Gå til innhold

YLOD på PS3.


Anbefalte innlegg

Ja, da har jeg fått YLOD på min PS3 igjen. Den første ps3en min som jeg kjøpte den 10.10.2008 fikk YLOD ifjor sommer. Etter mange uker fikk jeg en "ny" ps3, og den fikk jeg også YLOD på. Ganske kort tid etter fikk jeg en PS3 igjen av expert, og denne virket bra bortsett fra att den overopphetet veldig lett svært ofte, men den har holdt ut helt til idag. Hva har jeg krav på nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpet ditt er regulert av forbrukerkjøpsloven, så det er denne loven du skal forholde deg til, ikke kjøpsloven.

 

Produktet har helt klart en mangel som kan føre til reklamasjon da dette ikke er din feil og man kan forvente at en Playstation ikke får YLOD. Etter forbrukerkjøpsloven § 26 har du krav på blant annet retting, omlevering (krav på å få ny maskin), prisavslag eller heving.

 

Hvis du ønsker retting eller omlevering kan du velge hvilke av disse du ønsker etter § 29. Dette skal skje UTEN noen kostnader for deg som forbruker. Dette blir slått fast i § 30 første ledd.

 

Ønsker du heving kan du faktisk kreve dette også fordi selger har prøvd å rette samme mangelen to ganger, se § 30 og § 32.

 

Uansett hva du velger å kreve av Expert skal det skje uten noen som helst kostnad for deg.

Lenke til kommentar

Ja, du kan heve kjøpet hvis du ønsker og få tilbake hele kjøpsummen. Hvis du vil fremdeles vil ha en Playstation kan du kreve at Expert enten fikser din gamle slik at den virker igjen eller du kan kreve at Expert gir deg en ny. Det tar vanligvis litt tid fra du krever ny vare eller retting til dette faktisk blir utført. Det tok hvertfall 3 uker da jeg reklamerte på min ifjor sommer. Tar dette mer enn en uke kan du kreve at du får låne en PS3 til du får ny.

Lenke til kommentar

Hehehe, jaa begynner å få rimelig god erfaring på dette nå :) Har hatt rettslære i 2 år på videregående og hatt flere krangler med butikker angående reklamasjon.

 

Men når du går i butikken for å reklamere bør du kunne vise til loven. Da blir argumentene dine mye bedre med en gang og samtidig de butikkansatte litt redde.

 

Link til forbrukerkjøpsloven

 

Se spesielt på:

  • §1 - Viser at kjøpet er dekket av forbrukerkjøpsloven
  • §3 - Viser at loven er ufraviklig og at butikken er rettslig bundet av alt som står i loven
  • §15 - Forklare hva en mangel er
  • §27 - Frist for at reklamasjon er gyldig
  • §28 - Grunnlag for krav om retting eller omlevering
  • §29 - Forteller at retting/omlevering skal være gratis, at du har krav på å låne en PS3 og at du kan kreve heving etter 2. forsøk på retting av samme mangel
  • § 32 - Grunnlag for heving

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...