alex100 Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Se nederst for å svare på det jeg lurer på nå. Hei! jeg vil gjerne ha litt flere LEDs i maskinen. da tenker jeg på å kjøpe slike LEDs: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...TNR=SBLED505VBL men hvordan kobler jeg disse rett på strømforsyningen? hva må jeg gjøre, og hva trenger jeg? takker for alle svar! Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 anyone? jeg må vel ha noen ledninger fra pinnene på LEDet til strømforsyningen. men hvor skal jeg koble til? Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Se her: http://www.ocshoot.no/volt.htm Det du trenger til de LED'ene er 5V, altså den miderste på den siden. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Du kan bruke harddisk-kontaktene, da disse har 5V. Tror det er den gule som gir +5V, men er ikke sikker (test med multimeter eller google).. Du slipper å bruke noen motstander da spenningen stemmer. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 så jeg tar bare å lodder på en ledning på ene pinnen på LEDet, og fester andre enden av ledningen inni et av hullene merket "rødt" på 5 volts-guiden på OCshoot? og gjør det samme med andre pinnen, og stikker andre enden inn på en av de hullene merket "blå" på 5 volts-guiden? hvordan vet jeg hvilken pin jeg skal koble hvor? takker for svar! Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Jepp, noe sånt. Led'ene er dioder, så de virker bare "ene veien" (du kan ikke bytte om + og -). Det greieste er å prøve. Jeg kjøpte noen for lenge siden som hadde et hakk i pinnen på + siden (eller var det -? hehe) Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 ok. så jeg skal bare prøve alså. det skal vel gå fint. takker for hjelpen gutter! Lenke til kommentar
Tomle Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Du må ha en seriemotstand ellers vil det gå alt for mye strøm i LED'en! Tips til hva som er '+' og '-': Det korte beinet er alltid katode (husk kort = katode!) og det er punktet som skal ha lavest spenning, og den lange er anode og skal ha høyest spenning. Vel, huskeregel for de som husker hva katode og anode er ihvertfall... Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 Du må ha en seriemotstand ellers vil det gå alt for mye strøm i LED'en! Tips til hva som er '+' og '-': Det korte beinet er alltid katode (husk kort = katode!) og det er punktet som skal ha lavest spenning, og den lange er anode og skal ha høyest spenning. Vel, huskeregel for de som husker hva katode og anode er ihvertfall... du kunne ikke forklart litt mer ? skjønte ikke helt det med seriemotstand. Lenke til kommentar
Tomle Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Når jeg kikket en gang til på dioden ser det faktisk ut til at det er mulig å koble den rett til +5V hvis det stemmer at Vf (spenningsdrop over diode) er 5V ved 8.6mA eller hva det står.. På de fleste blå dioder har du normalt et spenningsfall på ca 3.8V-4.2V, og hvis du kobler en av disse rett på +5V uten seriemotstand blir det lyst!! Da trenger du en motstand koblet i serie for å begrense strømmen. Det korte beinet på dioden skal til jord, sort ledning, og det lange til +5V som er rød Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 ok. så det skal gå fint slik som jeg beskrev over? vil gjerne ha det lyst Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 har tre spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på så nsart så mulig fordi jeg skal prøve og få bestilt så snart som mulig. hvis noen skulle tilfeldigvis vite svaret på en av spørsmålene så ikke nøl! det blir vel ikke noen problemer og koble til en slik på samme måte vel? http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...TNR=SBLED505VUV kan jeg koble en slik bryter inni mellom kontakten fra strømforsyningen og selve LEDet? http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=BTSW4 en ting til: kan jeg bruke slike små ledninger som er inni cat5 nettverkskabler, som kabler til og fra LEDet? Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 31. august 2003 Forfatter Del Skrevet 31. august 2003 trenger svært svært sårt svar. anyone? vil helst ikke ta noen unødvendige sjanser. takker for alle som tar seg bryet og svare! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Det står jo klart og tydelig at den lysdioden er for tilkobling direkte til 5V, dvs at den har innebygd motstand. Det gjør det jo veldig enkelt å koble opp. Så og si ennhver bryter skal kunne brukes for å slå strømmen av og på. Den du linker til har jo innebygd lys som trenger 12V. Du kan fint bruke de ledningene, det går lite strøm i en lysdiode. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 31. august 2003 Forfatter Del Skrevet 31. august 2003 Så og si ennhver bryter skal kunne brukes for å slå strømmen av og på. Den du linker til har jo innebygd lys som trenger 12V. vil det si at jeg kan bruke den, eller ikke? Lenke til kommentar
Alex_2xA Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Jepp, noe sånt. Led'ene er dioder, så de virker bare "ene veien" (du kan ikke bytte om + og -). Det greieste er å prøve. Jeg kjøpte noen for lenge siden som hadde et hakk i pinnen på + siden (eller var det -? hehe) Katoden er ofte den lengste pinnen Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Så og si ennhver bryter skal kunne brukes for å slå strømmen av og på. Den du linker til har jo innebygd lys som trenger 12V. vil det si at jeg kan bruke den, eller ikke? Du kan bruke den, men du trenger 12V strøm til bryteren for å få lyset i bryteren på. Da dette er ganske unødvendig er det bedre å bruke en bryter som ikke har innebygget lys. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå