ha lønt seg med en større pumpe eller ikke vet jeg ikke helt, men tror ikke forskjellen ville blitt så stor. Jeg har jo det oppsette ovenfor uten NB blokka, og ytelsen er jo topp. Svar: 1. Ja 2. BSP vet jeg ikke hva står for, men det er 1/2" gjenger i pumpen og 3/8" ut hvor slangen skal festes. 3. Vil nok få litt bedre effekt, men det er neppe nødvendig. I tillegg tar det større plass. 4. Du burde ha tanken over alle andre tingene, hvertfall over pumpa slik at det renner vann letter inn i den. Hvis du kjøper den tanken jeg foreslo, og skal f.eks feste den i toppen, så må du kjøpe med festebrakett i tillegg. Selv har jeg tanken bare stående inni kabinettet siden jeg ikke hadde plass til å montere den i topp. 5. Ytelsen vil nok være 2-3 grader bedre, og i tillegg slipper du bryet med å feste 2 radiatorer. Selvfælgelig er Waterchill sette bra, men når man får et litt bedre sett til nesten samme pris, hvorfor kjøpe det dårligste? I tillegg får du følesen av å ha "satt sammen noe selv". Selv var jeg helt grønn når jeg kjøpte min vannkjøling, men det hindret ikke meg i å sette det opp fordet.. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Jeg kom vel ikke med noen kreative komentarer til topic. Så de kommer nå. 1 Waterchill er "nesten" idiot sikkert, nesten er fordi jeg ikke klarte og dytte slangene godt nok nedi, men jeg er jo sånn halveis idiot 2 Waterchill har en veldig god manual, at den har en manual er jo et pluss i seg selv 3 1 radiator holder i massevis til nb og cpu. Radiatoren til waterchill takler 400w en nb utvikler max 30 cpu fra 80-120 alt etter hvor langt du klokker. ææ jeg har bare hatt waterchill som er et n00b sett så noen mer profesjonelle komentarer lar jeg være Holder jgør nok radiatoren, men når du å overklokke NB, GPU, og CPU så begynner radiatoren å bli i det minste laget. Greit, det klarer sikkert å holde varmen sånn ca unda, men du vil få bedre ytelse med en stor/to radiatorer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå