Furious Waffle Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Hei! Slik som tittelen på tråden hinter om så vil jeg lære å spille gitar. Det er noe jeg alltid har hatt lyst til å lære meg men som jeg for en eller annen grunn aldri har fått satt meg skikkelig inn i. Jeg vet ikke om det er fordi jeg har vanskelig for å komme i gang men jeg vet at jeg gjerne vil lære det. Problemene mine starter allerede bare ved tanken på å lære seg gitar; "Hvor skal man begynne?" "Hva bør man lære seg først?" "Hva bør jeg konsentrere meg om?" Disse tankene har svevet med meg i de 2 årene som jeg skulle lært meg å spille gitar, hver dag. Dette har gjort at jeg bare har latt gitaren stå i den mørke lille kroken av huset som jeg sjelden ser på. Jeg har søkt å søkt på nettet etter nyttige "guider" etc. men har til nå ikke funnet så VELDIG mye nyttig (må innrømme at jeg ikke har søkt så veldig mye). Hadde vært hyggelig hvis noen med god musikk kunnskap/teori/praksis kunne hjulpet meg med å komme igang og andre like "grønne" på dette området som meg å dele sin erfaring med meg og andre brukere! Hvis det er noe nødvendig å vite så kan jeg fortelle at musikk smaken min ligger innenfor rock,metall,blues. Takk på forhånd for alle hjelpsomme innlegg! Lenke til kommentar
dantek Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Enkle grep kan du lære fra nettet. Bli vant med de først. Jeg spiller ikke gitar nå, men tok et nybegynnerkurs på tåsen skole i Oslo. Sikkert noen mer erfarne som kan gi deg langt bedre tips. Lenke til kommentar
Furious Waffle Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 Enkle grep kan du lære fra nettet. Bli vant med de først. Jeg spiller ikke gitar nå, men tok et nybegynnerkurs på tåsen skole i Oslo. Sikkert noen mer erfarne som kan gi deg langt bedre tips. Takk skal du ha for tipset Lenke til kommentar
edge Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Det jeg begynte med helt i startgropa var denne siden: http://www.norsknett...ud/fuv/hunstmo/ Veldig enkel og grei side for å komme ut av startgropa, Ellers kan jeg varmt anbefale JustinGuitar sin side. Utrolig bra forklart, har bra øveskjema om du klarer å legge deg til sånt, som gjør at du får en bra progresjon. Eneste minuset er at det er veldig lett å legge seg til engelske navn på akkorder, teknikker og sånt, som kan føre til forvirring når du snakker med en "norskutdannet" musiker.. For å prøve å svare på spørsmålene dine: "Hvor skal man begynne?" Spørs hvor veldig i nybegynnerfasen du er. Er ikke noen ekspert på området, men om du sitter rett i ryggen og har gitaren godt plantet i fanget så går det vel bra. Vil du bruke plekter eller ikke? Personlig startet jeg uten. Blir litt uvant å begynne å bruke plekter da, men føler kanskje at det går lettere den veien, enn å skulle lære seg å spille med fingrene etter å ha vent seg til plekter. Ellers så synes jeg at Justin er flink til å forklare det meste. "Hva bør man lære seg først?" Jeg startet med enkle akkorder, forså å finne låter jeg likte som gikk på enkle akkorder. Sånn sett er den norske sida ganske grei, men går ikke like mye i detalj som Justin. "Hva bør jeg konsentrere meg om?" Å ikke bare gjøre ting du synes er kjedelig. Skalaplukking og sånt er vel og bra, men pass på at du lærer deg låter du synes det er kult å kunne og.. Ellers.. Tabulatur er greit å bruke i starten, men ville ikke vent meg til å bruke det til å lære seg låter(som jeg har gjort..). Mye bedre å lære seg å ta ting på øret, da det bygger gehøret og gjør nok at du klarer å improvisere bedre når du starter med band og denslags. Menja.. Viktigst: Pass på å gjøre ting du liker og, ikke tenk på det bare som lekse når du kommer litt inn i det 1 Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Gå i musikkforretningen og kjøp deg en/et gitar-bok/hefte for begynnere. Det finnes svært mye der ute. Jeg har brukt mange bøker/hefter med god, eskalerende oppbygging. Når du skal starte, så anbefaler jeg deg å være streng mot deg selv når det kommer til teknikk. For eksempel ville jeg aldri i verden ha brukt lillefingeren min mens jeg spiller i dag om ikke jeg hadde vært streng med meg selv. Men det hjelper faktisk ganske godt med 4 fingre og ikke 3. Det er sikkert bra hvis du tar et gitarkurs, i alle fall i begynnelsen. Det er lett å tilegne seg dårlige vaner som vil være til hinder senere. Hvis du luker ut disse allerede i starten, får du det nok adskillig bedre etterhvert. 1 Lenke til kommentar
Furious Waffle Skrevet 19. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2012 Ljose og edge. Tusen takk for detaljert(e) svar (mest edge) og hendige tips, dette skal jeg sette i gang med ASAP! Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Jeg har spilt gitar i snart 7 år, og har sjeldent orket å lære musikken til andre artister. Det er nok grunnen til at folk slutter med å spille gitar. Nilesning av tablaturer, slit, lite mestringsfølelse. Gitar er full avslapping for min del, tar den ofte opp og klimprer i vei. Lær grep og skala i den grad at du lærer deg å improvisere. Jam til noe blues med pentaton skala. På den måten blir du kjent med fretboardet og kan etterhvert jamme til alt du hører. Når du har fått inn den automatikken blir det en lek å spille gitar, og du kommer aldri til å "slutte med gitar." Nå, det er likevel noen feil som jeg har gjort som du kanskje kan unngå: Jeg spiller stort sett med tre fingre på fretboardet. Jeg spiller uten plekter. Greit å ikke være avhengig av det, men det er en del ting jeg ikke får til å spille uten plekter. Jeg er ikke veldig god på å lese tablaturer fordi jeg ikke har brukt mye tid på det. Hadde jeg unngått disse tre feilene og vært mer bevisst på dette, hadde jeg vært på et LANGT høyere nivå i dag. Men jeg er nå en avslappet, amatørmessig sologitarist. Dette er likevel noe du kan ofre en tanke på. Prøv med og uten plekter! Endret 19. juni 2012 av ikkespisgress 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå