kjelle392 Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Etter å ha sittet flere timer og erfart at Shotwell og Digikam krasher min Ubuntu lurer jeg på om det finnes gode alternativer til disse programmene. Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 19. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Nesten 350 som har lest innlegget mitt, men ingen tilbakemeldinger! Hva betyr det? At programmer for foto og sortering av bilder er mangelvare på Linux??? Endret 19. juni 2012 av kjelle392 Lenke til kommentar
egilh Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Ja, det er mangelvare. Spørsmålet er vel litt hva du er ute etter. Har ingen erfaring med de du nevner, men Corel AfterShot er populært og relativt bra. Det koster vel ett par kroner, men er verdt det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Det er lenge siden jeg har brukt Linux aktivt nå.. men.. det eneste brukende bildebehandlingsprogrammet til Linux er vel GIMP.. Og den har kommet i ny utgave. Dette er vel Linux verdens svar på Photoshop.. Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Hva slags funksjonalitet i disse programmene er det du ser etter ? Fil importering og bibliotekshåndtering ? RAW-prosessering ? http://www.darktable.org/ Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Det finnes en del programmer for Linux etterhvert. For å bla igjennom bilder, så synes jeg gThumb er OK. GIMP er for tung redigering av bilder - som iStereo nevner, kan den sees på som et alternativ til Photoshop. Av Raw programmer, så kan Aftershot pro anbefales; koster penger, men er kraftig og rask. Rask er ikke noe vi kan si om Darktable eller RawTherapee, som er gratisalternativene. Bortsett fra at de er trege, så har de blitt bra programmer. Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 23. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2012 Takker for gode tips - men jeg burde vel ha vært mer spesifikk i det første spørsmålet. Som hobbyfotograf har jeg i løpet av årenes løp fått et femsifret antall bilder som jo selvsagt er tidkrevende å lete gjennom. På Windows brukte jeg Photoshop Elements både som bibliotekshåndtering og redigering. Gimp bruker jeg sjeldent, da jeg synes det er alt for tungt og innfløkt "bare" for å justere bilder. Prøvde Darktable i sted, og det så ut for å være et bra program - men akkurat som Digikam og Shotwell så krasher det ved import av mine bilder. Hvis man må velge mellom bibliotek-funksjoner og redigeringsfunksjoner, så vil det først og fremst være det første. Programmet må være kapabel til å kunne tagge bilder med stikkord, og opprettelse av samlinger slik at det går enkelt å kjapt både å kategorisere og finne dem igjen. Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Hvis du har tre programmer som alle krasjer under samme operasjon så er dette i utgangspunktet ikke et problem med disse programmene. Da er det et problem med enheten du prøver å lese ifra, filene du prøver å importere eller en bug i et av de underliggende bibliotekene som disse programmene bruker. Hvor prøver du å importere ifra ? Minnekort eller disk ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå