Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvete allergi.

HesteHoven

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nylig svar på blodprøvene mine. Det viser seg så at jeg er allergisk mot hvete.

Jeg har lest en del om hvete allergi, og om det kan ha noe med min tunge pust. Mine symptomer stemmer bra med symptomene som er vist på denne siden.

"Hveteallergikere kan reagere forskjellig på inntak av produkter med hvete. Eksempler på reaksjoner, er diaré, magesmerter, forverring av eksem, astma og allergisk sjokk."

Det jeg lurer på er;

Jeg har aldri vist noen symptomer før et par noen måneder siden. Det står på siden at man kan i voksen alder bli allergisk mot visse mat typer og er ikke uvanlig å være allergisk mot flere mat typer om gangen. Kan allergi virkelig oppstå på så kort tid?

Jeg får ofte eksem på hender om vinter / vår. Den siste tiden har jeg fått en ny type hissig eksem som jeg aldri har hatt før. Det ser ut som tørre bobler i huden. I følge siden (som quotet over) kan hveteallergi forverre eksem.

Litt etter eksemen hadde forbedret seg, mast jeg en tånegl. Jeg googlet det og fant ut at hvis man har eksem kan man også ha problemer med sopp i neglerøttene.

Legen sa til meg at det var mulig jeg ikke har, eventuelt aldri har hatt, astma som jeg tidligere ble diagnosert med. Det kan ha vert allergien som har vert problemet hele tiden.

Kan alt dette ha med allergien min å gjøre?

Edit: Må nesten rette på en ting. Jeg motsa meg selv litt når jeg sa at legen fortalte meg at jeg kanskje ikke har astma.

Jeg har ikke reagert på samme måten før. Nå blir jeg tungpusten av en bit av noe som inneholder hvete. (f.eks, chips, brød, rundstykker, pizza osv.)

Endret av HesteHoven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan alt dette ha med allergien min å gjøre?

Kort fortalt: Ja.

Regner med jeg blir nødt til å kutte ut hveten fram over da. Jeg syns bare det er utrolig merkelig at jeg har tålt det helt fint de første 19 årene av mitt liv og plutselig våkne opp en dag og reagere på det.
Lenke til kommentar

Basert på din sykehistorie (eksem, urtikaria?, lettgradig astma?) fremstår du som for meg som en atopiker, og det er da ikke helt uvanlig å utvikle hypersensitivitet (og ev. allergi) overfor andre agens (typisk enkelte matvarer, husdyr, støv, midd, etc.) en eller annen gang i løpet av livet.

Hvorfor ble det tatt denne "blodprøven" som viste "allergi mot hvete" forresten?

Lenke til kommentar

Basert på din sykehistorie (eksem, urtikaria?, lettgradig astma?) fremstår du som for meg som en atopiker, og det er da ikke helt uvanlig å utvikle hypersensitivitet (og ev. allergi) overfor andre agens (typisk enkelte matvarer, husdyr, støv, midd, etc.) en eller annen gang i løpet av livet.

Hvorfor ble det tatt denne "blodprøven" som viste "allergi mot hvete" forresten?

Det hele begynte for rundt 3 måneder siden. Jeg gikk og la meg som vanlig, sovnet like etter. Etter kort tid våknet jeg fordi jeg fikk følelsen av å ikke få puste. Jeg hadde spist 9-10 knekkebrød til kvelds. Dette gjentok seg 3-4 ganger per natt. Det skjedde så de neste 4-5 dagene etter. Jeg gikk til legen og fortalte henne om det og hun valgte å teste meg for allergier.

Hun testet også andre ting som blodprosent (elns.) men de var helt fin:)

Jeg trodde først det var cola og andre kullsyreinnholdige drikker som gjorde at jeg ble tungpusten, men jeg drikker det nesten aldri uten chips / pizza.

Endret av HesteHoven
Lenke til kommentar

Må nesten legge til at jeg ble diagnosert med "anstrengelses-astma". Det var tvilsomt at jeg trengte noe inhalator. Det ble verre og verre om vinteren så jeg fikk sterkere og sterkere inhalatorer. Nå har jeg 3 stykker som jeg aldri bruker fordi jeg ikke merker noe forskjell om jeg bruker dem eller ikke.

Når vi er inne på eksem. Det er ikke veldig hissig eksem. Det er litt tørr hud på hender. De siste er "klumper" på størrelse med en 50-øring og ca. 0.25 cm. ut. De var helst på armene.De klør ikke. Det gjør det aldri.

Lenke til kommentar

Må igjen rette litt på hva jeg har skrevet.

Jeg har også allergi mot Kumelk og Eggehvite, men disse reagerer jeg ikke på i det hele tatt.

Det er et poeng at man i det vesentlige kun behandler symptomer på allergi (eller intoleranse). Dette innebærer bl.a. at hvis du ikke tidligere har reagert mot et agens (eks.: kumelkprotein) som du har fått påvist at kroppen har dannet antistoffer mot så betyr ikke det nødvendigvis at du på død og liv må holde deg langt unna dette agens i all evighet - men samtidig at du ikke heller behøver å bade i kumelk hver morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...