UrNils Skrevet 18. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 18. juni 2012 (endret) Hei. Jeg har et AMD/ATi 5770-skjermkort som er koplet til TV (Samsung UE46D7005XXE) via HDMI. Det jeg sliter med er at hver gang jeg slår av TV så får jeg ikke lyd gjennom HDMI når jeg slår det på igjen. AMD HDMI lydadapteret blir ikke deaktivert på PC'en, men jeg får ikke mulighet til å sette det som standard lydenhet. Det fungerer ikke å restarte PC'en heller. Derimot å nappe ut HDMI-kabelen og sette den på plass (med TV påskrudd) fungerer fint. Så det virker på meg som om dette er et HDMI Handshake-problem. Det jeg ikke helt klarer å skjønne er at i Catalyst 12.2-driverne fungerer alt helt smertefritt, men med 12.3 og 12.4 dukker dette problemet opp. Jeg har ikke klart å finne noen årsak til hvorfor dette skjer. Noen som har hatt lignende problemer, og som har funnet en løsning? Evt. en akseptabel workaround? (Å nappe ut kabelen og sette den i er ikke akseptabelt i mine øyne.) På forhånd takk! Edit: Skriveleif Endret 18. juni 2012 av UrNils Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 18. juni 2012 Installer 12.2 og ikke bry deg om oppdateringene. Evergreen-linja får jo ikke driverforbedringer lenger uansett. Lenke til kommentar
UrNils Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. juni 2012 Det er den enkleste løsningen, ja. Men jeg er fortsatt litt nysgjerrig på om det fins en måte å løse problemet på i de nyeste driverne. Ser ikke helt sammenhengen mellom driveroppdatering og HDMI Handshake. Lenke til kommentar
UrNils Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. juni 2012 Det jeg ikke helt klarer å skjønne er at i Catalyst 12.2-driverne fungerer alt helt smertefritt, men med 12.3 og 12.4 dukker dette problemet opp. RETTELSE: Det fungerer i Catalyst 12.3, men ikke i 12.4. Jeg har nok prøvd å installere 12.4 en gang tidligere med samme resultat og rullet tilbake. Dermed trodde jeg at jeg hadde hoppet over en versjon, men den gang ei. Uansett så ser jeg mange som har samme problemet. For noen fungerer metoden med å bruke gratisprogrammet Moninfo for å generere en ny skjermdriver man kan erstatte Generic uPNP Display Driver med. Denne nye driveren skal da inneholde skjermens EDID, dermed skal en HDMI Handshake være unødvendig da PC'en allerede har denne infoen. For meg fungerte dette i midlertid ikke. Så løsningen ble å rulle tilbake til Catalyst 12.3 (igjen). Og nå fungerer alt helt smertefritt. Jeg er fortsatt interessert i å finne ut hva som skaper denne problemstillingen, så om noen har en forklaring så er jeg takknemlig om dere poster den her. Jeg trenger ikke nødvendigvis en løsning på problemet, men en forklaring på hva som egentlig skjer når dette oppstår. Lenke til kommentar
MikkelRæv Skrevet 19. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Sliter selv med dette og iritert meg grundig over det. Ikke funnet noe årsak eller driver løsning enn å evt rulle tilbake. Når jeg mister lyden, skifter jeg mellom hdmi 1 der pc er plugga og hdmi 2 der tv dekoderen er plugga og så til bake til hdmi 1 fra fjernkontrollen. Og da har jeg lyd igjen. Kanskje det hjelper? Hvertfall bedre enn å gå å dra ut ledningen Endret 19. juni 2012 av MikkelRæv Lenke til kommentar
UrNils Skrevet 19. juni 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. juni 2012 Sliter selv med dette og iritert meg grundig over det. Ikke funnet noe årsak eller driver løsning enn å evt rulle tilbake. Når jeg mister lyden, skifter jeg mellom hdmi 1 der pc er plugga og hdmi 2 der tv dekoderen er plugga og så til bake til hdmi 1 fra fjernkontrollen. Og da har jeg lyd igjen. Kanskje det hjelper? Hvertfall bedre enn å gå å dra ut ledningen Jeg har faktisk ikke tenkt på å prøve å switche HDMI-input fram og tilbake. Det er jo en mye mer akseptabel workaround enn å nappe ut kabelen i hvert fall. Uansett så har jeg allerede rullet tilbake driveren, og nå fungerer det smertefritt. Så jeg vet ikke helt om jeg er så gira på å feilsøke noe mer. Som de fleste nok skjønner ut fra hvilket skjermkort jeg har, så er jeg ikke den som er mest opptatt av spilling. Da er det jo heller ikke så viktig å ha de absolutt siste driverene. Men jeg må innrømme at det gnager litt å ikke finne ut av det. Jeg håper bare at det gnager ennå mer hos AMD/ATi's ingeniører slik at det kommer en fix! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå