Stingah Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Hei Jeg får nytt objektiv, Canon EF 70-300mm f/4-5,6 IS USM, og et polaroidfilter i posten om noen dager. Befinner meg i Lofoten, som i teorien bør være et sted hvor polaroid egner seg godt! Har forsøkt å lest meg litt opp på polaroid, men hva er de mest typiske situasjonene hvor jeg bør bruke dette? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Typisk så bruker du det for å unngå refleksjoner i metaller, glass og vann, du kan med fordel også bruke det for og få forsterket skille i skyer, landskap samt få mer varme farger, det er ikke og anbefale i mørkere omgivelser og der du må ha raske lukkertider "action". Du bruker filteret ved å justere/vri fronten på filteret til du har fått vekk refleksjonene, kan testes ved og holde kun filteret i handen og vri det mot en skjerm/tv eller polariserte briller. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Polafilter er fint til solnedganger og andre steder hvor du har reflektert lys som er reflektert i vinkel. Putt filteret foran objektivet og prøv deg fram! Men - ikke ha det på hele tiden - det stjeler lys, og er kun interessant hvor du ønsker å kontrollere refleksjoner. 1 Lenke til kommentar
picatta Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Polariod vil kun fungere best når du står 90 grader i forhold til sola, altså når du har sola i siden. Polariod er ofte brukt for å fjerne refleksjoner i vann, vinduer, glass, frembringe kontraster i skyene. Jeg bruker ofte polaroid filter da det også fjerne forstyrrende farger og dermed får du bedre fargekontrast i bildene. Lenke til kommentar
Stingah Skrevet 17. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2012 Takk for gode svar Dette med sola i 90 grader visste jeg ikke. Det skal testes! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå