ocvmelbye Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Hei! Jeg har en sak gående mot et av de store elektronikkvarehusene. Jeg kjøpte en vaskemaskin med levering. Da sjåføren og hjelpemannen kom sa jeg at det var opp i 5. egt. Dette hadde jeg også informert selger om. De som skulle bære denne, sa de ikke kunne bære den lenger opp enn 5.egt ettersom det ikke var heis i huset. Etter mye om og men fikk jeg lurt de opp i 5 egt og de skulle bære den inn i leiligheten. Jeg viste de så veien til baderommet hvor maskinen skulle stå. De forsøkte å bære den inn på badet, men ettersom emballasjen fortsatt var på gikk dette naturligvis ikke. Jeg ba de ta av emballasjen, ettersom denne uansett skulle av og de skulle ta den med tilbake. De kunne heller ikke ta av emballasjen før maskinen var montert sa de. De satt maskinen så rett ned på stue/kjøkken gulvet. Vi ble stående å diskutere dette helt til de ba meg skrive under på fraktbrevet. Jeg bemerket at den ikke var levert på korrekt sted og at det manglet et halvt års forbruk av vaskemiddel i leveringen. Jeg tok så kontakt med kundeservicen til varehuset. De sa at jeg ikke kunne få flyttet denne i dag, men kanskje dagen etter. Dette spilte ingen rolle for meg, da jeg ikke hadde flyttet inn enda. Det er også vært å merke seg at denne leiligheten ble totalrenovert av fagfolk før vi kjøpte den. Jeg gikk så bort for å se på denne mallplasserte maskinen og så at det var fult av vann under denne. Jeg ringte på nytt til kundeservicen, men de sa at det var ikke mulig å få gjort noe samme dag. Jeg sa da at maskinen står på et helt nytt parkettgulv og at dette kommer til å bli ødelagt om noe ikke gjøres. Hun jeg snakket med da kunne/ville ikke hjelpe meg. Jeg skjønte selv at om maskinen hadde stått og ødelagt gulvet, ville dette bli en veldig omfattende og tidkrevende sak. Jeg tørket så opp og flyttet maskinen selv. Jeg oppdaget i ettertid at de som leverte denne har laget et merke i gulvet med skoen sin. Halvmåne formet merke som ikke går vekk. Jeg fikk etter mye om og men kontakt med en i varehuset jeg kjøpte maskinen som skulle se på saken og ta kontakt med meg dagen etter. Han tok ikke kontakt dagen etter og det gikk lang tid før jeg oppnådde kontakt med han igjen. Vi har ikke kommet til noen løsning rundt dette og nå blir saken behandlet av varehussjefen. Han vil nå sende takstmann til meg for å takstsere skaden, men den mest alvorlige skaden skjedde ikke ettersom jeg tørket opp selv, så det er ikke så mye å takstsere her. Det er så klart merket de etterlot seg i gulvet, men det er ikke det verste utfallet som kunne ha skjedd. Hva kan man gjøre i en slik sak? Er det naivt av meg å tro at siden han vil sende takstmann, så kan han takstsere skaden for å så sende regningen videre til transportfirmaet, eller er dette for å sette seg selv i best mulig lys? Denne saken har nå pågått i snart 4 uker. Så kanskje noe skjer i løpet av kommende uke. Jeg er egentlig ikke ute etter noen form for nytt gulv eller liknende da dette vil gjøre leiligheten ubebolig i en periode, men en kompensasjon for bryderiet. Jeg mener at om fuktskaden hadde kommet ville dette kostet 20 000 +. Jeg mener da det er rimelig å få tilkjent halve beløpet for tort og svie, samt for skaden som er blitt påført gulvet. Noen meninger rundt dette? På forhånd takk Lenke til kommentar
Heimdalen Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Jeg vil bare kommentere takstmannsaken, selve varehuset du har kjøpt leveringen fra burde ikke få kostnadene på seg selv, da det er bud firmaet som har laget skaden, regningen blir vel sendt videre til dem. Lenke til kommentar
ocvmelbye Skrevet 17. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2012 Takk for brennkvikt svar! Så du ville bare bedt tasktmannen komme med feks to rapporter da? En på skaden som har skjedd og en på skaden som hadde skjedd om jeg ikke hadde agert? Noen formeninger om hva utfallet kan bli? Lenke til kommentar
Heimdalen Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Hva utfallet kunne blitt er vel ikke relevant ville jeg tru, det jeg tror vil skje er vel at takstmannen som kommer vil undersøke skaden, og sette opp en pris på hva det vil koste å reparere denne skaden, og at du får dette beløpet utbetalt. Dette er som sagt mine tanker om saken, altså ikke et svar på hva som vil skje. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Du mener du skal erkjennes erstatning for skaden som kunne kommet om du ikke hadde tørket opp vannet? Spenstig. Virker på meg som at det er dårlig kommunikasjon vedrørende transporten. Vanligvis er godsmottaker (du) ansvarlig for å tilrettelegge for levering av varen; transportørene skal kunne gå inn med vernesko av hensyn til egne HMS-krav. Om gulvet ditt ikke tåler det, er det ditt ansvar. Jeg vil si at om du skulle ha noe sak må det sannsynliggjøres at transportør har utøvd uaktsomhet under leveransen. Om du har "lurt" dem til å gå utover det som er avtalt mtp. leveringen, kan dette også påvirke utfallet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Jeg vil bare kommentere takstmannsaken, selve varehuset du har kjøpt leveringen fra burde ikke få kostnadene på seg selv, da det er bud firmaet som har laget skaden, regningen blir vel sendt videre til dem. Selvfølgelig bør de det - det er de som har solgt en tjeneste til trådstarter, og da er det de som får denne regninga. Lenke til kommentar
ocvmelbye Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 Du mener du skal erkjennes erstatning for skaden som kunne kommet om du ikke hadde tørket opp vannet? Spenstig. Virker på meg som at det er dårlig kommunikasjon vedrørende transporten. Vanligvis er godsmottaker (du) ansvarlig for å tilrettelegge for levering av varen; transportørene skal kunne gå inn med vernesko av hensyn til egne HMS-krav. Om gulvet ditt ikke tåler det, er det ditt ansvar. Jeg vil si at om du skulle ha noe sak må det sannsynliggjøres at transportør har utøvd uaktsomhet under leveransen. Om du har "lurt" dem til å gå utover det som er avtalt mtp. leveringen, kan dette også påvirke utfallet. Jeg mener ikke jeg skal erkjennes erstattning for dette, men kompenasjon for dette i tillegg til at jeg synes butikk/budfirma skal belastes for rundt halvparten av hva skaden kunne ha kommet opp i. Jeg har ikke fått noen informasjon ang tilretteleggelse etc før levering. Jeg har heller ikke fått beskjed om at jeg må dekke til gulv da de bruker denne skotypen. Jeg har ikke lurt noen, jeg har motstillt meg i å få varen levert en egt under det som var avtalt med selger. At det har vært en form for kommunikasjonssvikt mellom varehus og transportør er helt klart, men skal jeg belastes for dette? Lenke til kommentar
War Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Du kan neppe få penger for ek skade som ikke har skjedd men kunne ha skjedd om du ikke reddet det? Om noen kjører mot meg og jeg bråsvinger unna og vi ikke krasjer, skal jeg da kreve 100K for bulk i bilen jeg ikke fikk men kunne fått om jeg ikke svingte unna? En vaskemaskin testes i fabrikk, og etter at man legger denne / bærer denne så flytter noe vann på seg i slangene og det vil bli litt vått. Det burde de som frakter vite. Men levering til deg, var det til adressen eller sto det montering? Og hvorfor kunne de ikke ta av papp og sette den på bad med en gang? 1 Lenke til kommentar
Loko Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Det skal også sies at du har ansvar for å begrense en skade så mye som mulig. 4 Lenke til kommentar
ocvmelbye Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 Jeg står på min sak og mener jeg har avverget en skade for flerfoldige tusen kroner. Ang bileksempelet ditt er jeg ikke helt enig der. Du hadde ikke kjøpt en tjeneste (håper jeg) av møtende kjørerøy. Jeg mener etter så lang og dårlig saksbehandling skal dette medregnes i saken. At maskinen blir testet burde transportør vite er jeg helt enig i og de burde dermed stå ansvarlig for evt skade rundt plasseringen av maskinen. Etter et relativt dårlig dialog med varehuset, gir dette meg bare mer motivasjon til å skyte alt jeg har mot dem. Lenke til kommentar
ocvmelbye Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 Det skal også sies at du har ansvar for å begrense en skade så mye som mulig. Mye mulig, dette vet jeg ikke da dette ikke er mitt kometanseområde og det er derfor jeg spør her. Jeg har også gjort dette, men hadde ikke jeg vært i en oppegående fysisk form hadde ikke jeg vært i stand til å flytte en slik maskin. Jeg har problemer med ryggen og det ble heller ikke bedre av å flytte beistet alene. Jeg har måttet gjøre mye ekstraarbeid rundt dette og jeg må purre og purre for å få ting til å skje. Nesten så jeg lurer på om jeg også skal fakturere arbeidstimer for dette. Ja, jeg er vaskelig, men det er for butikken enda ikke har beklaget hendelsen til meg som kunde. Lenke til kommentar
ocvmelbye Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 Ang levering/monteringsspørsmålet er jeg litt usikker på dette, men jeg presiserte dette gang på gang til selger, nesten litt som han irriternede i Euronicsreklamen som gikk for en tid tilbake, om noen tar referansen. Lenke til kommentar
Hansiman Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 merk at det også skiller hva du syns du burde kompenseres for, og hva du har rett på. Dette forumet handler om fobrukerrett, og du har ikke rett på å bli kompensert for en skade som kunne skjedd. 1 Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Folk klager for mye rart. 0_o 1 Lenke til kommentar
ocvmelbye Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 En hver mulighet til å klage skal unyttes til det maksimale. Ja, det heter forbrukerRETT, og jeg har kanskje ikke krav på alt, men man må satse for å vinne ellers blir man stående og godta hva som helst. Det fungerer heller dårlig etter min smak. Jobber selv med kundeservice hver eneste da og er det en ting jeg har lært er det å ikke love ting som en kan holde og om noen har gjort dette, må man gjøre sitt ytterste for å forbredre inntrykket. Herunder snakker vi da feks kompensasjon. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 (endret) Så du skal mao også ha halv erstatning for alt innboet som kunne gått tapt dersom du ikke slukket brannen som startet i din nye komfyr med en gang før den spredde seg? Endret 18. juni 2012 av Alastor 3 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Transport fra el-varehus inkluderer nesten aldri montering. Jeg tror nesten ingen tilbyr dette. 1 Lenke til kommentar
ocvmelbye Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 Om komfyren begynte å brenne pga teknisk feil installatørene hadde gjort hadde jeg selvsagt krevd en enorm erstatning da dette hadde satt meg og andre i livsfare. At varehus ikke tilbyr montering er ikke korrekt. Varehussjefen hos mitt lokale varehus sa at så og si alle i denne kjeden kunne tilby dette Lenke til kommentar
War Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 På expert hvor jeg har min jobb etter skolen monterer de ikke oppvaskmaskiner. Ellers det meste. 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Om komfyren begynte å brenne pga teknisk feil installatørene hadde gjort hadde jeg selvsagt krevd en enorm erstatning da dette hadde satt meg og andre i livsfare. Å kreve er ikke det samme som at man har krav på noe. Men bare det at du sier du ville gjort dette sier nok om denne saken. Skal la deg være i fred . 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå