Gå til innhold

Canon G11 eller G12?

Anbefalte innlegg

Jeg har mulighet til å kjøpe et brukt Canon G11 for 1800 kr, eller eventuelt kjøpe et nytt Canon G12 i butikk for cirka 3000 kr (pluss minnekort...).

Hvilket kamera burde jeg kjøpe? Er veldig usikker på om oppgraderingen mellom G11 til G12 er verdt mer enn den tusenlappen? Jeg er nødt til å tenke litt økonomisk i disse dager, så ønsker ikke å bruke 3000 kr bare for å kjøpe et "bedre" kamera hvis det ikke er verdt det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har mulighet til å kjøpe et brukt Canon G11 for 1800 kr, eller eventuelt kjøpe et nytt Canon G12 i butikk for cirka 3000 kr (pluss minnekort...).

Tja, det er ikke så store forskjellene. Du får et ekstra kontrollhjul og 720p video i steden for VGA, men er video viktig er ikke G12 noe godt alternativ uansett. Ellers er det ikke så mye, litt oppdateringer av prosessering, innebygd vater og forbedret IS. Sikkert noen andre småting også.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Er du ikke over gjennomsnittet interessert i fotografering vil du nok ikke merke forskjeller uten om på video, men der er det andre fabrikanter som er bedre en de to.

Problemet med G11 er at det er eldre en G12, det er "må ha nyere" faktoren som slår inn der.

Lenke til kommentar

Ok, skjønner, takk for råd!

Joda, jeg er relativt interessert i fotografi. Har Canon 5D mkII fra før, men ønsker også et litt lettere/hendigere kamera å kunne ta med meg rundt. Derfor er heller ikke filming med G11/12 særlig viktig.

Lenke til kommentar

Har Canon 5D mkII fra før, men ønsker også et litt lettere/hendigere kamera å kunne ta med meg rundt.

Hvis du kun ser på bildekvalitet er det marginale forskjeller mellom G11 og G12. Men er du sikker på at du ikke vil ha noe mindre når du først har et godt kamera fra før? S95 har samme sensor og elektronikk som G12 i et mye mindre kamera. Optikken er ikke like bra, men lysstryken på vidvinkel er faktisk bedre. S95 har vært på salg siden S100 ble lansert, men ser ut til å være tilgjengelig i noen butikker fortsatt.

Lenke til kommentar

Har Canon 5D mkII fra før, men ønsker også et litt lettere/hendigere kamera å kunne ta med meg rundt.

Hvis du kun ser på bildekvalitet er det marginale forskjeller mellom G11 og G12. Men er du sikker på at du ikke vil ha noe mindre når du først har et godt kamera fra før? S95 har samme sensor og elektronikk som G12 i et mye mindre kamera. Optikken er ikke like bra, men lysstryken på vidvinkel er faktisk bedre. S95 har vært på salg siden S100 ble lansert, men ser ut til å være tilgjengelig i noen butikker fortsatt.

Jeg har tenkt litt på S95. Hvordan ligger det kameraet an ifh til bildekvalitet vs G11?

En av grunnene til at jeg også ønsker G11 (evt. G12) er pga. den vendbare skjermen...

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på S95. Hvordan ligger det kameraet an ifh til bildekvalitet vs G11?

En av grunnene til at jeg også ønsker G11 (evt. G12) er pga. den vendbare skjermen...

Jeg har tidligere hatt et G3 med vendbar skjerm, og da Canon gikk ned til 10 MP på G 11 og fikk tilbake den vendbare skjermen, så kjøpte jeg dette.

(G 10 hadde litt for mange MP og fast skjerm.)

G 11 har litt bedre batterikappasistet enn G 12. Og jeg tror neppe du vil klare å skille disse 2 kameraene fra hverandre forsåvidt gjelder billedkvalitet.

S 95 vil jeg tro har veldig lik billedkalitet som de 2 nevnte kameraer. Men den har fast skjerm.

Bruker en den vridbare skjermen en del, så kan man ta bilder av uoppmerksomme mennesker osv.

Jeg har flere ganger stukket hånden gjennom et gjerde, og brukt den vridbare for å ta fine bilder.

Havna i Valletta på Malta dette :-) (Bare et eksempel.)

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i forrige innlegg er elektronikk og sensor lik på samme generasjon av S- og G-serien mens objektivene er forskjellige. IMO har G-serien noe bedre optikk, men i senter av bildet er det neppe store forskjeller. S90 tilsvarer G11 mens S95 kom samtidig med G12 og har dermed også sensor som gir 720p video.

Vil du ha vridbar skjerm (og det synes jeg er et godt argument) må du opp i G-serien, eventuelt Nikon P7100. Samsung EX1 er også i samme klasse og har bra optikk, men kun 3x zoom. Det finnes også noen NEX-hus og Olympus E-PL3 med vippbar skjerm og utbyttbar optikk bare er litt større som gir ennå bedre bildekvalitet, men da ryker nok budskjettet kraftig. Ellers er det jo lanseringstid frem mot Photokina, men nye modeller er gjerne dyre i startfasen og blir nok heller ikke tilgjengelige på en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...