Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er rettferdig her?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal flytte inn med kjæresten min, som har kjøpt seg en leilighet. Det er første gang jeg flytter inn med noen og lurer i den forbindelse på hva dere oppfatter som rimelig i følgende problemstilling.

Dette er saken:

Kjæresten (Y) kjøpte en leilighet for en forholdsvis betydelig sum for cirka 6 måneder siden. Leiligheten er delvis finansiert med forskudd på arv og delvis ved lån. Leiligheten ble kjøpt spesifikt med 2 soverom for at det ene skulle kunne leies ut, slik at det blir generert en leieinntekt som skulle bidra til å nedbetale lånet. Y påstår å ha kr. 10 000 i månedlige utgifter som Y må dekke ifht. lånet (renter og avdrag) samt fellesutgifter til sameiet.

Nå er imidlertid tilfelle at jeg skal flytte inn, og vi bor da naturligvis på samme rom.

Markedsleien Y kan kreve for soverom nr 2. dersom denne skulle legges ut på det åpne marked via f.eks finn.no vil være cirka 5000 pr, måned + strøm (dette er en ny og fin sentrumsnær leilighet).

Spørsmålet er da:

-Er det rimelig at jeg betaler markedsleie på cirka kroner 5000 som da vil bidra til å dekke Y sine renter og avdrag? I prinsippet betyr dette at jeg øker leilighetens nettoverdi med 5000 kroner i mnd + den eventuelle markedsmessige verdistigningen. Jeg gjør Y rikere hver eneste måned. Skulle forholdet vårt ryke om, f.eks 2 år, har jeg betalt 120 000 kroner til Y, som så har brukt pengene til å betale ned lånet, på en leilighet jeg aldri har eid.

På den ene siden måtte jeg nok gått ut med samme summen dersom jeg skulle leid et tilsvarende rom i en slik leilighet, i samme område. Dette er gjengs markedspris. På den andre siden føles det litt "surt" å gjøre Y rikere hver måned, noe Y vil nyte svært godt av den dagen leiligheten selges.

1.Er den rimelige løsningen at jeg betaler markedsleien (dvs. penger som da i sin tur igjen vil gå til å dekke renter og avdrag)?

2. Er den rimelige løsningen at jeg betaler f.eks kun halvparten av renter, men at Y selv må betale avdragene i og med at det er Y som eier leiligheten?

3. ????

 

Kanskje jeg er en egoist som i det hele tatt tviler på dette spørsmålet, men det er bare et eller annet fiber i meg som sier at det er litt "urimelig" at jeg skal betale samme pris som en tilfeldig leieboer når jeg faktisk er Y sin kjæreste. Jeg eier tross alt ikke leiligheten og vil ikke ha noe igjen for verdistigning eller økt nettoverdi.

 

Setter stor pris på tilbakemelding.

Endret av Melges
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er rimelig å være med på å betale halvparten av utgiftene du selv nyter (strøm, mat, fellesavgifter). Synes det hørtes litt rart ut at du på en måte skal "leie rom" hos din kjæreste. Men om Y da fortsatt ønsker å leie ut dette rommet, så har du ikke noen rett å nekte Y det. Om du skal være med å betale på selve leiligheten synes jeg at du skal foreslå at dere skriver leiligheten i begges navn, og deretter betale halve utgiftene som kommer på leiligheten i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...