Entro Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Hei! Jeg har nylig bygd en pc som kjører som bare det, bortsett fra noen problemer. Nr 1: Når jeg skrur på pc'en så vil den ikke boote på første forsøk. Den starter opp med vifter og alt som er, men skrur seg av eller restarter seg selv før noe som helst skjer. Dette gjør den noen ganger før maskinen faktisk kommer på og windows kommer opp. Jeg aner ikke hva som er problemet til dette. Nr 2: Random bluescreen. Et eksempel her er nå nylig hvor jeg fikk bluescreen under installering av Battlefield 3. Skjønner ikke hva det kan være. Har også fått bluescreen rundt 2 ganger tidligere de første ukene jeg har hatt pc'en. Bluescreen info: Problem signature: Problem Event Name: BlueScreen OS Version: 6.1.7601.2.1.0.256.48 Locale ID: 1044 Additional information about the problem: BCCode: 50 BCP1: FFFFF88009D5D000 BCP2: 0000000000000001 BCP3: FFFFF80002ED8698 BCP4: 0000000000000000 OS Version: 6_1_7601 Service Pack: 1_0 Product: 256_1 Files that help describe the problem: C:\Windows\Minidump\061612-21715-01.dmp C:\Users\Baard\AppData\Local\Temp\WER-32011-0.sysdata.xml Read our privacy statement online: http://go.microsoft....88&clcid=0x0409 Stats på pc'en: Prosessor: Intel i5 3570K Skjermkort: Gigabyte GeForce GTX 670 RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz 16GB Hovedkort: ASUS P8Z68-V PRO/Gen3 Strømforsyning: Corsair HX 650W PSU HDD/SSD: Seagate Barracuda 1TB (HDD) OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB Lenke til kommentar
Vigge Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Ikke noe feilsøknings ekspert, men har du prøvd å boote opp med bare en Ram brikke og os disk? at du kobler vekk alt annet så du bare sitter igjen med GFX, MB, CPU og OS disk? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Det er selvsagt en mulighet for at du har vært uforsiktig mhp statisk elektrisitet under bygginga. Dvs at du ikke har sørget for jording mellom deg selv, kabinett og de andre delene. Kjør Memtest86+ og sjekk at ram fungerer ordentlig. Lenke til kommentar
Nanostray Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 gå inn i bios og slå av alle kontrollere du ikke trenger, f.eks. Marvell og JMB. Har nesten samme hovedkort som du og fikk samme tull under oppstart. Googlet meg fram til at å slå av kontroller som ikke er i bruk kutter de ekstra oppstart syklusene. Det stemte med min pc. Har også en skjelden gang bluescreens uten at jeg forstår hvorfor. Sikkert datanissen som plager meg Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 (endret) Det kan virke som et problem med minnet. Ditt hovedkort har en MEM OK tast som står under teksten "DRAM LED MEM OK" opp i høyre hjørne på kortet. Hvis LED der lyser rødt lenge når du booter har minnet problemer, og da trykker du inn tasten og maskinen vil boote normalt. Det som mest sannsynlig skjer er at hovedkortet ikke kjenner igjen settingene som minnet skal, så du må inn i bios og sette disse manuelt. Når du har gjort dette vil maskinen boote normalt uten gjentakelser vil jeg bestemt mene. Det kan også være lurt å legge inn oppdaterte driver(e) for hovedkortet hvis du ikke alt har gjort det. Endret 16. juni 2012 av -alias- Lenke til kommentar
Mathias_Bawz Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Bruker du OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB som OS disk ? Lenke til kommentar
Entro Skrevet 17. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2012 (...) så du må inn i bios og sette disse manuelt. Når du har gjort dette vil maskinen boote normalt uten gjentakelser vil jeg bestemt mene. Det eneste jeg har gjort i BIOS med minnet er å sette det til riktig Mhz. Dette gjorde jeg dagen jeg fikk brikkene, så de kjører på 1600mhz. Er det noen andre innstillinger knyttet RAM'en jeg bør endre? Bruker du OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB som OS disk ? Det gjør jeg ja. Kan det være et potensielt problem? Lenke til kommentar
Mathias_Bawz Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 (...) så du må inn i bios og sette disse manuelt. Når du har gjort dette vil maskinen boote normalt uten gjentakelser vil jeg bestemt mene. Det eneste jeg har gjort i BIOS med minnet er å sette det til riktig Mhz. Dette gjorde jeg dagen jeg fikk brikkene, så de kjører på 1600mhz. Er det noen andre innstillinger knyttet RAM'en jeg bør endre? Bruker du OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB som OS disk ? Det gjør jeg ja. Kan det være et potensielt problem? Har personlig dårlige erfaringer med den SSD'en som OS disk. Slik jeg har forstått det så komprimerer disken filer og dette byr på problemer når windows skal loade filene ved oppstart etc. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Hei! 1. Skyldes ASUS sin auto tuning / auto overklokking av systemet som helhet . Hovedkortet (feature ASUS TurboV / TPU) prøver flere settinger frem til det finner noe det "tror/mener" skal være stabilt og booter igjennom BIOS POST til OS/Win. Det "virker for brukeren" som om hovedkortet "resetter" seg flere ganger ved oppstart. 2. Uten å være 100% sikker . Men tror det kan være reletert til featuren i pkt 1. Min anbefaling er å slå av hele ASUS auto greiene og sette permanente bclk/pci-e freq på 100mhz (denne er også lett overklokket fra ASUS). Hilsen) eier av to rigger med ASUS P8Z68 baserte hovedkort. 1 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 (endret) Det eneste jeg har gjort i BIOS med minnet er å sette det til riktig Mhz. Dette gjorde jeg dagen jeg fikk brikkene, så de kjører på 1600mhz. Er det noen andre innstillinger knyttet RAM'en jeg bør endre? Du må sette riktige timings for minnet, som for ditt minne er 9 - 9 - 9- 24 hvis det ikke står riktig ved Auto som du sikkert har det på. Dette gjør du også i bios. Jeg har samme kort og samme minne og måtte gjøre dette for å unngå disse kjedelige gjentakende oppstartene. Har også samme SSD som er nevnt, men har ingen problemer med den. Endret 17. juni 2012 av -alias- 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå