hOLaa Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Hei, jeg er 18 år og har 75 000 kroner stående i aksjefondet Nordea Avkastning. Jeg har per i dag en gevinst på 23 700 kroner, og vurderer å ta ut 10 000 av denne gevinsten. Siden jeg har lite erfaring på dette området lurer jeg på hva jeg evt. skal betale i skatt av uttaket, og hvordan/når skatten blir betalt inn? Takker for svar. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Du kan ikke ta ut 10.000 av gevinsten, men du kan selge fond for 10.000. En viss prosent av de 10.000 vil være gevinst som skattes med 28%. Avhengig av hvor mange år du har hatt fondene får du skjermingsfradrag som gjør at skatten på fortjenesten blir mindre jo lenger du har hatt fondene. Hvis du har satt inn 75000 og har 23700 i fortjeneste vil det si at du har ca 31,6% fortjeneste. Om du tar ut 10.000 vil fortjenesten være ca 2366. Av dette skal du altså skatte 660 kroner minus skjermingsfradrag. Det forfaller til betaling ved ligningsoppgjøret neste år. Det beregnes av fondsforvalteren din og rapporteres til skattemyndighetene, så du trenger kun å sjekke at tallene i neste års selvangivelse er riktige. http://nordnetbloggen.no/skjermingsfradrag-hva-er-det-og-hva-betyr-det-for-deg/ 1 Lenke til kommentar
hOLaa Skrevet 17. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2012 Takk for godt svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå