Gå til innhold

Fordele router-antenner i huset

Anbefalte innlegg

Har litt dårlig dekning med min Dlink DIR655 router, og tenkte jeg ville forsøke å flytte de 3 antennene som opprinnelig er festet bak på routeren til 3 ulike plasser i huset, ved å benytte antennekabler, som f.eks denne.

Da vil de 3 antennene stå jevnt fordelt i huset, typisk med 5-10 m antennekabler mellom selve antennene og routeren.

Vil det fungere??? Vil "fordelingen" av nettverkssignalene i huset bli bedre??

Fint om jeg kunne få imput på dette før jeg kjøper antenneledninger og begynner å strekke rundt omkring i huset ...

Endret av garb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil nå tror du da kommer billigere unna ved å kjøpe et billig AP med repeater funksjon? Feks denne.

Har et aksesspunkt i dag, men lite praktisk å drive å veksle mellom ulike nettverk. Lite kjent med repeater funksjon, men høres praktisk ut, så har noen spm:

- dersom jeg setter en ny router i repeat funksjon, vil det oppleves som et 'sømløst' nettverk, dvs at en laptop som flyttes automatisk vil 'hoppe' mellom den routeren (som står i repeat funksjon) som til enhver tid gir best signal?

- hvor mange routere kan jeg koble på og sette i repeat funksjon i tillegg til 'hovedrouteren'. Kan jeg i teorien sette 4-5 routere i repeat funksjon, og at alle enhetene oppleves som et enkelt nettverk?

- må routerne jeg setter i repeat funksjon være kablet til 'hovedrouteren', eller kan de stå i trådløs forbindelse?

- kan jeg bruke enhver type router som har repeat funksjon? F.eks: har i dag DLink DIR655 'hovedrouter', men har et par Netgear routere liggende som jeg ikke bruker (var ikke fornøyd med dem). Dersom de har repeat funksjon - kan jeg koble dem til Dlink'en min?

- anta da at alle de fysiske enhetene vil fungere som om de har samme interne IP (typisk 192.168.0.2)?

Endret av garb
Lenke til kommentar

Ja, til alt.. egentlig.. nettverket blir sømløst, den forsterker og sender videre eksisterende signaler. Det er slike løsninger som typisk blir brukt på skoler og store bygg der mye areal skal dekkes. Det finnes nok ingen grense på hvor mange som kan kobler opp, om det gjør så bør ikke 3-5 være noe problem. Om disse routerne du nevner har repeater funksjon ser jeg ikke noen grunn til at dette ikke bør fungere :) Og ja interne ip-er blir ikke berørt da DIR665 står fremdeles som DHCP server i nettverket. Om ikke disse har repeater funksjon kan du sjekke ut dd-wrt og om routerne støtter disse, mener denne har mulighet for å aktivere repeater funksjonen :)

Lenke til kommentar

Har nå satt mitt Dlink aksesspunkt i repeat mode. Da ser jeg at laptop (PC) "finner" signalene der de er sterkest, mens min iPhone og iPad ser ut til hele tiden å "henge" på signalet fra "hovedrouteren" ... virker som om den ikke "finner" signalet fra aksesspunktet som nå står i repeat funksjon.

Noen tips??

Lenke til kommentar

Hvilke standarder er det snakk om her? n/b/g?

Mulig bærbare støtter men de andre enhetene ikke støtter teknologien APet bruker for å sender trådløse signalene videre?

Både "hovedrouter" og repeater står i Mix mode (802.11n, 802.11g and 802.11b).

Mht kanal:

- "hovedrouter" står konstant på kanal 6

- repeater (Dlink DWL-G700AP): Når denne står i Access Point mode kan jeg stille inn kanal, og da står den på 6 som default. Når jeg setter den i repreater mode kan man ikke lenger stille inn kanal (feltet blir "grått"), og hver gang jeg er inne på routeren ser jeg at den er på forskjellig kanal. Dersom jeg refresher view'et når jeg er logget på status-siden på routeren kommer en ny kanal opp, og jeg kan altså ikke "låse" kanalen.

Repeateren er denne, og bruksanvisning til den ligger her.

Funker altså fortsatt ikke som repeater på iPhone og iPad, men funker fint på vanlig PC ... noen tips??

Lenke til kommentar

Last ned et program som heter inSSIDer skann nettverkene og sjekk om kanalene er like her.

Se også etter om du ser noe annet lurt noe som kan føre til dette mtp diverse forskjelligheter. Bortsett fra dette har jeg vanskelig for å komme på noe mer, beklager. Veldig merkelig. Kanskje noen med litt mer eple innsikt kan forklare dette, da jeg generelt kan lite om både hardware og eple software. Føler problemet ligger hos enhet, ikke i sender da pc-fungerer fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...