Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av bil

Anbefalte innlegg

Hei! Har da endelig fåty meg førerkort, og skal kjøpe meg en bruktbil på finn for litt under 100 000,-

Bil er enda ikke bestemt, men leter etter en fin og god (ikke minst stille bil).

Men det har egentlig ikke noe med spørsmålet å gjøre, det jeg lurer på er:

- Hva bør jeg vite før eg skal kjøpe en bil?

- Hva er det viktig jeg se etter på infoem til bilen på f.eks finn før jeg kjøper den?

- Hvordan kjøpet man bil fra en privatperson? Jeg har hørt vi trenger en slags kontrakt?

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan spare deg mye bry med å kjøpe bruktbil fra en forhandler. Det finnes ingen lovpålagt garanti på bruktbiler, så hva den innebærer varierer fra sted til sted - og kanskje fra bil til bil. Du bør derfor være påpasselig med hva som gjelder for den bilen du er interessert i.

Dersom du har bestemt deg for å kjøpe av en privatperson. Hver bilmodell har sine svake sider. Sjekk diverse tester av bruktbiler for å finne ut hva svakheten er på den modellen du er ute etter. http://www.tv2.no/un...broom/bruktbil/

Jeg vil si det lønner seg å lese seg opp på den modellen du vil ha, og ikke hoppe på en ny, ukjent modell fordi utseendet og pris var innbydende. For 100.000,- bør du kunne finne en veldig bra bruktbil, uansett hvem du kjøper av.

Du bør sjekke at det ikke er noen heftelser på bilen. http://w2.brreg.no/motorvogn/

Samt neste EU-kontroll er greit å vite: http://www.vegvesen....llfrist?ticket=

Begge disse linkes gjerne fra Finn-annonser.

Kjøps-/salgskontrakt finnes på nett: http://www.naf.no/Alle-saker/NAF-eksperten/Kjop-og-salg/Kjop-og-salgskontrakt-for-bil/

I tillegg bør service være fulgt.

Likevel, det viktigste er at du er klar over at dette blir et tapsprosjekt økonomisk sett. Har du 100.000,- til bil, kjøp en bil til 50.000,- og ha penger i bakhånd for uventede utgifter. Nyere biler koster mer å ha, omregistrering er kostbart, forsikring for en høyere verdi, det meste av reparasjoner krever et verksted med spesialisering. Ikke alt verkstedet på hjørnet kan gjøre med nye biler. Eldre biler har gjerne flere feil, men det er også flere som kan fikse de, så det trenger ikke være dyrere totalt sett.

Uansett, det er du som skal ha bil, og du har dine behov. Tenk fornuftig så kommer du langt. Mange private selgere er fornuftige, skikkelige folk.

Lenke til kommentar

Likevel, det viktigste er at du er klar over at dette blir et tapsprosjekt økonomisk sett. Har du 100.000,- til bil, kjøp en bil til 50.000,- og ha penger i bakhånd for uventede utgifter. Nyere biler koster mer å ha, omregistrering er kostbart, forsikring for en høyere verdi, det meste av reparasjoner krever et verksted med spesialisering. Ikke alt verkstedet på hjørnet kan gjøre med nye biler. Eldre biler har gjerne flere feil, men det er også flere som kan fikse de, så det trenger ikke være dyrere totalt sett.

Uansett, det er du som skal ha bil, og du har dine behov. Tenk fornuftig så kommer du langt. Mange private selgere er fornuftige, skikkelige folk.

Altså, jeg mener ikke at jeg skal bruke hele 100 000,- på selveste bilen, men resten til andre ting som du selv har nevnt. Kan til og med bli en bil til 30 000,- men det kommer an på.

Skjønte ikke helt med at private selgere er skikkelige folk osv?

Lenke til kommentar

Mente bare at du ikke er garantert å bli lurt av private selgere. Det er mange skikkelige folk som selger bil, og det finnes noen få som prøver å lure til seg mer enn bilen er verdt. :)

Så hvordan vet jeg at bilen kan være verdt mindre enn det de prøver å selge den for?

Lenke til kommentar

Ved å tilegne deg kunnskap om hva tilsvarende biler har blitt solgt for. Årsmodell, kilometerstand, tilstand, se om serviceintervall har blitt fulgt. Derfor jeg mener det er gunstig/viktig å lese seg opp på den modellen man er interessert i. Tenkt eksempel: På en modell kan 2,2 motoren ha mange problem, mens samme type med 2,0 motor kan være fri for samme problem. Hvis du ikke vet bedre kan større motor være et salgsargument. Vet du bedre er 2,2 et tegn på at du ikke bør kjøpe den bilen.

Har du venner som er bilkyndige er det lurt å høre hva de har å si. Husk at mange som er interessert i bil har sine kjære merker. Det at en BMW fantast sier alt fra Audi er dårlig stemmer naturligvis ikke, men den kunnskapen han har om BMW kan være veldig bra å lytte til. :)

Lenke til kommentar

Ved å tilegne deg kunnskap om hva tilsvarende biler har blitt solgt for. Årsmodell, kilometerstand, tilstand, se om serviceintervall har blitt fulgt. Derfor jeg mener det er gunstig/viktig å lese seg opp på den modellen man er interessert i. Tenkt eksempel: På en modell kan 2,2 motoren ha mange problem, mens samme type med 2,0 motor kan være fri for samme problem. Hvis du ikke vet bedre kan større motor være et salgsargument. Vet du bedre er 2,2 et tegn på at du ikke bør kjøpe den bilen.

Har du venner som er bilkyndige er det lurt å høre hva de har å si. Husk at mange som er interessert i bil har sine kjære merker. Det at en BMW fantast sier alt fra Audi er dårlig stemmer naturligvis ikke, men den kunnskapen han har om BMW kan være veldig bra å lytte til. :)

Ok, vel jeg tror jeg bare overtar skraphaugen jeg får av faren min for nå. Kanskje jeg kan kolme tilbake til deg senere ved hjelp :)

Lenke til kommentar

Men det har egentlig ikke noe med spørsmålet å gjøre, det jeg lurer på er:

- Hva bør jeg vite før eg skal kjøpe en bil?

- Hva er det viktig jeg se etter på infoem til bilen på f.eks finn før jeg kjøper den?

- Hvordan kjøpet man bil fra en privatperson? Jeg har hørt vi trenger en slags kontrakt?

1 - du bør vite hva slags bil du ønsker, for så å finne en slik som er godt hold og forhåpentligivs blir et relativt problemfritt bilhold.

2 - at bilen tilfredsstiller dine krav om størrelse, komfort, kraft, lydnivå etc.

- at den er vedlikehold med servicehefte (som er en bok som følger bilen. Den logger utført service, at slitasjedeler, olje etc. er byttet)

- at den er godkjent

- at den er uten heftelser

3 - naf har en standarisert kontrakt du kan skrive ut fra nettsiden. Den er på en side og du skriver ut to kopier, en til deg og en til selger. Dere skriver informasjon som kjøpspris, personalia, registreringsnummer på bilen, kilometerstand, signatur, evt. Feil/mangler slik at det ikke blir tvist senere om nevnte feil. Dere beholder hver deres del, med samme informasjon.

Dere sender inn vognkortet med melding om eierskifte til biltilsynet (kun én av dere trenger gjøre det), og de registrerer så at bilen har byttet eier. Betaling skjer på avtalt måte, enten kontant, bankremisser, bankoverføring, whatever suits your mind :)

Spør om noe er uklart

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...