Blouberg Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 (endret) Jeg arrangerte en tur til Tsjernobyl nå i vår. Det er absolutt en tur å anbefale! Vi var 2 dager i sonen, en dag i en liten Ukrainsk landsby, og en dag i Kiev før og etter. Det er en spesiell opplevelse å se områdene som ble forlatt for med enn 25 år siden. Vi kom veldig nærme reaktor 4, faktisk kun 300 meter unna.. Reactor 4 by Blouberg Fan, on Flickr Svarer gjerne på spørsmål om turen dersom noen er interessert. Mer bilder her /Blouberg Edit: Fjernet henvisning til komersielle aktører Endret 17. juni 2012 av Blouberg 1 Lenke til kommentar
sheherezade Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Flotte bilder. Kan man ferdes fritt i området(innenfor visse grenser selvfølgelig), eller må man ha tillatelse til å komme inn? Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 17. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2012 Takk for kommentar. Du må ha tillatelse og du må ha med guide. Guidene i området er ansatt i staten. Vi var veldig heldig med vår guide. Det er mange restriksjoner, du blir sjekket inn og ut, dessuten blir du målt for radioaktivitet flere ganger. Det er generelt ikke lov å gå inn i bygningene i Pripyat, men er du i en liten gruppe er det alltids mulig å komme på innsiden av enkelte bygg. /Blouberg Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Har veldig lyst til å reise dit selv, men for min del er drømmen heller å reise dit på egenhånd eller sammen med en kamerat. Ikke et stort reisefølge, men med sekk på ryggen og telt o.s.v. Halve morroa ville for min del vært å inn i de forlatte husene og blokkene som står der å ta bilder/filme. Føler det vil bli mye stress om man reiser sammen en hel gjeng og ikke kan ta den tiden man ønsker. Jeg antar kanskje at sjansen for å havne i fengsel om man prøver på dette er ganske stor, men kanskje man kunne få en statsansatt guide til å bli med som guide bare for et par stykker om man betaler litt ekstra. Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2012 Har veldig lyst til å reise dit selv, men for min del er drømmen heller å reise dit på egenhånd eller sammen med en kamerat. Ikke et stort reisefølge, men med sekk på ryggen og telt o.s.v. Halve morroa ville for min del vært å inn i de forlatte husene og blokkene som står der å ta bilder/filme. Føler det vil bli mye stress om man reiser sammen en hel gjeng og ikke kan ta den tiden man ønsker. Jeg antar kanskje at sjansen for å havne i fengsel om man prøver på dette er ganske stor, men kanskje man kunne få en statsansatt guide til å bli med som guide bare for et par stykker om man betaler litt ekstra. Vi arrangerte også en privat tur, vi var 6 personer som kjente hverandre fra tidligere turer. Enig i at å bli med en større gruppe er håpløst. 6 stk var passe. Jeg tror nok ikke du får er offisiell guide til å risikere jobben ved å være med på en "teltur" i sonen, ikke tror jeg det er særlig smart heller.. (: Det er litt naivt å tro at det å bli fengslet i Ukraina er en spøk.. Det er alltids mulig å finne folk som er villige til å ta deg med på en "heisatur" og vise deg alle de forbudte sonene, men jeg vil nok ikke anbefale det (: Myndighetene følger dessuten med på bilder som publiseres, og de vet hvem som til erhver tid er i området. Du blir sjekket ut og inn med passkontroll og det hele. En offisiell guide vil nok fort få problemer om det dukker opp bilder fra forbudte steder. Mitt råd er å bruke de som arrangerer turer, betal det som skal til for en privat tur. Er dere vettuge og respekterer guiden får dere muligheter til å komme til på mange steder som egentlig er forbudt, men som alikavel er sikre. Det er mange bygninger som er i svært dårlig forfatning, faren for å skade seg er absolutt tilstede. Det er jo også stråling i området, det varierer veldig fra område til område, en guide vet dette og tar hensyn til det. /Blouberg Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Ja jeg hadde ikke planer om å reise dit for å sitte i fengsel. Mitt største problem er nok heller å finne noen andre å reise med. Har foreslått det til et par men enten så skal de bli pappa ellers er de ikke interessert. Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 21. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2012 Ja, ikke lett å finne folk å reise på slike turer med. Jeg vet det planlegges en tur til høsten over samme lest som jeg var på. Send meg en pm så kan jeg sette deg i forbindelse med disse. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Ohh... det hadde vert "kult" og kunne tatt noen bilder der! Hadde vertfall blit 70-200mm'ern som hadde blitt brukt der tror jeg. Lenke til kommentar
ZenMuch Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Så stilig! Hva hadde skjedd om du ikke hadde "bestått" den radioaktive testen? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Hva hadde skjedd om du ikke hadde "bestått" den radioaktive testen? Da hadde han sluppet å kjøpe seg en slik Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 21. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2012 Så stilig! Hva hadde skjedd om du ikke hadde "bestått" den radioaktive testen? Lurte også på det, så for meg spyling og piasavakoster.. (: Slapp heldigvis å finne det ut Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Så stilig! Hva hadde skjedd om du ikke hadde "bestått" den radioaktive testen? Lurte også på det, så for meg spyling og piasavakoster.. (: Slapp heldigvis å finne det ut Og knaske jod-piller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå