Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

VG3 naturfag - populasjonspåvirkning

Anbefalte innlegg

Kom da opp i naturfag i eksamen i dag, faget hvor jeg har tidenes mest ufortjente treer. Emnet var heldigvis ikke det verste "bærekraftig utvikling", og opplæringsmålene er absolutt overkommelige. Jeg stusser bare litt over oppgaveteksten jeg har fått, og håper noen kan hjelpe meg.

"En innsjø ligger i et område hvor det drives jordbruk. Bøndene bruker kunstgjødsel og husdyrmøkk for å øke grasproduksjonen. Det viser seg at noe av gjødselen og husdyrmøkken havner i innsjøen og skaper algevekst. Ørretpopulasjonen viser seg først å øke, men så etter en tid å avta. Gi en mulig forklaring på hva som har skjedd."

Er det noen som kan ha formeninger om hva som faktisk er grunnen? Hvis noen har korte svar/innvendinger/kommentarer, tror jeg at jeg selv skal klare å komme med en lengre forklaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for innspill. Eutrofiering virker riktig, da kunstgjødsel som oftest inneholder både fosfor og nitrogen. Men det forklarer dessverre ikke hvordan populasjonen med ørret kan ha økt. Slik jeg har skjønt det, er ørreten en rovfisk, så syns det er rart om populasjonen øker fordi den får tilgang på alger.

Lenke til kommentar

Både som yngel og voksen spiser ørreten insekter og plankton, og når antallet alger stiger, stiger også antallet dyreplankton, og deretter antallet insekt. Derfor blir det mye mat, og antallet ørret stiger pga. mye mat, men etter hvert så vil antallet ørret gå over det som er bærekraftig i forhold til mengden mat, og da vil en del av populasjonen gå ned og til slutt ende på et stabilt nivå helt til mattilgangen (eller andre faktorer) blir endret. Ble en lang setning, men tror jeg fikk frem poenget! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...