Gå til innhold

Første SSD til OS og Redigeringsprogrammer

Anbefalte innlegg

God kveld alle sammen! :)

Da har det seg slik at jeg tenker å kjøpe meg en god og billig SSD til OS og redigeringsprogrammer som After Effects og Vegas Pro, kommer nok også til å legge spill som jeg spiller ofte innpå...

Prisen vil jeg gjerne ha under 1000kr og Størrelsen på ca 60-80GB

Og hvordan flytter jeg OS fra HDD til SSD? :hmm:

På forhånd Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gikk skeis, mulig det ikke går siden jeg ikke fikk laget system repair disc, men jeg ser SSD disken når jeg bruker en win7 usb minnepenn, og når jeg prøver med recovery får jeg en feilmelding med koden 0x80070002

post-62044-0-47128200-1340214515_thumb.jpg

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

En standard Win7 installasjons DVD (eller minepinne) er også en System Repair disk. Det er det samme hvilken du bruker.

Bruk en vanlig USB2 port, kan muligens bli trøbbel hvis du bruker USB3. Ellers vet jeg ikke hva den feilen kommer av. Ser den er nevnt her: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-system/windows-7-backup-error-0x80070002/1541f68b-a430-41c5-9f87-1b10c9ce35b4

Lenke til kommentar

Laget en system repair disc med en stasjonær, den er også win7 64 men er pirat, så mulig den bugger til hele dritten.. Jeg kom lenger enn med USB'en men nå stoppen den her:

post-62044-0-60274700-1340216171_thumb.jpg

Har ikke mulighet til å ha 2 disker + cdrom tilkoblet samtidig.. Satt inn igjen org.disken nå, tror ikke det er nødvendig å lage enda en sikkerhetskopiering? Kan ev prøve å bruke usb pinnen i en usb2, brukte usb3 ista

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Man kan ikke bare flytte image over på ssd, fordi startsektorene ikke er like på hdd og ssd.

Sikker på dette? Jeg antar det er forskjellen mellom ny og gammel partisjoneringsmåte du tenker på (alignment på 2048 sektorer). Misalignment vil gå ut over SSD ytelse. Det var et tema når man flyttet XP.

Men forskjellen er ikke mellom HDD og SSD.

Lenke til kommentar

Partisjoneringsmåten jeg tenkte på ja - og feil alignment vil høyst sannsynlig føre til at det ikke fungerer med gammel install, med mindre man bruker gparted eller tilsvarende program for å klargjøre image og ssd før switch. Skjedde hos meg da jeg migrerte OS også, men fant ut at Paragon var genialt, siden man også kan velge hvilke deler av OS-et som skal porteres, hvis måldisken har mindre plass enn kilden.

Lenke til kommentar

Forfølger denne tråden da jeg er inne på noe av det samme som trådstarter.

Jeg har en 60GB SSD disk til OS montert av selger, + 1TB vanlig disk for alt annet.

SSD disken på 60GB har det blitt mindre plass på etterhvert.

Har da stort sett kun OS der, antivirus+++andre programmer er på den vanlige disk 2.

Er en Corsair CSSD-F60GB2 ATA device

Har fått "blåskjerm" noen ganger, men mest problemer med at jeg ikke finner mapper, undermapper etc.

Skjermen blir helt hvit av varierende lengde før innhold dukker opp i mapper, gjelder også selve mapper.

Som oftes med flere programmer åpne og flere programmer gående samtidig.

De fleste av disse ligger da under disk 2, men som sagt selve OS ligger på SSD disken.

Må da tilstå at jeg har defragmentert denne SSD - noe jeg vet man ikke skal gjøre.

Tenker på en 120Gb SSD disk av samme produsent.

Synes ikke min "nye" maskin var spesielt raskere enn den gamle.

"Nye" kjøpt Jan. 2011

Windows 7 home premium 64bits

Intel core i7 cpu 870

4 x 2,93Ghz

8 Gb ram

NVIDIA Geforce GTS 450

Har vel en 750w strømforsyning også, fikk noe ekstra byttet ut ved kjøp.

Den gamle maskin med core duo 6400 eller deromkring var like rask med 32Bits XP

Men jobbet tyngre med mere bråk og støy.

Ser jeg kan klone, men må jeg da ha den bestående SSD disk med OS montert i maskinen mens jeg overfører/kloner til den nye?

Jeg tenkte den nye SSD disk skulle få den gamles plass.

Eller er det like greit å bruke windows 7 installasjons -dvd/cd og legge hele OS inn på nytt?

Blir jo mye ekstra arbeid da med å reinnstallere gamle programmer.

De fleste cd,er for innstallasjon har jeg liggende noensted.

På den andre side vil vel en ny innstallasjon fjerne/utelate bugs og sjit som vil følge med en kopi av gammel OS?

Noen med meninger om dette?

Vurderer også en vanlig disk for OS, da jeg som nevnt ikke er veldig tilfreds med denne SSD disk som jeg nå bruker til OS foruten at den er blitt i minste laget da.

Hadde vel i begynnelsen ca 24GB ledig kapasitet, er nå nede i ca 18GB.

Hva som har tatt ytterligere 6GB av disken vet jeg ikke, har slettet diverse som jeg anser som unødvendig eventuelt rester av tidligere innstallasjoner.

En annnen ting er gjennoppretting.

Får ikke tatt kopi av stasjon med OS og lagt denne på samme stasjon, og vet ikke helt om dette blir lagret på stasjon nr 2.

Der har jeg riktignok 2 gjennoppretningspunkter helt tilbake fra uken etter pc,en ble kjøpt.

Lenke til kommentar

Det beste er å installere på nytt, men pass på å sette AHCI-mode og ikke IDE i bios først. Hva som tar plass er:

system restore

tempfiler

søppelbøtta

Gå inn i system restore og sett ned størrelsen som skal settes av til dette.

Slett tempfiler (diskopprydding)

Deaktiver søppelbøtta (Høyreklikk bøtta > properties > deaktiver aka "slett filer umiddelbart")

I tillegg er det ofte en del programmer som fyller både "appdata"-mappen og "Mine dokumenter". Jeg anbefaler alltid folk å flytte My documents, downloads, pictures, videos og music over på sekundærdisk. DEtte gjøres ved å høyreklikke på f.eks "My documents" > Location > Move.

Lenke til kommentar

Hei

Takker for svar.

Tenkte nok ny installering var best, men blir mye installasjoner på nytt.

Uansett ville mange programmer blitt flyttet fra disk 2 til den nye SSD disk 1 som minst vil bli dobbelt så stor.

( men pass på å sette AHCI-mode og ikke IDE i bios først )

Trenger jeg dette da jeg bare blir å bytte ut en SSD disk men en ny større SSD disk?

Vil ikke det stå i AHCI-mode fra før da?

Stort sett alt du nevner har jeg på disk 2 inkludert antivirus og andre programmer.

Bruker Ccleaner, og går titt og ofte gjennom og fjerner tomme mapper osv.

Har jo en god del musikk da men også dette på disk 2.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...