Gå til innhold

Ny med polaroid-filter - og befinner seg i Lofoten - tips?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg får nytt objektiv, Canon EF 70-300mm f/4-5,6 IS USM, og et polaroidfilter i posten om noen dager.

Befinner meg i Lofoten, som i teorien bør være et sted hvor polaroid egner seg godt!

Har forsøkt å lest meg litt opp på polaroid, men hva er de mest typiske situasjonene hvor jeg bør bruke dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Typisk så bruker du det for å unngå refleksjoner i metaller, glass og vann, du kan med fordel også bruke det for og få forsterket skille i skyer, landskap samt få mer varme farger, det er ikke og anbefale i mørkere omgivelser og der du må ha raske lukkertider "action".

Du bruker filteret ved å justere/vri fronten på filteret til du har fått vekk refleksjonene, kan testes ved og holde kun filteret i handen og vri det mot en skjerm/tv eller polariserte briller.

Lenke til kommentar

Polafilter er fint til solnedganger og andre steder hvor du har reflektert lys som er reflektert i vinkel. Putt filteret foran objektivet og prøv deg fram!

Men - ikke ha det på hele tiden - det stjeler lys, og er kun interessant hvor du ønsker å kontrollere refleksjoner. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Polariod vil kun fungere best når du står 90 grader i forhold til sola, altså når du har sola i siden.

Polariod er ofte brukt for å fjerne refleksjoner i vann, vinduer, glass, frembringe kontraster i skyene. Jeg bruker ofte polaroid filter da det også fjerne forstyrrende farger og dermed får du bedre fargekontrast i bildene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...