Gå til innhold

Problemer med router!


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å finne ut hva som er i veien med nettet hjemme til min mor, da jeg ikke forstår meg så mye på det. De har et abonnement fra CanalDigital. Jeg har prøvd å koble til PCn med kabel rett i modemet, og da funker nettet fint, så med det konkluderer jeg at problemet ligger hos routeren. Jeg har dog prøvd med flere routere og det er det samme problemet med alle. Så da vet jeg ikke helt hva jeg skal tro. Jeg har prøvd å endre innstillinger på routeren (skifte frekvens, åpent/lukket...tja...kombo med nesten alle innstillinger egentlig). Jeg har gått tom for ideer til hva jeg kan prøve. Nettet kommer tilbake hvis man skrur routeren av og på, men detter ut igjen etter et minutt eller to. Så kommer det tilbake igjen etter noen minutter. Men det er utrolig frustrerende.

 

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan prøve? Canal Digital vil jo ikke hjelpe noe, da det ikke er noe galt med det de leverer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv med flere trådløse enheter for å se om alle enheter detter ut. Er ikke alle trådløse enheter som snakker like godt sammen. En gammel Nokia-telefon jeg har snakker dårlig med en d-link router jeg har for eksempel.

 

Løsning kan være å koble til en annen trådløs router og la den ta seg av trådløs.

Lenke til kommentar

Jeg var borti noen liknende problemer, men da opplevde jeg også problemer nå jeg koblet direkte PC til CD-modemet. Sånn sett så burde det ikke være samme problem, men ta en tlf til Canal Digital for sikkerhets skyld, og be dem sjekke modemet.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Hei,

 

Det er et kjent problem både med Canal Digital og Get.

 

De har en mac adresse sperre i modemet som gjør at man kun kan kople til et begrenset antall enheter direkte til modemet før det er låst. måten å løse dette på er ganske enkel! ta strømmen på modemet i ca. 15 min så skal det være tilbakestilt. Begynn da med at kople ruteren til modemet først slik at den gir ut mac adresse til rutern.

 

Bemerk at hvis du ønsker å bytte ruter igjen kan det hende at modemet er låst til den gamle ruter og du da må re starte modemet en gang til.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært lease av macadresse som er problemet, så ville han ikke fått internett i det hele tatt.

Men ellers riktig at det er lease av macadresse, som gjør at en ikke kan tilkoble ubegrenset i modem.

 

Nettet kommer tilbake hvis man skrur routeren av og på, men detter ut igjen etter et minutt eller to. Så kommer det tilbake igjen etter noen minutter.
Lenke til kommentar

Hei,

 

Det er et kjent problem både med Canal Digital og Get.

 

De har en mac adresse sperre i modemet som gjør at man kun kan kople til et begrenset antall enheter direkte til modemet før det er låst. måten å løse dette på er ganske enkel! ta strømmen på modemet i ca. 15 min så skal det være tilbakestilt. Begynn da med at kople ruteren til modemet først slik at den gir ut mac adresse til rutern.

 

Bemerk at hvis du ønsker å bytte ruter igjen kan det hende at modemet er låst til den gamle ruter og du da må re starte modemet en gang til.

 

Lykke til

 

Jeg bør altså slå av alle enheter som er koblet opp mot router? Hvor lenge etter jeg har koblet til router, kan jeg begynne å koble til andre enheter, og bør jeg slå på en og og enhet eller spiller det ikke så stor rolle? Takk for svar forresten.

Lenke til kommentar

Når du funker greit rett i modem, så bør det være problemer med kommunikasjon mellom router og modem eller ustabil router som er årsak.

 

Hvilke routere er det snakk om?

 

Jeg er ikke helt sikker. Skal opp dit å sjekke senere i dag. Men tror det er en nyere d-link model (tror kanskje DIR-300). Skal få korrekt model og poste det her om litt.

Endret av gamlefilm
Lenke til kommentar

Du bør oppgradere til siste firmware til router og se om det hjelper. Endel modem sliter med forbindelsen mot visse routere. Tror det skyldes ethernetdriver i routerene.

 

Jeg bør altså slå av alle enheter som er koblet opp mot router? Hvor lenge etter jeg har koblet til router, kan jeg begynne å koble til andre enheter, og bør jeg slå på en og og enhet eller spiller det ikke så stor rolle?

Det gjelder kun modemet. Som regel vil det holde å slå av modem ett minutt, men for å være helt sikker så kan man resette modemet.

Lenke til kommentar

Har vært borte i dette før med d-link router og canal digital. Sannsynligvis er det noe galt med canal digital og dhcp extension som legger til dynamisk dns fra modemet eller routeren som tar imot.

 

koble opp en pc med modemet, sørg for at du har internett konektivitet.

 

start--> kjør skriv cmd.

 

skriv ipconfig /all

se under lokal tilkobling

kopier dns servere som kommer opp:

DNS Servers . . . . . . . . . . . : x.x.x.x

DNS Servers . . . . . . . . . . . : x.x.x.x

 

husker ikke helt hvor i menyen på d-link gui man legger til statisk dns, men det skal ikke være vanskelig. man finner det nok helt sikkert i manualet.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Det er et kjent problem både med Canal Digital og Get.

 

De har en mac adresse sperre i modemet som gjør at man kun kan kople til et begrenset antall enheter direkte til modemet før det er låst. måten å løse dette på er ganske enkel! ta strømmen på modemet i ca. 15 min så skal det være tilbakestilt. Begynn da med at kople ruteren til modemet først slik at den gir ut mac adresse til rutern.

 

Bemerk at hvis du ønsker å bytte ruter igjen kan det hende at modemet er låst til den gamle ruter og du da må re starte modemet en gang til.

 

Lykke til

 

Jeg bør altså slå av alle enheter som er koblet opp mot router? Hvor lenge etter jeg har koblet til router, kan jeg begynne å koble til andre enheter, og bør jeg slå på en og og enhet eller spiller det ikke så stor rolle? Takk for svar forresten.

 

Det er ikke så farlig, du kan begynne med en gang. det vikitge her er at du får resat modemet slik at det er "klar" til å jobbe mot en ny enhet.

Lenke til kommentar

IFconfig med ethernetkabel koblet til modem:

 

lo0: flags=8049<UP,LOOPBACK,RUNNING,MULTICAST> mtu 16384

options=3<RXCSUM,TXCSUM>

inet6 fe80::1%lo0 prefixlen 64 scopeid 0x1

inet 127.0.0.1 netmask 0xff000000

inet6 ::1 prefixlen 128

gif0: flags=8010<POINTOPOINT,MULTICAST> mtu 1280

stf0: flags=0<> mtu 1280

en0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500

options=2b<RXCSUM,TXCSUM,VLAN_HWTAGGING,TSO4>

ether 3c:07:54:11:bf:3a

inet6 fe80::3e07:54ff:fe11:bf3a%en0 prefixlen 64 scopeid 0x4

inet 212.251.241.174 netmask 0xffffff00 broadcast 212.251.241.255

media: autoselect (100baseTX <full-duplex,flow-control>)

status: active

en1: flags=8823<UP,BROADCAST,SMART,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500

ether 28:cf:da:d5:ff:00

media: autoselect (<unknown type>)

status: inactive

fw0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 4078

lladdr a4:b1:97:ff:fe:20:fa:da

media: autoselect <full-duplex>

status: inactive

p2p0: flags=8802<BROADCAST,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 2304

ether 0a:cf:da:d5:ff:00

media: autoselect

status: inactive

 

 

det er for øvrig en d-link DIR-615

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...