Gå til innhold

Utstyr til Canon 1000D, objektiv og blitz

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte mitt 1000d for ca 2-3 år siden, og vil prøve å utvide utstyret litt.

Objektiv, problemet med kit objektivet 18-55 EF (eller noe slikt) har for dårlig zoom, og ikke god nok kvalitet. Ønsker tips om billig og bra objektiv. Ønsker å ha bra med zoom, men fortsatt muligheten til å komme nær nok på makro, pris 2000 - 4000kr.

Blitz, ønsker ekstern blitz, pris 1000 - 2000kr.

Jeg har søkt opp og ned, men klarer ikke å konkludere.

Bør være 200 på zoom, men trenger ikke ned i 18 på makro, men kanskje 28?

Endret av A3T
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ønsker mer zoom og bedre kvalitet samtidig som du vil bruke det til makro?

Jeg tror nok du har litt for høye forventninger til hva som finnes der ute av optikk til den prisen som duger.

Min annbefaling er å kjøpe et eget makro objektiv og en lyssterk normalzoom med bedre optisk kvalitet enn den du har.

Evt. ta en titt på 70-200 f/4.0L. Den finner du brukt til den prisen du har satt og det er en glimrende telezom. Så kan du evt. sjonglere litt med de resterende pengene på budsjettet ditt.

Lenke til kommentar

Poenget er at jeg vil ha et objektiv som jeg har med meg på f.eks tur, der det er mulig å komme nær nok f.eks dyr og motiv. Jeg ønsker ikke å ha 2 objektiv, det blir for tungvindt.

Mitt kit objektiv synes jeg ikke er bra nok, har testet et kit nikon d40, og dette hadde bedre kvalitet på bildene.

Å ha f.eks 24/28-150/200 brde vel gå ann med akseptabel kvalitet.

Jeg er ingen stjerne fotograf, 55-200 ser jeg det er mangen som sier kan være bra kvalitet,

men jeg tror at 55 blir for lite makro i praktisk bruk?

Lenke til kommentar

Blander du utrykket makro og vidvinkel?

Har du 18-55 uten IS eller med?

Hvis det er helt uaktuelt å ha flere objekiver får man jo alltids 18-200/250/270mm ojektiver, det er greie objektiver, men vil ikke forbedre bildekvaliteten din radikalt. Jeg har erfaringer med Canon sin 18-200mm fra jobben, et helt greit objektiv.

Ellers så skal vel Tamron 18-270 gå for å være et av de bedre hvis jeg ikke husker helt feil.

Ang blits er det vel Canon Speedlite 430 EX II som gjelder i den prisklassen.

Ser at Canon også gir det 200 kr i cashback før 30. juni, så da er det bare å få ut finger'n..

http://www.canon.no/cashback/

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Jeg har erfaringer med Canon sin 18-200mm fra jobben, et helt greit objektiv.

Som det allerede er påpekt finnes det ingen perfekt løsning på problemet ditt, men jeg er enig med awesnes at Canons 18-200 IS høres ut som et bra alternativ for deg. Trenger du mer tele kan du jo prøve Tamron 18-270, men det er ikke så stor forskjell på 200mm og 270mm. Du får ikke makro med noen av disse, men nærgrensen er ikke så verst så det går fint å ta bilder av litt større ting som blomster.

Lenke til kommentar

Det skal være billig, stort brennviddespenn i ett objektiv, og levere bedre bildekvalitet enn kitobjektivet. Lykke til. Det mangler bare fast f2.8 i den ønskedrømmen. :)

Canon 18-200mm IS eller Tamron 18-270mm/28-300mm dekker de to første kriteriene. For god bildekvalitet må du enten fjerne "billig" eller "stort brennviddespenn".

Om billig er viktig, ville jeg funnet Tamron 17-50mm f2.8 og Canon 70-200mm f4 L på bruktmarkedet. De ligger vanligvis på ca. 2000 og 3000-3500kr hhv. Du dekker de mest brukte brennviddene, og begge to leverer gode bilder. Tamron-objektivet har en autofokus som er vesentlig dårligere enn Canon-objektivet, men til gjengjeld får du f2.8. Tilsvarende fra Canon ligger på 6-7000kr brukt.

Lenke til kommentar

Poenget er at jeg vil ha et objektiv som jeg har med meg på f.eks tur, der det er mulig å komme nær nok f.eks dyr og motiv. Jeg ønsker ikke å ha 2 objektiv, det blir for tungvindt.

Velkommen til den ideelle verden:) Det hadde vært flott om dette fantes i virkeligheten, det gjør det desverre ikke. Hvis du ønsker mer tele(zoom) kjøp et dedikert teleobjektiv. Hvis du ønsker bedre kvalitet på de videre brennviddene kjøp en ny normalzoom. (ala 15/18/17mm til 50/55/85mm)

Speilrefleks er bygget slik at man bytter objektiv mellom de ulike behovene og situasjonene du befinner deg i. Jeg ville som et minimum hvertfall hatt to objektiver å bytte mellom.

f.eks. EF-s 15-85mm (som er et bra objektiv med veldig allsidig brennviddeomfang) + EF-s 55-250mm som teleobjektiv.(bra til prisen)

Hvis du ønsker noe bedre enn 55-250 kvalitetsmessig kan du kikke på 70-200 F/4 L (uten IS) disse ligger på rundt 3000-3500,- brukt. Og rett over 4000,- nytt. Men dette objektivet blir ganske stort og tungt på din 1000D. og det var kanskje ikke det du var ute etter?

Uansett. Speilreflekskameraer er noe drass. Skal man utnytte potensialet er man rett og slett nødt til å ha flere objektiver tilgjengelig. Hvis dette drasset hindrer deg i å ta med kameraet er speilrefleks rett og slett ikke det rette for deg.

Endret av to88he
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at dere misforstår, jeg er selvfølgelig ute etter best mulig bildekvalitet, men er klar over at det vil gi visse begrensinger.

Kameraet blir brukt til å ta familiebilder på turer o.l., pluss litt bilbilder.

Jeg er ingen proff, og forventer heller IKKE at bildene mine er like bra som proffer som har kamera til 3-10 ganger prisen på mitt budsjett.

Jeg blander vidvinkel og makro ja, er vidvinkel jeg mener.

Jeg har kit objektiv uten IS, og jeg vet at dette er et dårlig objektiv,

men her inne virker det som at ingenting er bedre enn dette. (satt på spissen)

Lenke til kommentar

Blander du utrykket makro og vidvinkel?

Har du 18-55 uten IS eller med?

Hvis det er helt uaktuelt å ha flere objekiver får man jo alltids 18-200/250/270mm ojektiver, det er greie objektiver, men vil ikke forbedre bildekvaliteten din radikalt. Jeg har erfaringer med Canon sin 18-200mm fra jobben, et helt greit objektiv.

Ellers så skal vel Tamron 18-270 gå for å være et av de bedre hvis jeg ikke husker helt feil.

Ang blits er det vel Canon Speedlite 430 EX II som gjelder i den prisklassen.

Ser at Canon også gir det 200 kr i cashback før 30. juni, så da er det bare å få ut finger'n..

http://www.canon.no/cashback/

Endelig et vettugt svar!

Takk for det!

Det skal være et ok objektiv til genrell fortografering på turer o.l. ,

jeg har kit objektiv uten IS ja. Dette er vel det dårligste i hele verden sikkert.

Lenke til kommentar

Canon 18-200 IS og Tamron 18-270 VC mkII "begge har stabilisering" har en bildekvalitet som er omtrent lik 18-55 IS og det objektivet er skarpere en samme objektiv uten IS "IS=stabilisering", vil si at det er helt greie objektiver til normal fotografering, til action/sport trenger de sollys for og kunne få raske nok lukkertider.

Blits er det 430 EX II som gjelder, mye blits for en relativ ok pris, vil anbefale original blits grunnet automatikken som hjelper deg veldig, fordelen med 430 EX II i forholdt til rimeligere blitser er fast fokuslys, justere blitshodet i to akser, stål fot, innebygget diffuser, kan justeres fra kameraet samt hvis du oppgraderer kameraet til et nytt vil blitsen fungere* samt at du får mulighet til ekstern kabelfri bruk av blitsen "noen kameramodeller".

* tredjeparts blitser må stort sett sendes inn for og få ny firmware så de kan fungere med nyere Canon kamerahus.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Denne blitzen ser jo bra ut, og canon 18-200 is er sikkert greit for meg, eventuelt korleis blir zoomen med denne? Canon EF 28-135mm f/3,5-5,6 IS USM og bildekvaliteten? Prisen er jo ~ lik.

Lenke til kommentar

Det er ikke særlig stor forskjell i skarphet på 18-200 og 28-135, så det økte brennviddeomfanget vil jeg si heller i favør av 18-200. En fordel for 28-135 er at den har USM og er tilpasset fullformat, men det er og et mye eldre objektiv (fra 2003), mens 18-200 er fra 2008. Jeg vi lanse det som en ulempe at det stopper på 135mm, det er akkurat der du begynner å kunne komme tett innpå f.eks fugler eller andre ting du ikke kan bevege deg nærmere.

18-200 er veldig skarpt i forhold til prisen, og for de som trenger dette brennviddespennet og ikke ønsker å betale mer eller dele det på to objektiver, så er den helt bankers. Ingen har noensinne skrevet noe negativt om dette så vidt jeg har klart å se. Det i seg selv er en hedersbetegnelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...