Sanchez_ Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Kom da opp i naturfag i eksamen i dag, faget hvor jeg har tidenes mest ufortjente treer. Emnet var heldigvis ikke det verste "bærekraftig utvikling", og opplæringsmålene er absolutt overkommelige. Jeg stusser bare litt over oppgaveteksten jeg har fått, og håper noen kan hjelpe meg. "En innsjø ligger i et område hvor det drives jordbruk. Bøndene bruker kunstgjødsel og husdyrmøkk for å øke grasproduksjonen. Det viser seg at noe av gjødselen og husdyrmøkken havner i innsjøen og skaper algevekst. Ørretpopulasjonen viser seg først å øke, men så etter en tid å avta. Gi en mulig forklaring på hva som har skjedd." Er det noen som kan ha formeninger om hva som faktisk er grunnen? Hvis noen har korte svar/innvendinger/kommentarer, tror jeg at jeg selv skal klare å komme med en lengre forklaring. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 http://snl.no/.sml_artikkel/forurensning Hvis du leser det som står om vannforurensning, og under det eutrofiering, tror jeg du kommer et stykke. Har aldri hørt ordet før, men "Eutrofiering skyldes økt tilførsel av plantenæringsstoffer som fosfor og nitrogen." Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 Takk for innspill. Eutrofiering virker riktig, da kunstgjødsel som oftest inneholder både fosfor og nitrogen. Men det forklarer dessverre ikke hvordan populasjonen med ørret kan ha økt. Slik jeg har skjønt det, er ørreten en rovfisk, så syns det er rart om populasjonen øker fordi den får tilgang på alger. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Det kan være at de som ørreten spiser dør, og at ørreten dermed får mer mat en periode. Men etter hvert minker maten totalt sett? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Både som yngel og voksen spiser ørreten insekter og plankton, og når antallet alger stiger, stiger også antallet dyreplankton, og deretter antallet insekt. Derfor blir det mye mat, og antallet ørret stiger pga. mye mat, men etter hvert så vil antallet ørret gå over det som er bærekraftig i forhold til mengden mat, og da vil en del av populasjonen gå ned og til slutt ende på et stabilt nivå helt til mattilgangen (eller andre faktorer) blir endret. Ble en lang setning, men tror jeg fikk frem poenget! 1 Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 Det gjorde du. Var absolutt til stor hjelp, tusen takk! Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Bare si ifrå om det er mer du lurer på! Hadde siste eksamen i dag så det blir nok langt på natt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå