Derimot Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Heisann! Skal starte på studier etter VGS neste høst (Ferdig med VG2 nå). Men jeg er veldig usikker på hva jeg skal gå videre på. Jeg har relativt gode karakterer (Regner med et snitt på rundt 5,6 ut VGS). Har Matte R1 og R2 som realfag og noen økonomifag, samt vanlige fag. Hovedkriterie for en fremtidig jobb er trivsel. Det står helt klart øverst. I og med at jeg har relativt gode karakterer kunne jeg tenkt meg å "bruke" disse. Har dere noe peiling eller oversikt på hvilken utdanning og yrker som krever relativt høye karakterer? Er veldig glad i matematikk og trives godt med realfagsmatte. Ellers er jeg litt interessert i økonomi. Tall generelt er interessant. Vet jo f. eks at for å bli lege kreves det meget høye karakterer, men jeg har liten interesse av å vere lege. Har dere noen forslag til andre/annen yrker/utdanning som krever relativt høye karakterer, og som kanskje også kombinerer det med mine interesser? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Funtazz Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 (endret) Ind.øk.? Hva blir jeg? Du får solid ingeniørfaglig bakgrunn og universitetsutdannelse i økonomi. Du kan fylle lederstillinger i mindre foretak og avdelinger, og ulike typer mellomlederstillinger i mellomstore og større bedrifter. Kompetansen er også etterspurt i offentlig forvaltning. http://www.dn.no/talent/article2366513.ece Endret 16. juni 2012 av Funtazz Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Anbefaler deg å gå og lese om studiene som tilbys på landets universiteter og høyskoler. Det finnes masse stoff på nettsidene deres. NTNU har masse informasjon om de ulike studiene de tilbyr, UiO har også mye. Lenke til kommentar
-Tord Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Blant de studiene med høyest førstegangskrav finner du medisinstudier og siving-linjer som nano og indøk, men du mangler fag for å kunne søke (fysikk 1 for siving, og for medisin trenger du i tillegg kj1+2). Vil tro indøk kan passe deg bra pga. interessen for økonomi, men det er også en del ingeniøremner. Studiet fokuserer på å utdanne kandidater til lederstillinger i teknologibedrifter. Da kan du også regne med å få en rimelig bra jobb. Siden du har såpass bra snitt, regner jeg med du har evne/kapasitet til å ta fys1 det kommende året, selv om du ikke fulgte undervisningen i år. Ellers kan du jo se på handelshøgskolen i Bergen, der finner du så vidt jeg vet de (rene) økonomistudiene med høyest karakterkrav. Tror dog ikke du trenger så mye som 5,6. De mest populære studiestedene for journalistikk og fysioterapi har også ganske høyre krav, om jeg husker rett. Jeg skal også være kjedelig og nevne at du ikke burde tenke så mye på å "bruke" det høye snittet ditt, men heller søke noe du tror du vil trives med. Men regner med du er klar over dette da du vektlegger trivsel innledningsvis. Karakterkrav sier heller ikke nødvendigvis noe om hvor "bra" et studie/yrke er, selv om det kan være en indikator. Det viser først og fremst hvor populært, eller evt. hvor adgangsbegrenset, linjen er. Se på nettsidene til studiene, snakk med veileder på skolen din, og ikke minst bli med på skolens ekskursjoner til utdanningsmesser der du kan snakke med folk som går på studiet. Da er du garantert å finne noe som høres morsomt ut Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Dersom du tenker på UiO kan jo matematikk og økonomi være tingen. Inntakskravet er ikke så høyt, så på den måten får du kanskje ikke "utnyttet" karakterene dine, men jeg er ganske sikker på at studiet vil gi grunnlag for ganske god lønn. Lenke til kommentar
Derimot Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 Takk for mange gode innspill! Tar gjerne i mot flere! Har sett en del på høyskolen på Lillehammer. Har lyst til å gå der noen år, for så å evt. gå videre til et universitet eller lignende. Hvilken linje ligger "høyest" der innen interessefeltene mine, tror dere? Høres ut som jeg går veldig etter lønn og slikt, men liker utfordrende fag og som jeg sa innledningsvis setter jeg trivsel helt klart høyest. Dersom jeg skal ta en mastergrad. For eksempel indøk-linja på NTNU, så kan du ta en to-årig mastergrad. Er det noen mulighet for at jeg kan ta den første delen på Lillehammer, for så å komme inn på indøk-linja på den 2-årige mastergraden etter noen år? Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Jeg ville også vurdert ingeniørutdanning, og da særlig siv.ing. Tema som nanoteklologi, kybernetikk, automasjon, elkraft, subsea er alle gode fag. Har du en solid utdanning innenfor disse emnene, spesielt med NTNU sine siv.ing-status, så er du sikret deg mange jobber. HiB har også noen av disse linjene. Subsea generelt er vanskelig å komme inn på, og er meeeget ettertraktet Lenke til kommentar
Elgstuing Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Dersom jeg skal ta en mastergrad. For eksempel indøk-linja på NTNU, så kan du ta en to-årig mastergrad. Er det noen mulighet for at jeg kan ta den første delen på Lillehammer, for så å komme inn på indøk-linja på den 2-årige mastergraden etter noen år? Det går ikke. Indøk er en av linjene på NTNU (sammen med f.eks nanoteknologi) som ikke har en 2-årig mastergrad, kun 5-årig. Lenke til kommentar
Derimot Skrevet 19. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Jeg ville også vurdert ingeniørutdanning, og da særlig siv.ing. Tema som nanoteklologi, kybernetikk, automasjon, elkraft, subsea er alle gode fag. Har du en solid utdanning innenfor disse emnene, spesielt med NTNU sine siv.ing-status, så er du sikret deg mange jobber. HiB har også noen av disse linjene. Subsea generelt er vanskelig å komme inn på, og er meeeget ettertraktet Ja, emnene som du lister opp skal jeg ihvertfall ta en kikk på! Dersom jeg skal ta en mastergrad. For eksempel indøk-linja på NTNU, så kan du ta en to-årig mastergrad. Er det noen mulighet for at jeg kan ta den første delen på Lillehammer, for så å komme inn på indøk-linja på den 2-årige mastergraden etter noen år? Det går ikke. Indøk er en av linjene på NTNU (sammen med f.eks nanoteknologi) som ikke har en 2-årig mastergrad, kun 5-årig. Ja, selvfølgelig. Så feil da jeg var inne der. Som sagt så er jeg interessert i å starte på Lillehammer og har sett på Økonomi og administrasjonslinja. Hva er forskjellen på denne linja og Indøk-linja på NTNU? Hovedforskjellen er jo at det er henholdsvis Bachelor og Mastergrad. En annen ting jeg lurer på er årsstudium. Hva kan man bruke dette til? Et slags "prøveår" for å se om studiumet passer? Hvis det ikke passer - Har året vert bortkasta? Hvis det passer - Hva kan du gjøre videre? Får du brukt det videre? Et annet spørsmål er om det holder å gå ut med Bachelor og deretter gå rett ut i arbeidslivet? Eller bør du ha en Mastergrad for å kunne inntre i arbeidslivet? Endret 19. juni 2012 av Derimot Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Jeg skal prøve å ikke spre falske rykter, men etter hva jeg har hørt så er det vanskelig å få seg en god jobb som økonom med kun bachelor nå til dags, nettopp fordi det er så mange som søker seg inn på økonomilinjene. Som sagt, ta det med ei klype salt. Etter min erfraing (jeg har ett år igjen av bachelor i ingeniørfag) så er det mye mye greiere å bare søke seg rett inn på en master og mote seg opp til å fullføre den. Det er en liten ting jeg angrer på, at jeg ikke gjorde det med en gang. Jeg har mulighet til å ta master nå etter bachelor, men jeg sliter med å manne meg opp til det når jeg vet at jeg kan få meg en ok jobb som ingeniør med bachelorgrad. I tillegg så krever NTNU at jeg skal ha B i snitt i mattefagene for å komme inn på 2-årig masterprogram der, og det er litt "stress". En master vil som regel stille sterkere enn bachelor, så ta den lange veien. Hadde jeg vært innstilt på 5årig master fra starten av, hadde jeg hatt det mye lettere nå. Det er mitt tips til deg, uansett om du skal ta ingeniør eller økonomi Endret 19. juni 2012 av baBuShKa Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Det er utrolig dumt å basere utdanningsvalg på at man må få "brukt" de gode karakterene fra vgs på noe, rett og slett. 4 Lenke til kommentar
GodMorgenNorge Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Jo er greit å si at du bør velge etter interessene dine. Mine interesser endret seg etter studietiden og jeg angrer på at jeg ikke valgte en utdanning som kvalifiserer meg til høyere betalte jobber. Studerer du medisin har du definitivt bruk for tallforståelse. Hvis du ikke liker å omgås syke mennesker så er en forskerkarriere innen medisin absolutt attraktivt. Eventuelt begynne på medisin og så kombinere det med økonomi og ledelsesfag.. da ender du opp på toppen i sykehushierarkiet. Du kan si hva du vil om nhh og industriell ledelse, men de tjener mindre enn en assistentlege, de har værre pensjonsbetingelser og garantert overtid/resultatpress, oppsigelse i dårlige tider etc.. Lege i det statlige er bedre betalt, har flere fordeler og du lærer et yrke som du har bruk for også i det private (og hvis nuclear holocaust inntreffer og du er en av de få gjenværende på planeten). Men gjør som du vil. Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Du sier at du vil bruke karaktersnittet ditt. Samtidig vil du gå på HiL. Det er ikke mulig å gjøre begge disse samtidig! (se poenggrenser på samordna opptak) Skal du bruke snittet ditt må du reise til litt mer anerkjente skoler (for eksempel NTNU for ingeniørfag, NHH for økonomifag). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå