Joachim_F Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Bli med å utforske historien til en av verdens mest populære plattformer. Les hele saken Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Både cbm64 og Amiga-tiden var flotte tider det. Amiga var en flott maskin. Men dessverre så elsket diskettstasjonen å ødelegge diskettene hele tiden. Men hvor mange av oss hadde kjøpt originale spill til maskinen egentlig? Og ville vi fått en god folkeerstatter om Commodere ikke hadde gått konk? Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Underholdende og interessant lesning. Det meste av "corporate"-stoffet var nytt for meg. Tøft å drive business... Ser frem til "neste episode". 2 Lenke til kommentar
samco Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Har fortsatt c64 og amiga 500 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Jeg også. Og vic 20 og Amiga 2000. Fikk Amiga 500 svinebillig fra en bruksjappe som ikke hadde strømforsyning til den. I et sjeldent tilfelle av flaks fant jeg riktig strømforsyning på Fretex i en annen by til en femtilapp. Den fungerer fremdeles. Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 (endret) Dette var tider det. Amiga var så langt foran foran Microsoft og Apple på den tiden at det var nesten utrolig. Bare så synd at det gikk som det gikk etterhvert :/ Har selvfølgelig enda min A1200 tower som fremdeles fungerer utmerket. Må inrømme jeg stort sett bruker WinUEA på min Windows PC som er en helt fantastisk emulator. Med Amiga joystick i USB porten er den akkuart som en virkelig Amiga Endret 17. juni 2012 av LoveAmiga 1 Lenke til kommentar
samco Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Glad å opplevd sikkelige krevende spill mot dagens utrolig lette titler laget for casual gamers 1 Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Hadde A500, og har fortsatt min A1200 fra 1993. Den har 50 MHz 68030 CPU (pluss extern FPU) og svimlende 34MB minne. Det er ingen harddisk i den for øyeblikket forsåvidt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Dette var tider det. Amiga var så langt foran foran Microsoft og Apple på den tiden at det var nesten utrolig. Bare så synd at det gikk som det gikk etterhvert :/ Har selvfølgelig enda min A1200 tower som fremdeles fungerer utmerket. Må inrømme jeg stort sett bruker WinUEA på min Windows PC som er en helt fantastisk emulator. Med Amiga joystick i USB porten er den akkuart som en virkelig Amiga Ja, Amiga 500 er på mange måter den beste PCen som har blitt gitt ut. Men dessverre så var driften av Commodore ganske dårlig, og ting gikk til helvete etterhvert. AtW Lenke til kommentar
Kimme Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Endelig en komprimert norsk utgave av de utallige ( 2 har jeg lest ) bøkene jeg har lest om Amiga historien. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Veldig god artikkel, om ei fantastisk god plattform. Når eg kallar meg "KayAU" på ein del forum, har det faktisk to tydingar. Den eine er at det er initialane i mellom- og etternamnet mitt...den andre er "Amiga User". Eg var i det lengste rein Amiga-brukar, og skaffa meg ikkje mi første Windows-maskin før omtrent 2001-2002...noko som ikkje er so verst med tanke på at eg då var eit par år inne i eit datateknikk-studie på NTNU. Amiga-plattforma var lenge langt foran konkurrentane. Når ho til slutt vart forbigått, var det på grunn av elendig leiarskap. Og endå har vi ikkje snakka om dei fantastiske spela som kom til Amiga. Eg gledar meg til resten av denne artikkelserien. Kay 1 Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 "I tillegg var operativsystemet designet fra starten av for å kunne «multitaske», altså gjøre flere ting samtidig. I dag tar vi dette for gitt, men det var ikke før i Windows 95 at denne funksjonaliteten kom på PC." *host* Jeg multitasket da med DesqView for MS-DOS lenge før Windows 95 kom. Bra artikkel om Amiga! Amiga var så sinnsykt langt foran konkurrentene da de første maskinene rullet ut at folk flest ikke forstod det. Glad jeg har både en A500 og en A1200 her, som jeg kan dra frem i ny og ne når WinUAE ikke strekker til. Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Dette var tider det. Amiga var så langt foran foran Microsoft og Apple på den tiden at det var nesten utrolig. Bare så synd at det gikk som det gikk etterhvert :/Har selvfølgelig enda min A1200 tower som fremdeles fungerer utmerket. Må inrømme jeg stort sett bruker WinUEA på min Windows PC som er en helt fantastisk emulator. Med Amiga joystick i USB porten er den akkuart som en virkelig Amiga Ja, bortsett fra at dersom du ikke sitter på en skjerm som takler 50hz/15khz native så har du ikke perfekt, smooth scrolling, noe som er et must i Amiga-spill. Lenke til kommentar
Elvin Atombender Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Åååå, GOOD TIMES!!! Linker til en video på YouTube som er en Amiga 500 - Presentasjonsvideo fra 80-tallet, med kule NORSKE komentarer BØR ses! Lenke til kommentar
Godsaker Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 For en godsakstid det var. Angrer fortsatt på at jeg lot brodern stikke av med husets Amiga500, den ble vel kastet etterhvert... Så masse bra jeg blir minnet om nå. DeluxePaint og Protracker ble brukt en del mens det på spillsiden var så mye variert. Kanskje mest Kick-Off 2, Warlords og Test Drive der. Og Oil Imperium da! Nesten så jeg må lete meg frem til flere nå og prøve dem i WinUAE. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 En av svakhetene med Amiga kontra Sega og Nintendo, må ha vært mangelen på eksklusive spill. Sega hadde Sonic, Nintendo hadde Mario, men hva hadde Amiga som var sitt eget? Jeg kan i farten komme på et par middelmådige spill som kun var å finne på Amiga, slik som Captain Planet and the Planeteers og et spill som het Beach Volleyball. (Jeg får nesten angst av å tenke på de forbaskede diskettene; for det første var det typisk at favorittspillene mine til Amiga ikke virket pga disk error, og for det andre var det ikke uvanlig å måtte vente i et par minutter for en ny sekvens skulle laste inn på et spill.) Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 "I tillegg var operativsystemet designet fra starten av for å kunne «multitaske», altså gjøre flere ting samtidig. I dag tar vi dette for gitt, men det var ikke før i Windows 95 at denne funksjonaliteten kom på PC."*host* Jeg multitasket da med DesqView for MS-DOS lenge før Windows 95 kom. :)Bra artikkel om Amiga! Amiga var så sinnsykt langt foran konkurrentene da de første maskinene rullet ut at folk flest ikke forstod det. Glad jeg har både en A500 og en A1200 her, som jeg kan dra frem i ny og ne når WinUAE ikke strekker til. Er ulike typer mulitasking, win 3.0 hadde multitasking, men det krevde at programet samarbeidet, om det ikke ga fra seg kontrollen satt du der, Win 95 hadde samme system som Amiga, Windows NT, 2000 og senere hadde også memory beskyttelse så et program ikke kunne overskrive andres minne samt virtuelt minne. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 (endret) Kult med sånne artikler. Har selv Commodore 64, 128, Amiga 500, Amiga 600 og Amiga 1200, samt en 1084 monitor og alle virker. 1200 er attpåtil splitter ny (Old stock) har ligget på ett lager i mange, mange år. eneste er at jeg mangler Psu til den. Endret 17. juni 2012 av Dragonlove Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 (endret) Hadde både A500 og A4000/030. Gode gamle dager. *sukk* Den geniforklarte maskinvaredesigneren Jay Miner, som allerede hadde skapt den tidlige datamaskinplattformen Atari 400, fikk en telefon fra en bekjent. Geniforklart er forøvrig ikke noe ord i det norske språket. Det heter genierklært. Endret 17. juni 2012 av andrey3000 1 Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Artig med en slik artikken. Hadde selv både 500,600,1200,3000 og 4000 - hadde 3000 og 4000 med mediator og pci kort. Legger ved et screen shot hvor jeg kjører remotedesktop til en xp maskin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå