Gå til innhold

Hvordan kobler jeg et LED rett på strømforsyningen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

så jeg tar bare å lodder på en ledning på ene pinnen på LEDet, og fester andre enden av ledningen inni et av hullene merket "rødt" på 5 volts-guiden på OCshoot?

og gjør det samme med andre pinnen, og stikker andre enden inn på en av de hullene merket "blå" på 5 volts-guiden?

 

hvordan vet jeg hvilken pin jeg skal koble hvor?

 

takker for svar!

Lenke til kommentar

Du må ha en seriemotstand ellers vil det gå alt for mye strøm i LED'en!

 

Tips til hva som er '+' og '-': Det korte beinet er alltid katode (husk kort = katode!) og det er punktet som skal ha lavest spenning, og den lange er anode og skal ha høyest spenning. Vel, huskeregel for de som husker hva katode og anode er ihvertfall...

Lenke til kommentar
Du må ha en seriemotstand ellers vil det gå alt for mye strøm i LED'en!

 

Tips til hva som er '+' og '-': Det korte beinet er alltid katode (husk kort = katode!) og det er punktet som skal ha lavest spenning, og den lange er anode og skal ha høyest spenning. Vel, huskeregel for de som husker hva katode og anode er ihvertfall...

 

du kunne ikke forklart litt mer :D ?

skjønte ikke helt det med seriemotstand.

Lenke til kommentar

Når jeg kikket en gang til på dioden ser det faktisk ut til at det er mulig å koble den rett til +5V hvis det stemmer at Vf (spenningsdrop over diode) er 5V ved 8.6mA eller hva det står..

 

På de fleste blå dioder har du normalt et spenningsfall på ca 3.8V-4.2V, og hvis du kobler en av disse rett på +5V uten seriemotstand blir det lyst!! Da trenger du en motstand koblet i serie for å begrense strømmen.

 

Det korte beinet på dioden skal til jord, sort ledning, og det lange til +5V som er rød

Lenke til kommentar

har tre spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på så nsart så mulig fordi jeg skal prøve og få bestilt så snart som mulig.

hvis noen skulle tilfeldigvis vite svaret på en av spørsmålene så ikke nøl!

 

det blir vel ikke noen problemer og koble til en slik på samme måte vel?

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...TNR=SBLED505VUV

 

kan jeg koble en slik bryter inni mellom kontakten fra strømforsyningen og selve LEDet?

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=BTSW4

 

en ting til:

kan jeg bruke slike små ledninger som er inni cat5 nettverkskabler, som kabler til og fra LEDet?

Lenke til kommentar

Det står jo klart og tydelig at den lysdioden er for tilkobling direkte til 5V, dvs at den har innebygd motstand. Det gjør det jo veldig enkelt å koble opp.

 

Så og si ennhver bryter skal kunne brukes for å slå strømmen av og på. Den du linker til har jo innebygd lys som trenger 12V.

 

Du kan fint bruke de ledningene, det går lite strøm i en lysdiode.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Så og si ennhver bryter skal kunne brukes for å slå strømmen av og på. Den du linker til har jo innebygd lys som trenger 12V.

 

vil det si at jeg kan bruke den, eller ikke?

 

Du kan bruke den, men du trenger 12V strøm til bryteren for å få lyset i bryteren på. Da dette er ganske unødvendig er det bedre å bruke en bryter som ikke har innebygget lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...