Gå til innhold

Guide: Thunderbolt

Anbefalte innlegg

Godt mulig han refferer til ampere (watt/volt). Ikke at jeg kan så mye om dette, men mener å huske at amperen er viktigst for når plast smelter.

Varmen kommer av effekttap i lederen. Ettersom tynne ledninger har høyere motstand enn tykkere, så er det naturlig at det fort kan gå varmt for seg hvis man skal overføre mye effekt over en Cat 5e kabel uten å øke spenningen betraktelig (for da kan man minske strømmen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så skal jeg være enig i at USB-teamet har mye dårligere plugger - katastrofalt mye dårligere, både i forhold til USB2 men i særdeleshet til TB.

Jeg synes de SER bra ut og ønsker bare av den grunn å kaste alt USB på båten !

Det er også det som er mitt ankepunkt når det gjelder USB3 - for det at ytelsen ikke er nær makismal enda, så vil det komme i løpet av et år eller to.

Når det gjelder kommentarer om antall kontakter kontra kun en kontakt; så er jeg ikke bekymret - da USB2 begynte å bli vanlig, så hadde PC'ene 4 til 6 plugger. I dag er det vanlig med 10-12 USB2 plugger på et typisk hovedkort. Tror ikke produsentene har problemer med å ha mer enn en plugg; det er heller problemet at de må ha så mange varianter. En strømkontakt og 3-4 TB kontakter på laptopen vil være enklere å forholde seg til enn dagens skog.

Lenke til kommentar
Koffor ikkje berre bruke HDMI ?HDMI har jo 10,2 Gbits overføring allerede og dei fleste maskiner har en HDMI port, og dei nyaste standarene (1,4 b) har jo støtte for 4K, 3D og Ethernet. Dette er jo perfekt, dei fleste har nok ikkje mer enn 1920 x 1080p oppløsning på sine skjermer, så koffor ikkje bruke resten av "båndbredden" til HDMI kabelen til å sende annen informasjon, utrulig at ingen har tenkt på det før.... :( :DOg, "USB er også rimeligere å implementere", bullshit !!! det er forstatt ikkje mange datasmaskiner som har USB 3.0, og visst maskinen har det så har den 1 USB 3.0, kanskje to. (Bærbare altså, dei stasjonære har jo somregel mellom 2 og fire i tilleg til ca. 4 - 6 USB 2.0) eg er litt skuffa faktisk siden vi ikkje har kvittet oss med USB 2.0 enda, med tanke på at USb 3.0 er bakoverkompatibel..... :(
HDMI har ikke samme fleksibilitet angående hva slags data som overføres, og har også relativt kort rekkevidde.AtW

Er faktisk en del stackbare rutere som bruker hdmi kabler for komunikasjon mellom boksene men det er bare det fysiske laget, resten er propritiert.

Fordelen med Thunderbolt er at det faktisk er pci-e som er en ekstrem kraftig standard. Du kan kjøre alt untatt internminne og ekstra cpu over den.

For de fleste bruk er det en fulstendig overkill, men for bærbare er det meget nyttig.

Lenke til kommentar

Godt mulig han refferer til ampere (watt/volt). Ikke at jeg kan så mye om dette, men mener å huske at amperen er viktigst for når plast smelter.

Varmen kommer av effekttap i lederen. Ettersom tynne ledninger har høyere motstand enn tykkere, så er det naturlig at det fort kan gå varmt for seg hvis man skal overføre mye effekt over en Cat 5e kabel uten å øke spenningen betraktelig (for da kan man minske strømmen).

Det battaman synser til er korrekt. Det er kun strømmen som har noe å si for spenningsfallet, og dermed også effekttapet i en leder. (aka. Varme)

Jo høyere tykkelse på lederen, jo mer strøm kan gå igjennom. Effekten er et resultat av strøm (ampère x volt), og har du begrensning i ledningstykkelse så må du øke spenningen.

Kort sagt: Høyere spenning gir tilsvarende bedre effektivitet når det kommer til varmetap i lederene. Dobbelt så høy spenning betyr halvert varmetap / mulighet for dobbelt så høy levert effekt til enheten.

Dog, som sagt så vil en økning av spenning føre til sikkerhetsproblemer om den er for høy. F. eks det faktum at du trenger rundt 45 V for å trenge gjennom huden (litt avhengig av fuktigheten, så kan den være noe høyere og lavere). Ved 12V så er det nesten umulig å få støt, noe som er grunnen til at du kan montere og drive med slike enheter (bilbatteri og utgangen til strømforsyninger til PC etc.) uten utdannelse. Dette går vel opp til noe rundt 45V (husker ikke nøyaktig) som du kan drive med selv, uten at du er montør.

Ved rundt 45V (kommer litt ann på fuktigheten til huden etc.)

Edit: Må si meg enig med ATW med HDMI sine svakheter over distanser og funksjonalitet, fremfor mye nettverk. Genialt med langt mer praktiske kabler, mulighet til enklere å skjøte eller dele opp signalet, samt høy rekkevidde.

Har 15M som så vidt går i et mellomstort rom, og kabelen er stor og tykk i motsetning til noen nettverkskabel. :( HDMI er egentlig ikke noe særlig når det kommer utover mer enn små hjemmekinoer.

Har en noe større og ser tydelig begrensningene, samt hva jeg skal gjøre om det er utover det ene rommet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Så skal jeg være enig i at USB-teamet har mye dårligere plugger - katastrofalt mye dårligere, både i forhold til USB2 men i særdeleshet til TB.Jeg synes de SER bra ut og ønsker bare av den grunn å kaste alt USB på båten !
Det er også det som er mitt ankepunkt når det gjelder USB3 - for det at ytelsen ikke er nær makismal enda, så vil det komme i løpet av et år eller to.Når det gjelder kommentarer om antall kontakter kontra kun en kontakt; så er jeg ikke bekymret - da USB2 begynte å bli vanlig, så hadde PC'ene 4 til 6 plugger. I dag er det vanlig med 10-12 USB2 plugger på et typisk hovedkort. Tror ikke produsentene har problemer med å ha mer enn en plugg; det er heller problemet at de må ha så mange varianter. En strømkontakt og 3-4 TB kontakter på laptopen vil være enklere å forholde seg til enn dagens skog.

Du skal jobbe hardt for å bruke opp alle usb kontaktene, to printere, webkamera, mus, keyboard, tråløst netverk, blåtan, mobil, minnebrikke, kaffekopp varmer og jeg er bare oppe i 9.

disponerer derimot en bærbar med 1 alså EN usb kontakt, de har isteden klart å stappe inn en esata kontakt, noen designere skulle ha juling.

Lenke til kommentar

Det battaman synser til er korrekt. Det er kun strømmen som har noe å si for spenningsfallet, og dermed også effekttapet i en leder. (aka. Varme)

Jo høyere tykkelse på lederen, jo mer strøm kan gå igjennom. Effekten er et resultat av strøm (ampère x volt), og har du begrensning i ledningstykkelse så må du øke spenningen.

Nå forenkler du vel litt mye? ;) Hvis du minsker motstanden i en leder, så kan du øke strømmen tilsvarende for å få samme effekttap.

Men i praksis så har dere rett, da disse kablene har en gitt motstand, og det skal mye til for å minske den merkbart, Og dermed vil effekttapet øke i forhold til strømmen.

Lenke til kommentar

Bluetooth, mus, to til tastatur, trådløs kobling for en ekstra mus, en forlenger, en til skjerm-m/utvidelse, tre eksterne disker, printer, Ambilight, webcam, headsett, mobil, og så liker jeg å ha en ekstra om man får besøk, samt en til minnepenn.

Dette er 17 stykk. XD

Og ja, visse laptopper har ganske få USB-innganger for å få ned prisen på den bærbare, men aller mest ha et argument for å kjøpe den noe dyrere versjonen, som da gjerne også har en del annet godsnack.

Selv så har jeg aldri hatt en laptop med noe mindre enn 4 eller 5, og håper ikke det noe ngang skjer at jeg må klare meg med mindre. :p

Lenke til kommentar

Huff, høres slitsomt ut med SÅ mange usb-enheter. :p

Jeg bruker maks to - minnekortleser* og mus. Lader noen ganger telefonen, dersom jeg ikke har med veggplugg til den, men da har jeg vanlgivis ikke med mus heller. Eksterndiskene er som nevnt firewire-disker, og dasiy-chaines når jeg kjører backups, eller leter i arkivet.

*)Skulle gjerne hatt firewire-minnekortleser også, men de er svindyre, så jeg har bestemt meg for å heller vente på en Thunderbolt-leser. Hvis bare de jævla produsentene begynte å levere slikt da.

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Nå forenkler du vel litt mye? ;) Hvis du minsker motstanden i en leder, så kan du øke strømmen tilsvarende for å få samme effekttap.

Men i praksis så har dere rett, da disse kablene har en gitt motstand, og det skal mye til for å minske den merkbart, Og dermed vil effekttapet øke i forhold til strømmen.

Tja, kanskje.

Nå gikk jeg jo ut fra at du har et sett med ledere som er en satt tykkelse og dermed også motstand. (antar det ikke er noe alternativ å bytte ut kobberet med sølv eller lignende)

Valgte derfor å fokusere på det som produsentene faktisk kan gjøre som er noe lettere med en standard, og det er spenningen.

I tillegg så virket det som om folk her har fått det med seg at økt tykkelse på lederene (lavere motstand) også tilsvarte høyere strøm. Så synes egentlig det var på sin plass å nevne Ohms lov i sin enkelhet. :) Med visse unntak, da jeg ikke orket hele regla. :p

Lenke til kommentar

Dog, som sagt så vil en økning av spenning føre til sikkerhetsproblemer om den er for høy. F. eks det faktum at du trenger rundt 45 V for å trenge gjennom huden (litt avhengig av fuktigheten, så kan den være noe høyere og lavere). Ved 12V så er det nesten umulig å få støt, noe som er grunnen til at du kan montere og drive med slike enheter (bilbatteri og utgangen til strømforsyninger til PC etc.) uten utdannelse. Dette går vel opp til noe rundt 45V (husker ikke nøyaktig) som du kan drive med selv, uten at du er montør.

Altså strømmen vil gå gjennom kroppen din uansett om det er 5, 12, 50 eller 230 V, men jo høyere spenning jo mer merker du den og jo dødeligere blir den. 50 V er grensen som er satt som ''harmløst'' da det ikke vil være mulig å oppnå en strøm på 50mA gjennom hjertet.

12V er harmløst med tanke på strømgjennomgang, men du kan fortsatt få stygge brannskader hvis du kortslutter flere bilbatterier eller andre lavspent kretser med høy energi.

50V er grensen for hva du har lov til uten å måtte ha papirer

Lenke til kommentar

Hva sier dere hvis alt av USB kontakter forsvinner ( om en del år ) og man kun har noen få TB kontakter ( for å spare plass) ?Det sies at TB ska kunne erstatte alle tilkoblinger .Men hvor langt er man egentlig kommet ?

Tror ikke at det kommer til å erstatte usb, dyrere og ingen hub kun seriekobling, er vel kun forkjemperen som tror den tar over for usb.

Kommer til å bli brukt der du trenger mye kraft, eksterne skjermkort, skjermer, raske disker dvs ssd og raid bokser.

Lenke til kommentar

Altså strømmen vil gå gjennom kroppen din uansett om det er 5, 12, 50 eller 230 V, men jo høyere spenning jo mer merker du den og jo dødeligere blir den. 50 V er grensen som er satt som ''harmløst'' da det ikke vil være mulig å oppnå en strøm på 50mA gjennom hjertet.

12V er harmløst med tanke på strømgjennomgang, men du kan fortsatt få stygge brannskader hvis du kortslutter flere bilbatterier eller andre lavspent kretser med høy energi.

50V er grensen for hva du har lov til uten å måtte ha papirer

Nei, dette er feil. Ved lav spenning vil det ikke være en sluttet krets pga at huden fungerer som en ganske så effektiv isolasj, og dermed ikke gå noen strøm. Alt etter hvilket materiale det er snakk om, så trengs en gitt spenning for at det skal kunne gå en strøm. Ettersom resten av kroppen er en formidabel god leder, så er det mest relevant å se på hvor høy spenning som kreves for å komme gjennom dette. På samme måte som at man ikke sier at det går strøm gjennom luft eller gummi, så vil høy nok spenning føre til en sluttet krets.

Ved 43-45 mens jeg f.eks holdt på å spenningen fra en variabel strømforsyning så gikk jeg fra å ikke kjenne noe (ikke sluttet krets. Ala 0mA) til å få et godt støt (sannsyneligvis opp mot noen Ampere gjennom fingrene mine).

Du kan få brannskader om du kortslutter noe, og det blir mye gnister, eller at du er så våt og svett at noe trenger gjennom huden.

Det skal også nevnes at høyere spenning betyr høyere strøm og da også effekt som blir avgitt i kroppen. Dette gir større brannskader på indre organer etc. Dette er dog kun om du har en sluttet krets, som da kreves et minimum spenningsnivå, som ligger på rundt 40-50v for menneskehud.

Ellers er det også farlig om det går over 30mA gjennom hjertet, da dette kan føre til uharmoni i nerveimpulser til hjeret og stoppe det.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Da er det ut for e-sereial ATA ( i stedet ) ?

e-sata har vel egentlig sunget på siste versj en god stund nå, med USB 3.0 etc, så det kommer nok til å bli enda mindre populært i tiden som kommer ja.

pussig , for jeg har ikke en gang tatt den kontakten i bruk.

og den kom først i fronten på det siste kabinett mit.

nå tror jeg ikke en gang at jeg hadde e-sAta på den forige pcen min .

Så det er tydelig at noe kommer og forsvinner veldig fort.

på en måte er det nok like greit

på en annen måte så er det lit imiterende at man må ha overganger ( ekstra kort) hvis man vil bruke lit eldre utstyr til det faktisk er utslitt.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

2012 fra artikkelen:

Hvis Thunderbolt blir en så stor suksess som enkelte tror, kan vi i teorien ende opp med datamaskiner som bare har Thunderbolt-porter.

Vi er nå i 2019, skulle ikke thunderbolt dominere?

Spørsmålet blir fortsatt: Hva skal vi med det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...