affe90 Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Hei! Er i læringsfasen i programmering, og holder på med et lekeprosjekt der jeg har laget et kassesystem med en scanner. Utfordringen min er pantelapper. Jeg ønsker å scanne en pantelapp, og summen skal trekkes fra. Problemet er at jeg ikke klarer å finne hvilken algoritme som er brukt. Jeg har dekodet store deler av pantelappen, men selve summen er jo kryptisk. 76715 = 5,- 31747 = 1,- 76714= 2.5,- Dette er realistiske tall fra et reelt eksempel. Noen som kan peke meg i riktig retning på hvilke algoritmer jeg bør lese om? På pantelappene før så stod summen i klartekst alà: 00025 = 2.5 Lenke til kommentar
etse Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Sikker på at det ikke er et ID nummer? og summen er lagret i backend-systemet? Prøv å ta 2 pantalapper på samme sum, får de samme nummer? Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 17. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2012 Mistenker at det ligger et eller annet i backend. Altså en unik ID pr mulige sum. Skal utforske dette videre i morgen med to like summer som du nevner. Frister å kontakte Tomra, men tviler sterkt på at de gir ut slik informasjon! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Tviler på at de egentlig kan hjelpe deg med dette i det hele tatt. Det du finner på lappen er mest sannsynlig bare et løpenummer eller annen identifikator. Hadde dette stått rett på pantelappen (og blitt brukt til å betale ut til kunde) så åponer det for missbruk. Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 Det forstår jeg også, Greir! Det som er litt artig i denne settingen er jo at summen stod direkte på lappen før, så de har nok tatt forbehold for misbruk. Men jeg kommer med en oppdatering etter dagens tokt, skal prøve å ta like lapper på samme sum. Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 Update: Da har jeg vært på den lokale Kiwien. Mye tyder på at lappen får et løpenummer, og at det er en connection mellom panteautomat og kasse/backend-kassesystem. Produktkodene på lappen er forskjellige, og det er ingen logisk oppbyggning/økning. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Hvis du bruker et kamera kan du med ganske treffprosent klare å lese av prisen ved å bruke OCR. Spørs hvor mye tid du gidder å investere i dette da. Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 Var inne på tanken, og har lekt meg litt, men dette later til å bli noe avansert. Lenke til kommentar
Foxboron Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Kiwi og Rema har ulike priser men samme nummer. Så det er snakk om databaser som kobler til idene med priser. Anbdefaler å lese litt om SQLite skal du ha en enkel løsning på dette Lenke til kommentar
tingo Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Kiwi og Rema har ulike priser men samme nummer. Ulike priser? På panten? Nå tror jeg du spøker... :-) Lenke til kommentar
Kaptein Snus Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Jeg vet at panteautomater er avhengi av å ha en stabil internettilkobling for at systemet skal fungere. Jeg tenkte litt på disse automatene hvor man kan hente ut røyk, barberblader osv. Der har man en kvittering som varer i et visst antall timer før den utløper og er ubrukelig, så vil tro det ligger en database i bakgrunnen der som både kassa og automaten kobler seg opp mot. Jeg vet ikke om det er noe utløpsdato på pantelapper, men i såfall så kan det jo være noe lignende system? At panteautomaten legger totalsum og en ID i en database som kassa kobler seg opp mot. Da vil jo ikke ID kunne si deg noe om summen uten å ha tilgang til den databasen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå