Gå til innhold

Tur til Tsjernobyl

Anbefalte innlegg

Jeg arrangerte en tur til Tsjernobyl nå i vår. Det er absolutt en tur å anbefale!

Vi var 2 dager i sonen, en dag i en liten Ukrainsk landsby, og en dag i Kiev før og etter.

Det er en spesiell opplevelse å se områdene som ble forlatt for med enn 25 år siden.

Vi kom veldig nærme reaktor 4, faktisk kun 300 meter unna..

7328285154_0f17a155e9.jpg

Reactor 4 by Blouberg Fan, on Flickr

Svarer gjerne på spørsmål om turen dersom noen er interessert.

Mer bilder her

/Blouberg

Edit: Fjernet henvisning til komersielle aktører

Endret av Blouberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for kommentar.

Du må ha tillatelse og du må ha med guide. Guidene i området er ansatt i staten. Vi var veldig heldig med vår guide.

Det er mange restriksjoner, du blir sjekket inn og ut, dessuten blir du målt for radioaktivitet flere ganger.

Det er generelt ikke lov å gå inn i bygningene i Pripyat, men er du i en liten gruppe er det alltids mulig å komme på innsiden av enkelte bygg.

/Blouberg

Lenke til kommentar

Har veldig lyst til å reise dit selv, men for min del er drømmen heller å reise dit på egenhånd eller sammen med en kamerat. Ikke et stort reisefølge, men med sekk på ryggen og telt o.s.v. Halve morroa ville for min del vært å inn i de forlatte husene og blokkene som står der å ta bilder/filme. Føler det vil bli mye stress om man reiser sammen en hel gjeng og ikke kan ta den tiden man ønsker.

Jeg antar kanskje at sjansen for å havne i fengsel om man prøver på dette er ganske stor, men kanskje man kunne få en statsansatt guide til å bli med som guide bare for et par stykker om man betaler litt ekstra.

Lenke til kommentar

Har veldig lyst til å reise dit selv, men for min del er drømmen heller å reise dit på egenhånd eller sammen med en kamerat. Ikke et stort reisefølge, men med sekk på ryggen og telt o.s.v. Halve morroa ville for min del vært å inn i de forlatte husene og blokkene som står der å ta bilder/filme. Føler det vil bli mye stress om man reiser sammen en hel gjeng og ikke kan ta den tiden man ønsker.

Jeg antar kanskje at sjansen for å havne i fengsel om man prøver på dette er ganske stor, men kanskje man kunne få en statsansatt guide til å bli med som guide bare for et par stykker om man betaler litt ekstra.

Vi arrangerte også en privat tur, vi var 6 personer som kjente hverandre fra tidligere turer. Enig i at å bli med en større gruppe er håpløst. 6 stk var passe.

Jeg tror nok ikke du får er offisiell guide til å risikere jobben ved å være med på en "teltur" i sonen, ikke tror jeg det er særlig smart heller.. (: Det er litt naivt å tro at det å bli fengslet i Ukraina er en spøk..

Det er alltids mulig å finne folk som er villige til å ta deg med på en "heisatur" og vise deg alle de forbudte sonene, men jeg vil nok ikke anbefale det (: Myndighetene følger dessuten med på bilder som publiseres, og de vet hvem som til erhver tid er i området. Du blir sjekket ut og inn med passkontroll og det hele. En offisiell guide vil nok fort få problemer om det dukker opp bilder fra forbudte steder.

Mitt råd er å bruke de som arrangerer turer, betal det som skal til for en privat tur. Er dere vettuge og respekterer guiden får dere muligheter til å komme til på mange steder som egentlig er forbudt, men som alikavel er sikre. Det er mange bygninger som er i svært dårlig forfatning, faren for å skade seg er absolutt tilstede.

Det er jo også stråling i området, det varierer veldig fra område til område, en guide vet dette og tar hensyn til det.

/Blouberg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...