Jockstrap Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Jeg driver en del med vekttrening, etter at jeg har trent markløft eller knebøy kommer det sigende en smerte i ryggen dagen etter som gjerne varer i 4-5 dager. Jeg fikk behandling hos naprapat for litt over 1 mnd. siden, det hjalp ganske bra. Han mente at dette ikke var farlig og kun var muskulære problemer siden jeg ikke fikk de der og da når jeg løftet, men at de kom sigende etter treningen. Nå har jeg altså fått tilbake smertene og lurer litt på hva jeg skal gjøre? Det blir altfor kostbart å drive å dra til naprapat om smertene skal komme tilbake så fort, dessuten kunne jeg tenkt meg en mer langsiktig løsning. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 (endret) Alternativ 1. Du løfter for tungt. Alternativ 2. Du har ikke riktig teknikk. Alternativ 3. En blanding. Endret 16. juni 2012 av Vertical^ 1 Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 16. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2012 Tja, kan jo være det. Skulle trodd jeg ville kjent smerten der og da? Lurer på om jeg kan ha pådratt meg noe mer alvorlig, noe som ikke går over bare med tiden, men som kommer tilbake uten for mye belastning. Lenke til kommentar
Intueri Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 (endret) Trener du mark og bøy i samme økta og/eller kort tid etter hverandre? Jeg trente mark og bøy i samme økta en stund, men endte opp med forferdelige smerter i korsryggen. Men siden du får det en stund etter trening, vil jeg anta at det er en mindre skiveutglidning på gang, noe som kan skyldes for dårlig konsentrasjon under tunge løft ... Kanskje du er vant med å bruke belte, men at du iblant løfter tungt uten f.eks.? Endret 16. juni 2012 av Intueri Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 16. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2012 Mindre skiveutglidning? Kan det gå over av seg selv? Bruker ikke belte og trener ikke knebøy og markløft i samme økt. Lenke til kommentar
Intueri Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Mindre skiveutglidning? Kan det gå over av seg selv? Bruker ikke belte og trener ikke knebøy og markløft i samme økt. Det er bra, for belte er en uting egentlig, selv om det kan være nyttig når man f.eks. skal ta 20 rep. på knebøy, for da mister man gjernen konsentrasjonen litt underveis og dermed slapper av i mageregionen så man mister mye av buktrykket (det er trykket mot invollene som igjen trykker mot ryggraden som forhindrer skiveutglidning i utgangspunktet). Hva rund rygg under løft angår, så er det mange store løftere som løfter med rund rygg uten at det gjør det noe; det handler om buktrykk og konsentrasjon mer enn noe annet. Ja, skiveutglidning går som regel over av seg selv i løpet av noen uker, men det er viktig å kutte ned på aktiviteter som du vet foråsaker smerten. Nå vil vel ikke du gi opp mark og bøy antar jeg og ikke trenger du det heller, men jeg vil anbefale deg å gå over til et-bens varianter for å redusere belastningen på korsryggen. I tillegg bør du få bevege ryggraden mer ved å klatre, løpe, hoppe, svømme, krabbe ... Du skjønner tegninga. Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 16. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2012 Vil ikke gi opp bøy og mark nei.. Men kan eventuelt kutte ut mark i en en stund og bytte ut bøy mot frontbøy? Den øvelsen skal jo være mindre belastende på korsryggen. Tenker jeg skal prøve litt mer variert trening som du nevner. Lenke til kommentar
Intueri Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Vil ikke gi opp bøy og mark nei.. Men kan eventuelt kutte ut mark i en en stund og bytte ut bøy mot frontbøy? Den øvelsen skal jo være mindre belastende på korsryggen. Tenker jeg skal prøve litt mer variert trening som du nevner. Frontboy blir jo en mindre belastning, ja, fordi man takler mindre vekter på den måten. Uansett bare bra å eksperimentere, for mange vil si at knebøy er et must, men i realiteten kommer det helt an på behovet og dine personlige forutsetninger. Jeg f.eks. har lange lårben så knebøy har aldri vært en ideell øvelse for meg, men frontbøy derimot. Ser jo folk som f.eks. presser flere hundre kg i benpress og det er en enorm belastning på korsryggen - en unødvendig en også fordi man kunne bare ha presset med et ben av gangen og dermed halvert belastningen. Men hva frontbøy angår da, tenkte du å utføre øvelsen med stang eller i apparat/maskin? Når man fjerner mye av behovet for balansering og koordinasjon som man gjør ved utførelse ved sistnevnte, blir jo belastningen på korsryggen igjen større, ikke sant, så jeg vil anbefale deg å utføre den med stang ... Men det vil selvfølgelig avhenge av hva du trener for også. Mange vil anbefale frivekter foran noe annet, men det kommer jo an på hvorvidt man ønsker å isolere en muskel mest mulig eller ikke, f.eks. om man syns skuldrene mangler litt bredde til tross for at man trener militærpress osv. så er isolasjonsøvelser godt mulig løsningen, for da kan man trene spesifikt for ytre hodet på skuldrene uten å involere andre muskler for mye. Faktisk er dette viktige forskjellen på basisøvelser og isolasjonsøvelser, nemlig at isolasjonsøvelser er noe man benytter seg av for å belaste en spesifikk del/muskel av en muskelgruppe, og da må man i tillegg benytte seg av litt lettere vekter og mer strikt utførelse for å ikke involere andre muskler for mye - motsatt igjen om du ønsker å få mest mulig ut av basisøvelser, for da er det tung og eksplosiv utførelse som gjelder. Liten avsporing kanskje, men that`s me. Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 16. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2012 Jeg liker ikke maskinøvelser, jeg bruker faktisk nesten utelukkende frivekter. Er desverre ikke særlig glad i ettbensøvelser heller. :s Frontknebøyen tenkte jeg også å ta med frivekter. Lenke til kommentar
Intueri Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Jeg liker ikke maskinøvelser, jeg bruker faktisk nesten utelukkende frivekter. Er desverre ikke særlig glad i ettbensøvelser heller. :s Frontknebøyen tenkte jeg også å ta med frivekter. Om du fortsetter med treningen så vil du før eller senere nå et punkt hvor du er misfornøyd med noe og måtte ty til isolasjonsøvelser i tillegg til basisøvelsene. Bra, da reduserer du belastningen på korsryggen noe. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Jeg driver en del med vekttrening, etter at jeg har trent markløft eller knebøy kommer det sigende en smerte i ryggen dagen etter som gjerne varer i 4-5 dager. Jeg fikk behandling hos naprapat for litt over 1 mnd. siden, det hjalp ganske bra. Han mente at dette ikke var farlig og kun var muskulære problemer siden jeg ikke fikk de der og da når jeg løftet, men at de kom sigende etter treningen. Nå har jeg altså fått tilbake smertene og lurer litt på hva jeg skal gjøre? Det blir altfor kostbart å drive å dra til naprapat om smertene skal komme tilbake så fort, dessuten kunne jeg tenkt meg en mer langsiktig løsning. Hva smerten kommer av kan være hva som helst, til og med isjas, forkalking, prolaps, skiveutglidning muskelspenninger, mangel på ambulering, og en skokk med andre ting. Stikk innom fastlegen å få henvisning til fysiterapeut han/henne vil kunne instruere deg i hva du må gjøre treningsmessig for å bli bedre. -frank 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå