Gå til innhold

TIPS Mat til fattige studenter (2 stk)

Anbefalte innlegg

vi er 2 studenter som bur sammen og har begge et lite budsjett når det gjelder mat. trenger tips til mat som smaker og metter godt.. og som helst er i store porsjoner slik at det kan spises dagen etterpå også.. vi er 2 store karer som trener mye så derfor er vi egentlig noen sultne karer begge 2.. hadde det ikkje vore for at vi drakk mye vatn så trur eg ikkje vi hadde hatt råd til alt! :confused:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg litt i samme posisjon som dere. Jeg bruker lite penger på mat, og spiser omtrent til jeg sprekker.

Trikset for min del er nok dessverre boksmat og gryteretter. Bla får en lapskaus til 19kr, blander en dette med eksempelvis ris, blir det nok mat til meg i to dager. Det er mange ulike typer boksmat, så en får variasjon. Alternativer er kyllingkjøttdeig, valgfri saus, og ris kanskje spaggetthi til. Grøt er ekstremt billig, lager en store porsjoner blir dette billig mat. På rema skaffer jeg tomatsuppe 2pakk til 15 kroner. Fyrer på med pølser 2kr pølsa og maccaroni. En pose skal egentlig være til 4 personer, men jeg klarer en slik alene. Panekaker er heller ikke spesielt dyrt. Bare å skaffe billig bacon (først price). Igjen spagetthi og billig tomatsaus + kjøttdeig er ikke spesielt dyrt heller. Spiser som oftest for mellom 10 og 30 kroner per middag. Som oftest mellom 15 og 20. Men grøt er billigere og joikaboller dyrere. Men metter mer =)

Som nevnt over kan en få 600gr fiskeboller til 8kr på rema? 16kr for fiskekaker og, funker fint i tomatsuppe. Fiskepinner er og billig. En kan og få 1kg pommes frittes til 16kr, eller 1kg pytt i panne til 30kr. Dette er fra hukkomelsen, enten rema eller bunnpris.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Nå er jeg litt i samme posisjon som dere. Jeg bruker lite penger på mat, og spiser omtrent til jeg sprekker.

Trikset for min del er nok dessverre boksmat og gryteretter. Bla får en lapskaus til 19kr, blander en dette med eksempelvis ris, blir det nok mat til meg i to dager. Det er mange ulike typer boksmat, så en får variasjon. Alternativer er kyllingkjøttdeig, valgfri saus, og ris kanskje spaggetthi til. Grøt er ekstremt billig, lager en store porsjoner blir dette billig mat. På rema skaffer jeg tomatsuppe 2pakk til 15 kroner. Fyrer på med pølser 2kr pølsa og maccaroni. En pose skal egentlig være til 4 personer, men jeg klarer en slik alene. Panekaker er heller ikke spesielt dyrt. Bare å skaffe billig bacon (først price). Igjen spagetthi og billig tomatsaus + kjøttdeig er ikke spesielt dyrt heller. Spiser som oftest for mellom 10 og 30 kroner per middag. Som oftest mellom 15 og 20. Men grøt er billigere og joikaboller dyrere. Men metter mer =)

Som nevnt over kan en få 600gr fiskeboller til 8kr på rema? 16kr for fiskekaker og, funker fint i tomatsuppe. Fiskepinner er og billig. En kan og få 1kg pommes frittes til 16kr, eller 1kg pytt i panne til 30kr. Dette er fra hukkomelsen, enten rema eller bunnpris.

Utrolig at eg faktisk ikkje tenkte på Boksemat! men supert forslag!

Lenke til kommentar

Kjøp dette:

15 poteter

8 gulrøtter

3 løk

2 purreløk

1 stangselleri

1 eske grønnsaksbuljong

Kok opp en stor kjele med vann og 4 buljongterninger.

Kutt opp grønnsakene slik som du ønsker selv. La det småkoke på svak varme i 50 min.

Salt/Pepper etter behov + en halv neve kruspersille hvis du har det liggende.

Voila. Mat i mange dager.

Lenke til kommentar

Skjønner virkelig ikke at folk gidder å stappe i seg de hvetemel/vann+salt-spedde drittproduktene som nevnt over, bare for å spare litt penger. Spesielt ikke når man trener.

Med litt planlegging, en frys og en ovn er det ikke vanskelig å lage billig mat som ikke smaker lort. Kjøp stort, lag stort og frys ned. Kjøp grønnsaker, ris, bønner og linser på innvandrerbutikker, 2kg-poser med frosne kyllinglår, benytt dere av Kiwi go'helg-tilbudet (når det er storfe, annet er ikke så bra priset). Kjøp svin og fisk. Kjøp flatbiff, svi av på stekepanne og bak i ovnen til kjernetempen er ~55grader, avkjøl og kutt tynt for roastbiff. Mye bedre enn ferdigprodusert, billigere, og ikke spedd med saltvann.

Ikke trenger det å være så mye arbeid heller. Middagen min i går var 1kg kyllinglår, tint i kjøleskap og puttet i en dyp form med 1,5l vann og to hønsekraft-terninger. Putret på lav varme i 2-3 timer, silte av kraften og jevnet med smør+mel, plukket lårene og hadde i kokosmelk, mais og paprika. Kostet kanskje 50kr totalt, og det var mat til 4. 10 minutters arbeid, resten tok ovnen seg av.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Boksemat? Pølser? Kjøttdeig? Pommesfrittes? Sunt? Billig? Her er det noe som ikke stemmer.

Banan, eple, kinakål, brokkoli, løk, poteter, ris, tomater og gulrøtter er billig. Kylling er lettvint og klarer seg kjempebra i fryseren!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...