oksdol Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Hei, Jeg har ikke noe særlig greie på nettverk og vil derfor sette pris på om noen kan komme med noen gode råd I dag kjører jeg med dette oppsettet * Tele2 bredbånd * Fil-/printer-server (med DC++ 24/7....). WinXP Pro. Ingen skjerm/tastatur, kun Remote Desktop Connection * To laptop'er med WinXP Pro * Switch som kobler det hele sammen, http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=6&s=pl Etter at jeg kom tilbake etter sommerferien var serveren full av virus... Etter litt sørfing på nett kom jeg fram til at jeg mangla en et noe viktig element i nettverket mitt: en brannvegg...! Etter å lest litt i hjelp-filene til WinXP, virket det som at en mulig løsning var å sette opp server'en min som en host for nettverket. Jeg forstod det også slik at det var mulig å la denne maskinen fungere som en brannvegg for hjemmenettverket mitt. Stemmer egentlig dette/har jeg forstått det korrekt??? Dersom jeg kjører WinXP's wizard for å sette opp serveren som host etc; blir dette en pålitelig og sikker løsning? Jeg har litt vanskeligheter med å overbevise meg selv om dette pga Internett-forbindelsen fra Tele2 blir plugga i swithc'en, og: er det ikke slik at den sender trafikken rundt til alle maskinene som er koblet til...? Da hjelper det vel lite at serveren min per def. er en host med brannvegg, eller??? Lurer også på om jeg bør satse på en hardware brannvegg for nettverket mitt? Anbefalinger her? Hva med å kjøpe denne og få trådløst nettverk med på kjøpet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=16&s=pl Den ene av laptop'ene er en Dell Inspirion 500m med Dell TrueMobile 1300 (802.11b/g) mini-PCI trådløst kort. Dette leder meg inn på et annet spørsmål: noen som vet om kortet i min Dell støtter WPA? Ellers lurer jeg på om aksesspunktet jeg referer til over tilbyr god støtte for å gjøre nettverket 100% vanntett mot naboer... Vel, det ble mange spørsmål, men: jeg håper at noen kan hjelpe meg. Jeg antar at det også er mange andre som møter problemstillingene jeg nevner over når de skal sette opp et godt hjemmenettverk, og derfor kan få nyttig informasjonen i denne nystarta tråden. Lenke til kommentar
ratata Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 istedenfor bruke den win xp firewallen så kan du laste ned f.eks zonealarm, den kan du skreddersy mer etter ditt behov og slike ting Lenke til kommentar
oksdol Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 Jeg har lest litt mer på WinXP's hjelp: må jeg ha to nettverkskort i serveren min dersom jeg skal bruke den som brannvegg? Lenke til kommentar
Khestrayu Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Dersom du ønsker å kjøre en maskin som firewall/gateway så vil jeg anbefale at du enten kjører Linux eller FreeBSD.Det du burde gjøre da er at denne maskinen må ha 2 stk nettverkskort. Tele2 koblingen går inn på det ene kortet. Det andre kortet er koblet til switchen sammen med resten av utstyret ditt :smile: Er dette konfigurert riktig nå så er det lite som er sikrere enn dette. Selvsagt så er det litt styr og stell med dette da, i tillegg så er det ikke alle som ønsker å sette opp en egen PC som gateway. Jeg ville nok gjort som noen skrev og installert ZoneAlarm eller kjøpt meg en Bredbåndsruter med innebygget brannmur. Litt billigere enn en egen maskin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå