Gå til innhold

Feil i annonse - har jeg rett på varen i henhold til annonsen?


Anbefalte innlegg

Det har vært matfestival på Sandvika Storsenter i dag, og de har gitt ut kuponger med tilbud på. På den ene kupongen står det ordrett følgende:

 

Samsung Galaxy SII 1,-

 

Med Djuice All in 1 M/Komplett M

Tilbudet gjelder ut juni måned og kun

på Sandvika Storsenter

 

På siden av kupongen står det "Med forbehold om trykkfeil og utsolgte varer".

 

Her står det svart på hvitt at jeg kan få en Samsung Galaxy SII til 1,- med Djuice All In 1 M. De mener så klart at man skal betale 200 kroner ekstra i måneden i avbetaling, men det står ikke eksplisitt at en skal det.

 

Jeg mener at det ikke er en trykkfeil, og at jeg har rett på en Samsung Galaxy SII til 1 krone, pluss 199/mnd i 12 mnd. Har jeg feil?

 

Vennligst hold synsing og kommentarer om umoral etc. for deg selv. Jeg er på jakt etter henvising til lover/spesifike hendelser der personer har fått/ikke har fått det som er annonsert - slik det er annonsert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er en vanlig måte å annonsere på og det er jo sånn halvveis tydelig i vilkårene på f.eks. nettsiden til djuice at det blir et tillegg når det selges med telefon. Du vil neppe komme noen vei med det, om ikke det i annonsen står at månedsprisen er 199 - og ikke noe om tillegget.

 

Litt sånn off topic så minner du meg om alle de som stormer inn og krever telefonen til den prisen som er annonsert med abonnement, men uten abonnement.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva du mener jeg minner om er ikke relevant, og bør holdes utenfor tråden.

 

http://www.forbruker...20/1/1620_1.pdf

 

De skriver at markedsføringsloven paragraf 2 og 3 regulere hvordan en skal skrive pris i annonseringer. Spørmålet er hvorvidt det gir meg krav til produktet i henhold til annonsen.

 

EDIT: Det ser ut til at jeg i henhold til "Forskriften om prisopplysning for tjenester" §3 har rett på telefonen til den prisen som er oppgitt.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/bl/xl-19971128-1382.html

Endret av konduktans
Lenke til kommentar

Jeg ser virkelig ikke hvorfor det er relevant hva du håper eller ei. Er det virkelig for mye å be om en saklig diskusjon?

 

EDIT:

§ 3. Informasjonspliktens innhold

Så langt det er praktisk mulig, skal den ervervsdrivende opplyse om prisene for de tjenestene som utføres. Prisinformasjonen skal gis ved prisoppslag eller ved at prisliste er utlagt på det stedet der tjenesten vanligvis bestilles, slik at informasjonen er lett synlig for kunden.

 

Dersom stykkprisen på den enkelte tjeneste varierer innenfor et bestemt intervall, skal høyeste og laveste pris innenfor intervallet opplyses. Eventuelle minstepriser skal oppgis.

 

Når ikke annet er oppgitt, skal prisene dekke alle materialer og bruk av nødvendige hjelpemidler som inngår i tjenesten. Prisene skal også inkludere de offentlige avgifter som kunden må betale ved kjøp av tjenesten. Når den ervervsdrivende har forretningsvilkår som medfører tillegg til prisen for de enkelte tjenester, skal tilleggene oppgis særskilt.

Endret av konduktans
Lenke til kommentar

"Med forbehold om trykkfeil og utsolgte varer". I tillegg kan en butikk selv bestemme om de vil ha deg som kunde eller ikke. Med andre ord du kan egentlig bare skrike så høyt du vil. Du kommer aldri til å få kravet ditt igjennom. Hvis du ikke skjønner at dette er relevant så går det ikke an å holde en saklig diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

konduktans, du må legge vekk den wannabe tøffe holdningen din og glemme den telefonen. skal du ha telefon, får du betale full pris, ikke krangle deg til en. makan til holdning. frekkheten lenge leve

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Okai.

 

Dette er veldig enkelt. Du har ikke rett på å få telefonen til den prisen, fordi du har forstått at prisen er så åpenbart feil at det er nødt til å være snakk om trykkfeil.

 

Dette reguleres av avtaleloven, som gir den ene part rett til å gå fra avtalen (altså ikke forholde seg til kupongen) dersom prisen er åpenbart feil.

 

§ 32. Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19180531-004-003.html#32

Endret av Alastor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for saklig svar. Det ser ut som du er inne på noe der.

 

Men markedsføringsloven sier at en skal opplyse totalpris på et produkt/ en tjeneste der f.eks et abonnement er en del av avtalen. Den sier også at prisen for varen i annonsen skal gjelde uten ekstra ulemper/utgifter for forbrukeren. Når de (bevisst) har unnlatt å skrive totalpris, månedspris og andre betingelser, er det ikke da annonserte betingelser som gjelder?

 

Siden markedsføringsloven er såpass konkret på akkurat det, vil jeg si at det ikke er en trykkfeil, men heller en bevisst utelatelse av informasjon. Det har flere ganger blitt tatt opp i media at det skal opplyses om totalpris og eventuelle gebyrer, så at en så stor kjede som det er snakk om her gjør en så stor feil har jeg vanskelig for å tro.

Lenke til kommentar

Avtaleloven trumfer markedsføringsloven ganske hardt på det der - så lenge du skjønner at dette mest sannsynlig er feil, så er det samme hvorvidt det er utelatt informasjon, feil månedspris eller en stygg trykkfeil som står på lappen.

 

Uansett, at det er brudd på markedsføringsloven at de ikke opplyser om minste totalpris har du helt rett i, det kan du klage inn til forbrukerombudet som vil ta det opp med de og sørge for at de skjerper seg på markedsføringen framover - men det gir deg fortsatt ikke rett på noen telefon til den prisen :).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne sett selve annonsen, men abonnementer kommer med to priser, med og uten telefon. Hvis det kun står hvilket abonnement som er en forutsetning for prisen på telefonen, uten noen pris på abonnementet, så er det meningen at man selv skal sjekke månedsprisen på det. Når det i annonsen også fremkommer at det følger med telefon, må du da ta til følge prisen på abonnementet med telefon.

 

Sjekker du abonnementet på djuice sine sider, står det svart på hvitt:

 

Legg til kun 200,- per måned og velg mellom de nyeste smarttelefonene til lave priser. Etter 12 måneder reduseres månedspris automatisk til 199,-.

Lenke til kommentar

Avtaleloven trumfer markedsføringsloven ganske hardt på det der - så lenge du skjønner at dette mest sannsynlig er feil, så er det samme hvorvidt det er utelatt informasjon, feil månedspris eller en stygg trykkfeil som står på lappen.

 

Nå regulerer også disse lovene to vidt forskjellig rettsforhold også, slik at det ikke et motstrid.

 

Hvis butikken ikke opplyste om pris etc. så er dette brudd på markedsføringsloven. Men det er ikke det samme som hvilken pris du skal betale for varen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...