Gå til innhold

Mest for pengene: HK+CPU+RAM+grafikk <4k

oleva

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger hjelp raskt da PCen døde i kveld (antar feil på HK eller CPU, men kan være grafikkort), har masse jobb som må gjøres... Er moden for oppgradering uansett, så da handler jeg like godt ny innmat heller enn å feilsøke. PCen er selvbygg, men jeg er ikke oppdatert på hva som er fornuftig å kjøpe nå, og må bestille senest på søndag kveld. Har lite tid til å gjøre research også, og vil derfor sette stor pris på hjelp!

PCen brukes til tung bilderedigering (Photoshop og Lightroom) samt noe videoredigering, ellers bare vanlige kontoroppgaver. Er ute etter 16GB ram (kan ev. kjøpe med 8GB nå for å spare penger, men må da ha plass for å øke senere), ok grafikkort i lavere prisklasse (photoshop og lightroom benytter seg av GPU). Stabilt HK og mest-mulig-for-pengene CPU. Makspris 4000,- for alt, men kan gjerne være billigere.

Noen gode tips? Handler helst på komplett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Photoshop bruker fint lite GPU, samme med lightroom. Det eneste er noe basic 2D funksjoner, så du kommer langt med et budsjettkort. GeForce GTX550Ti koster 799kr på komplett, dette skulle holde i massevis. Du kan evt kjøpe kort noe billigere, men de er endel tregere.

For photoshop er det CPU som teller, og du har utbytte av i7 over i5 (i motsatt til spilling og endel andre ting).

Det blir vanskelig å få i7 til din pris, men med en i5 skal det gå greit.

Her er en oppgraderingspakke med i5-2500k:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649116 3290kr.

Skal du kjøpe løst kan du spare et par kroner på å velge et billig hovedkort, men den pakken er veldig bra komponenter.

Jeg vet ikke hva grafikk du har fra før, kan hende det fungerer greit enda?

Lenke til kommentar

Heisann, takk for innspill! Har et HIS IceQ4 HD4850 grafikkort som står i PC. Sjansen er stor for at det virker, men vil ikke vite det sikkert før jeg får forsøkt det med nytt HK.

Satte sammen en liten handleliste på komplett med 16GB ram og HK med integrert grafikk, hvordan er ytelsen på denne ifht den du viser til? Tenkte at jeg da får litt i pose og sekk. Dersom mitt nåværende grafikkort er ødelagt kan jeg få systemet opp og gå med integrert grafikk på HK. Det viktigste på kort sikt er å få liv i PCen igjen kjapt, men ønsker selvfølgelig å få et godt system som kan vare et par år.

http://www.komplett....36-8CB76CC38507

Jeg har ingen greie på forskjellene på de ulike brikkesettene for HK pr i dag, er det noen forskjell i praktisk bruk mellom f.eks. Z77 og Z68? Overklokking er uinteressant for meg, men tilkoblingsmuligheter (masse tilkoblet på USB + en liten haug interne disker mv) og stabilitet er viktig.

Endret av oleva
Lenke til kommentar

Heisann, takk for innspill! Har et HIS IceQ4 HD4850 grafikkort som står i PC. Sjansen er stor for at det virker, men vil ikke vite det sikkert før jeg får forsøkt det med nytt HK.

Satte sammen en liten handleliste på komplett med 16GB ram og HK med integrert grafikk, hvordan er ytelsen på denne ifht den du viser til? Tenkte at jeg da får litt i pose og sekk. Dersom mitt nåværende grafikkort er ødelagt kan jeg få systemet opp og gå med integrert grafikk på HK. Det viktigste på kort sikt er å få liv i PCen igjen kjapt, men ønsker selvfølgelig å få et godt system som kan vare et par år.

http://www.komplett....36-8CB76CC38507

Jeg har ingen greie på forskjellene på de ulike brikkesettene for HK pr i dag, er det noen forskjell i praktisk bruk mellom f.eks. Z77 og Z68? Overklokking er uinteressant for meg, men tilkoblingsmuligheter (masse tilkoblet på USB + en liten haug interne disker mv) og stabilitet er viktig.

Prosessoren du har valgt bruker en ganske svak grafikkprosessor (HD2500). Om du går for 3570k får du Intel HD4000 som er det nyeste. Når det gjelder brikkesett, så er _77-brikkesettene de nyeste og er for Ivy Bridge. Velg enten H77 eller Z77, med Z77 kan du dra nytte av ulåst multiplikator (altså at du kan overklokke). Gå for et ASUS P8Z77 eller P8H77 hovedkort om du ønsker stabilitet og mye features til en rimelig penge.

Når det gjelder RAM, gå for Corsair XMS3-brikker, de er lave, billige og stabile

EDIT: En annen ting er støy - ønsker du en stille maskin kjøper du en tredjeparts prosessorkjøler, som for eksempel Cooler Master Hyper 212 eller TX3 (evt Noctua NH-D14 men den koster en del mer...)

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Grafikkprosessor i CPU blir en midlertidig nødløsning dersom ikke grafikkortet jeg har nå virker, så tror ikke jeg prioriterer denne. Er Corsair XMS3 såpass mye bedre enn Kingston DDR3 Hyperx at det er verdt å droppe oppgraderingspakken?

Lenke til kommentar

Grafikkprosessor i CPU blir en midlertidig nødløsning dersom ikke grafikkortet jeg har nå virker, så tror ikke jeg prioriterer denne. Er Corsair XMS3 såpass mye bedre enn Kingston DDR3 Hyperx at det er verdt å droppe oppgraderingspakken?

Nei minne er ikke noe særlig forskjell på.

du vil han en "k" CPU, da du kan greit overklokke 600-1000MHz uten noe problemer med en ok kjøler.

Lenke til kommentar

Da har jeg vurdert litt frem og tilbake, og handlet på følgende liste: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1093795&su=92387F35-7A09-4DA7-B8CA-5F528CA3CE8B

Gikk for 3570k cpu mtp fremtidig overklokking, 16GB Corsair xms3-ram, P8Z77-V HK for Z77-brikkesett og innebygget wifi. Fant ut at jeg like godt kunne ta med en SSD når jeg var i gang med å bruke penger og skru PC likevel, og slang med en ny DVD siden de som står i PC er fra før-SATA-eraen.

Dette burde vel gå bra?

Regner med at min Corsair TX750w PSU skal dra det uten problemer, og så får vi se om jeg får nåværende grafikkort (HD4850) og det gamle lydkortet til å fungere.

Lenke til kommentar

Z77-V pro er bare 100kr mer, det er et litt bedre kort, men standard z77-v er helt ok.

(hovedforskjellen er at PRo har flere USB3 og eSATA (Noe som standard ikke har), i tillegg har Pro flere viftekontankter)

Standard har derimot "gamle" porter som COM/TPM, noe Pro mangler.

Det er bra lydkort på Z77-V kortene, med sourround og det som trengs. (ALC892), så du trenger ikke det gamle lydkortet.

Lenke til kommentar

Da er alt bestilt på komplett, tusen takk for hjelpen!

Gikk for pro-versjonen av HK også. Ble litt dyrere enn opprinnelig tenkt, men så gir vel dette et system som kan vare en stund og med mulighet for overklokking etterhvert. Blir moro å fyre opp PCen om noen dager og se hvordan ytelsesforskjellen blir med SSD, dobbel RAM og et par generasjoner nyere CPU enn det jeg hadde da det brøt sammen :)

Lenke til kommentar

PC ble bra. Grafikkortet viste seg å være ødelagt, så er fornøyd med valg av prosessor med HD4000 og HK med grafikk ut nå. Ser ut til at grafikkløsningen foreløpig holder mål for mitt bruk, så da sparer jeg innkjøp av nytt grafikkort til jeg ev. får tid og lyst til å spille en gang i fremtiden... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...