Gå til innhold

Ti 4200 bedre enn radeon 9600pro til doom 3?


nag-sinn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Hva er da vitsen med direct x 9 støtte i hardware når kortet ikke en gang er raskere enn ti 4200 som bare har directx 8 støtte i hardware."

 

 

Svaret har du egentlig gitt selv; ref "ti 4200 som bare har DX 8 støtte i hardware".

 

Dersom du leser intervjuet med John Carmack (var det på Toms eller AnandTech?) så ser du at Doom III detekterer hvilken type grafikkort som kjører, og legger en "Codepath" etter det.

 

Kjører du DIII med en TI 4200, vil spillet kjøre i en optimalisert modus for GF 3/GF 4 TI serien, selvfølgelig med alle de tunge DX9 effektene deaktivert. Om du har et grafikkort i GeForce FX-serien, vil spillet kjøre i en "NV 30 codepath", som er optimalisert for GeForce arkitekturen og har alle effekter "på". Det er også to ATI moduser, en for Radeon kort med DX 8.1 støtte, og en for Radeon med DX 9 støtte.

 

Når du kjører DIII med et DX8 grafikkort, kan det derfor i enkelte tilfeller gå fortere enn dyrere DX9 kort, type Radeon 9600/GeForce 5600. Du vil imidlertid miste de råe effektene som gjør Doom III til det det er.

Lenke til kommentar

Det ca samme måte som i Flight Simulator 2004 der de finner Dx7 kort som geforce2 da er den raskere enn en Dx8 kort men Dx8 kortene klarer mer finere grafikk og samme FPS...

i FS2004 test:

GeForce2 GTS: Dx7 funksjoner, 25-35 FPS

GeForce FX5900 Dx9: 17-200 FPS

hvorfor har FX5990 lavere FPS, jo fordi den er Dx8/9 kort og klarer mer detaljert og rendre mer. på samme FPS blir medium settings SAMME som high settings.

Lenke til kommentar
Dersom du leser intervjuet med John Carmack (var det på Toms eller AnandTech?) så ser du at Doom III detekterer hvilken type grafikkort som kjører, og legger en "Codepath" etter det.

 

Så det er altså umulig å bruke spillet som en benchmark-test?

Lenke til kommentar
"Hva er da vitsen med direct x 9 støtte i hardware når kortet ikke en gang er raskere enn ti 4200 som bare har directx 8 støtte i hardware."

 

Svaret har du egentlig gitt selv; ref "ti 4200 som bare har DX 8 støtte i hardware".

 

Dersom du leser intervjuet med John Carmack (var det på Toms eller AnandTech?) så ser du at Doom III detekterer hvilken type grafikkort som kjører, og legger en "Codepath" etter det.  

 

Kjører du DIII med en TI 4200, vil spillet kjøre i en optimalisert modus for GF 3/GF 4 TI serien, selvfølgelig med alle de tunge DX9 effektene deaktivert.

 

De eneste funksjonene man finner i DX9 som Doom3 støtter er two-sided stencil og float-point precision, men float-point precision kan nok gjøre sitt på ytelsen.

Men ATI har per idag ingen Doom3 optimaliseringer i de offisielle driverene sine.

 

Om du har et grafikkort i GeForce FX-serien, vil spillet kjøre i en "NV 30 codepath", som er optimalisert for GeForce arkitekturen og har alle effekter "på". Det er også to ATI moduser, en for Radeon kort med DX 8.1 støtte, og en for Radeon med DX 9 støtte.

 

R9500-9800 bruker den generelle ARB2 codepath'en.

 

Når du kjører DIII med et DX8 grafikkort, kan det derfor i enkelte tilfeller gå fortere enn dyrere DX9 kort, type Radeon 9600/GeForce 5600. Du vil imidlertid miste de råe effektene som gjør Doom III til det det er.

 

GF3 level hardware er nok for å kunne kjøre Doom3 med full detaljer.

 

Så det er altså umulig å bruke spillet som en benchmark-test?

 

Hvorfor det? De fleste bryr seg ikke om hvilken codepath som blir brukt, men heller hvilket kort som gir best ytelse i Doom3. IHV spesifikke optimaliseringer er ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
"Hva er da vitsen med direct x 9 støtte i hardware når kortet ikke en gang er raskere enn ti 4200 som bare har directx 8 støtte i hardware."

 

Svaret har du egentlig gitt selv; ref "ti 4200 som bare har DX 8 støtte i hardware".

 

Dersom du leser intervjuet med John Carmack (var det på Toms eller AnandTech?) så ser du at Doom III detekterer hvilken type grafikkort som kjører, og legger en "Codepath" etter det.  

 

Kjører du DIII med en TI 4200, vil spillet kjøre i en optimalisert modus for GF 3/GF 4 TI serien, selvfølgelig med alle de tunge DX9 effektene deaktivert.

 

De eneste funksjonene man finner i DX9 som Doom3 støtter er two-sided stencil og float-point precision, men float-point precision kan nok gjøre sitt på ytelsen.

Men ATI har per idag ingen Doom3 optimaliseringer i de offisielle driverene sine.

 

Om du har et grafikkort i GeForce FX-serien, vil spillet kjøre i en "NV 30 codepath", som er optimalisert for GeForce arkitekturen og har alle effekter "på". Det er også to ATI moduser, en for Radeon kort med DX 8.1 støtte, og en for Radeon med DX 9 støtte.

 

R9500-9800 bruker den generelle ARB2 codepath'en.

 

Når du kjører DIII med et DX8 grafikkort, kan det derfor i enkelte tilfeller gå fortere enn dyrere DX9 kort, type Radeon 9600/GeForce 5600. Du vil imidlertid miste de råe effektene som gjør Doom III til det det er.

 

GF3 level hardware er nok for å kunne kjøre Doom3 med full detaljer.

 

Så det er altså umulig å bruke spillet som en benchmark-test?

 

Hvorfor det? De fleste bryr seg ikke om hvilken codepath som blir brukt, men heller hvilket kort som gir best ytelse i Doom3. IHV spesifikke optimaliseringer er ikke noe nytt.

Lenke til kommentar

Stemmer at DX9 generasjon Radeon kjører ARB2 codepath. Jeg husket feil der.

:oops:

Det er derimot en sannhet med modifikasjoner som "MistaPi" sier, at "GF3 level hardware er nok for å kunne kjøre Doom3 med full detaljer. "

 

Du har muligens samme antall polygoner i hver scene, men det blir absolutt ikke like pent å se på!

Lenke til kommentar

Det er derimot en sannhet med modifikasjoner som "MistaPi" sier, at "GF3 level hardware er nok for å kunne kjøre Doom3 med full detaljer. "

 

Du har muligens samme antall polygoner i hver scene, men det blir absolutt ikke like pent å se på!

 

Funksjonaliteten til Doom3 ligger hovedsaklig på DX7 nivå med kun noen shader instruksjoner for lys effektene. Borsett fra FP precision (som utgjør liten forskjell i dette spillet) så vil det ikke være noe forskjell fra DX8 hardware til DX9 hardware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...