dopus Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 (endret) Som topic sier så er jeg på jakt etter en N router som har god rekkevidde. I dag har jeg to stk dir 615 satt opp med samme ssid så den roamer mellom disse to routerne automatisk...men den skifter ikke alltid automatisk som igjen gir dårlig dekning. Så er på jakt etter en grei router med god rekkevidde til en ikke alt for dyr pris. Har kikket litt på blant annet:: Asus rt-n16 Netgear wnr3500L Netgear wnr3700v2 Disse routerne ligger på mellom 400 og 600. Noen som har erfaring med disse, eventuelt gode alternativer? Prioriterer rekkevidde og hastighet forran alt annet rart som finnes på routere i dag (printservere usb delings osv) På forhand takk for alle svar. Endret 16. juni 2012 av dopus Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Eh, så jo en test i ettelleranna PC-magasin her for noen dager siden da det ble skrevet om en ruter som tilfredstiller dine kriterier. Men, hvor var det jeg leste dette mon tro? Ok, har funnet noe stoff: Denne ruteren mener de skal ha god rekkevidde. I denne halvannet års gamle artikkelen kommer de med noen tips for deg som jakter på rekkevidde. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 RT-N16 er vel ikke akkurat kjent for å ha god rekkevidde. Maskinvaren er relativt kraftig, og den fungerer greit over korte avstander, men den er neppe noe å satse på om du skal dekke et stort eller middels stort område. 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 RT-N66U er den routeren jeg har prøvd med best dekning så langt. Men det er ikke utrolig stor forskjell på routere av god kvalitet. Omtale av trådløsytelse finner du her: http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view Smallnetbuilder sammenligner bl.a. hastighet på seks faste posisjoner. Lenke til kommentar
dopus Skrevet 16. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2012 Har i hverfall merket at det skal ikke mange vegger i mellom meg og router før signalet er så godt som ikke til stede, med dlink dir615 oppsettet jeg har i dag.. Ser at rt-n16 er populær på dd-wrt forumet, men hvis rekkevidden e dårlig så e den uaktuell. Rt-n66U koster mer enn det jeg ønsker å bruke på en router. Får kikke litt nærmere på Asus sin rt-n56u og dem to netgear variantene jeg nevnte i første post. Lenke til kommentar
alfal Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Bruker du dd-wrt på Asus rt-n16 får du 250mw antenne forsterker,med org soft har du 100mw forsterker. 100mw er den lovlige sendestyrken i norge.. Personlig ville jeg hatt gått for Asus pga stabilitet sendestyrke og externe antenner som du kan bytte ut for og øke rekkevidden enda mere. Lenke til kommentar
dopus Skrevet 17. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2012 takker for svar, må kanskje vurdere rt-n16 alikevel da. Lenke til kommentar
dopus Skrevet 21. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2012 Jeg bestemmte meg til slutt for en Asus rt-n56u, etter å ha lest en del tilbakemeldinger og at det fantes custom firmware til den selv om den er ralink basert. Så vil tiden vise om valget var det rette. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Husk på at trådløsforbindelsen på PCen (eller iGadgeten din) også spiller inn. Hvis trådløsenheten i PC/gadget eller antennekonstruksjonen er av dårlig kvalitet (eller antenne ikke optimalt plassert) vil du fremdeles oppleve problemer som drop-outs, lav/vekslende hastighet på forbindelsen etc. Du kan med andre ord ha verdens beste trådløsruter/aksesspunkt og likevel ikke få det bedre enn i dag (i verste fall). Lenke til kommentar
dopus Skrevet 21. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2012 (endret) I know. men dem 2 gamle dliknk 615 blir plasert i skapet, ikke ville den som kunne kjøre ddwrt av dem fungere som repeater, og mobilen klarte ikke å skifte til router /ap med best signalstyrle aiutomatisk. så blir fornøyd med en router som har bedre rekkevidde en disse to som kjører i dag, og det skal ikke så mye til, håper denne vil fungere greit like utenfor huset i dag også. Asusen skal være bedre en dlink 655 ( som naboen har med god rekkevidde) og nesten på høyde på en linksys e4200 i følge tester og tilbake meldinger jeg har lest på nettet, så satser på at jeg blir fornøyd. Muligens dem har fikset feilen med repeater mode på dir-615 og at den kan stå i ytterpunktet på dekningsområdet med god dekning og fungere som repeater, hvis det skulle være nødvendig med bedre dekning. Endret 21. juni 2012 av dopus 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 DIR-615 og DD-WRT fikk heller ikke jeg til å fungere som repeater. De fungerer som klient, så man kan potensielt koble de sammen med nettverkskabel og bruke den ene som klient trådløst mot Asus og den andre som aksesspunkt (med annen SSID). I sum blir det en stk repeater Lenke til kommentar
dopus Skrevet 22. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2012 hehe. Lekte meg litt i natt. Ikke "#¤#¤SDF#"¤#"#¤ om den vil kjøre som repeater. ikke mot 615 h1 med oem firmware, og heller ikke mot en eldre 3com office connect G router. De to dlink routerene kommer nok til å samle støv når asusen kommer. Skulle det forsatt mangle rekkevidde så blir det et stk dedikert repeater i tillegg, men tror nok ikke Asusen trenger det. Time will show. Takk for alle som har bidratt til at jeg til slutt klarte å bestemme meg for hvilken router jeg skulle shoppe. Lenke til kommentar
dopus Skrevet 27. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2012 Da var Asusen kommet i hus, og jeg må si jeg er veldig positivt overrasket over rekkevidden. Der hvor d-link routerene tryglet om nåde har jeg 3-4 av 5 streker på mobilens wifi signal. Har dekning på hele gårdsplassen på 2,4Ghz båndet, det kunne jeg bare drømme om med d-link routerene. 5Ghz Båndet derimot har veldig begrenset rekkevidde i forhold til 2.4Ghz båndet, men som forventet ut ifra testene hos smallnettbuilders,net. Veldig enkel og lett å konfigurere ( har innstallert custom firmware, men også med standard firmware). Alt i alt meget fornøyd. 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Har samme erfaring med rekkevidde på RT-N66U. Den når lengre enn mine gamle routere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå