Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg unormalt god luktesans?

frankhaugen

Anbefalte innlegg

Jeg satt å diskuterte sanser med noen venner, og når jeg begynnte å snakke om at jeg kunne lukte når en jente/dame hadde mensen, eller jeg kunne smake og lukte forskjellen på lettmelk og helmelk, (jeg takler ingenting annet enn helmelk). Dette mente de var unaturlig gode sanser, og at jeg køddet med dem, men jeg kan lukte den temmelig bemerkningsverdige lukten av blod når jeg er i nærheten av noen med mensen, til og med ekskjæresten som var super-renslig hadde en definitiv blod-lukt ifra seg.

Finnes og hundrevis av andre eksempler der jeg har kunnet lukte, (og smake), ting andre ikke kan. Blod er såpass unik en lukt så jeg kan og lukte om noen blør fra sår. Til og med indentifisere sigarettmerker på lukt.

så er dette unormalt eller er ikke?? Er jeg en "mutant"? :p

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Det er ikke unormalt å smake forskjellen på lettmelk og helmelk. Hvordan er det mulig å ikke smake forskjellen? Litt skeptisk på det andre.

Lenke til kommentar

Helmelk og lettmelk kan man jo merke forskjellen på med en gang! Helmelken lukter mer fløte..

Forøvrig så lukter mensenblod utrolig mye. Det er SKIKKELIG NASTY! Da jeg var yngre og brukte bind så slet jeg med at jeg følte meg ''skitten'' hele tiden, og omtrent alle jenter er bekymret for om noen kan lukte det. Så nei, jeg vil ikke si at det er spesielt unormalt, men det kan jo hende at de fleste av oss ignorerer det som hverdagslige ting. Kroppen gjør jo det hele tiden; ignorerer ting den ikke nødvendigvis har noe 'bruk' for.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan får du i deg helmelk? Det er jo noe av det ekleste man kan drikke!

Det er det som ER melk!

Lettmelk er til å brekke seg av, det har en rar lukt, og smaker utvannet. Nei jeg vil heller ha ekte melk, helst nykjølt rett fra kua ^^

-frank

Så enig, så enig. ;)

Lenke til kommentar

Hvordan kan dere drikke melk..? Ikke mye normalitet i denne tråden

Noen av oss forsøker å få inn tilstrekkelig calcium slik at ci har gode tenner og ikke rammes av beinskjørhet ;)

-frank

Helmelk og lettmelk kan man jo merke forskjellen på med en gang! Helmelken lukter mer fløte..

Forøvrig så lukter mensenblod utrolig mye. Det er SKIKKELIG NASTY! Da jeg var yngre og brukte bind så slet jeg med at jeg følte meg ''skitten'' hele tiden, og omtrent alle jenter er bekymret for om noen kan lukte det. Så nei, jeg vil ikke si at det er spesielt unormalt, men det kan jo hende at de fleste av oss ignorerer det som hverdagslige ting. Kroppen gjør jo det hele tiden; ignorerer ting den ikke nødvendigvis har noe 'bruk' for.

Betrygende å vite at jeg ikke er en "mutant".

Takk Buffy! du med et par andre utvalgte på forumet burde kanskje legges til julekort-lista mi for jeg kan sverge på at det er som regel de samme som har svarene til meg ;)

-frank

Lenke til kommentar

Noen av oss forsøker å få inn tilstrekkelig calcium slik at ci har gode tenner og ikke rammes av beinskjørhet ;)

-frank

Norge er både på toppen av melkedrikker-statistiskken og benskjørhetstatistikken. Proof enough for at melk ikke er så viktig for å forebygge benskjørhet som tidligere antatt :)

Ellers kan det hende du oppfatter lukter bedre enn andre. Altså ikke at du lukter de bedre, men at du gjenkjenner lukten og kan konkretisere hva du lukter mer enn "det lukter NOE".

Lenke til kommentar

Jeg besøkte et parfymefabrikkutsalg i Paris for flere år siden. De fortalte at menn har ofte mer presis luktesans enn kvinner, så derfor brukes mest menn i parfymeutviklingen, for å kunne skille mellom de forskjellige "notene" i parfymer.

Jeg tror deg på det du sier. Jeg har også en velutviklet luktesans (arvet av min mor), men det er ikke i alle situasjoner det er en god egenskap. :)

Lenke til kommentar

Hvordan får du i deg helmelk? Det er jo noe av det ekleste man kan drikke!

Det er det som ER melk!

Helmelk er noe pasteurisert dritt. Det er ikke melk, men noe med samme funksjon. F.eks er fettet omtrent helt ødelagt pga pasteuriseringen, samt mye vitaminer.

Ta heller liit D3 og JOD i stede.

Lenke til kommentar

-frank

Norge er både på toppen av melkedrikker-statistiskken og benskjørhetstatistikken. Proof enough for at melk ikke er så viktig for å forebygge benskjørhet som tidligere antatt :)

Ellers kan det hende du oppfatter lukter bedre enn andre. Altså ikke at du lukter de bedre, men at du gjenkjenner lukten og kan konkretisere hva du lukter mer enn "det lukter NOE".

Nei for dette har ingen ting med lite sol i Norge å gjøre sammenlignet med andre land.. Sett deg litt in i kalsiummetabolismen, så ser du at melkeinntak har lite å si dersom vi mangler evnen til å ta dette opp i tarm ol. (vit. D, som produseres fra kolesterol i huden takket være UVB stråling). Litt irritert at folk konkluderer med til og tang uten å inneha kunnskap om saken. Jeg er dog enig med deg i at det er flere andre viktige faktorer som spiller inn!

Når det gjelder risikofaktorer, er noen av dem listet her (OT- i know):

* vit. D mangel

* høyt alkoholinntak

* lite kalsium, magnetisk, fosfor, zink og andre mineraler i maten

* tobakkorøyking

* Lite østrogen (menopause)

* jenter > gutter

Tviler ikke på at noen kan lukte denne spesielle blodsmaken i enkelte tilfeller, men tviler sterkt på at dette gjelder for flesteparten av jentene :) jeg har tatt feil før dog ;)

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

-frank

Og New York har flest brannmenn. Det er derfor New York er den byen med flest branner i verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hald diskusjonen til emnet takk. Mjølk, beinskjørheit og brannmenn i New York kan de diskutere ein anna stad.

Sidan eg aldri har høyrt om nokon med tilsvarande luktesans før så vil eg påstå at du har ein unormalt god luktesans ja.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...