Gå til innhold

Hjelp til dekryptering/algoritme (?)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er i læringsfasen i programmering, og holder på med et lekeprosjekt der jeg har laget et kassesystem med en scanner.

 

Utfordringen min er pantelapper. Jeg ønsker å scanne en pantelapp, og summen skal trekkes fra. Problemet er at jeg ikke klarer å finne hvilken algoritme som er brukt.

 

Jeg har dekodet store deler av pantelappen, men selve summen er jo kryptisk.

 

76715 = 5,-

31747 = 1,-

76714= 2.5,-

 

Dette er realistiske tall fra et reelt eksempel. Noen som kan peke meg i riktig retning på hvilke algoritmer jeg bør lese om?

 

På pantelappene før så stod summen i klartekst alà: 00025 = 2.5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det forstår jeg også, Greir! Det som er litt artig i denne settingen er jo at summen stod direkte på lappen før, så de har nok tatt forbehold for misbruk. Men jeg kommer med en oppdatering etter dagens tokt, skal prøve å ta like lapper på samme sum.

Lenke til kommentar

Update: Da har jeg vært på den lokale Kiwien. Mye tyder på at lappen får et løpenummer, og at det er en connection mellom panteautomat og kasse/backend-kassesystem. Produktkodene på lappen er forskjellige, og det er ingen logisk oppbyggning/økning.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vet at panteautomater er avhengi av å ha en stabil internettilkobling for at systemet skal fungere.

 

Jeg tenkte litt på disse automatene hvor man kan hente ut røyk, barberblader osv. Der har man en kvittering som varer i et visst antall timer før den utløper og er ubrukelig, så vil tro det ligger en database i bakgrunnen der som både kassa og automaten kobler seg opp mot. Jeg vet ikke om det er noe utløpsdato på pantelapper, men i såfall så kan det jo være noe lignende system? At panteautomaten legger totalsum og en ID i en database som kassa kobler seg opp mot. Da vil jo ikke ID kunne si deg noe om summen uten å ha tilgang til den databasen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...