Gå til innhold

Anbefaling av Z77- hk som støtter mange PCI-E - enheter på en gang

ostenxx

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte meg her forleden nytt Ivy Bridge - oppsett (se signatur) som blant annet består av et Asus P8Z77 V-Pro hk.

Alt i alt er jeg fornøyd med oppsettet, sett bort fra noen få moment. Hovedkortet virker å være litt sær på antall PCI-E - kort som er koblet til på samme tid. Jeg kjører to lydkort - ett Creative X-FI og ett Asus Xonar Essence STX - som begge bruker PCI-E x1 standarden. Når begge disse portene er i bruk i tillegg til PCI-E 16X, må jeg deaktivere noen av SATA - portene for å frigjøre nok ressurser til at begge PCI - E x 1 - portene skal fungere. Dette gjøres i bios.

Spørsmålet er derfor om det finnes et hovedkort hvor jeg slipper å gjøre dette "kompromisset" og kan stappe i enheter uten at det affekterer andre funksjoner ved hovedkortet?

Anbefalinger ønskes!

PS: Tenker at et budsjett på 2000 kr bør holde. Jeg er i utgangspunktet en asus - mann, men er åpen for det meste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell, hele 1155 plattformen er sulteforet på PCI-E lanes generelt sett.

Trenger du mye PCI-E spor uten noen slike kompromisser og / eller kompromisser på ytelse så må du bare selge 1155 CPUen og hovedkortet ditt og handle sokkel 2011.

Lenke til kommentar

Det finnes vel lga1155 kort med mange pci-e spor - men da er de "resterende" drevet av en tredjeparts chip som f.eks NF200, det er langt fra en god løsning og gir høy latency for.eks.

Er nok lga2011 som er tingen da.

Jeg forstår. Det å skifte socket er uaktuelt for min del, da velger jeg heller enten å kjøpe et mer funksjonelt hk eller evt. bare røske ut det ene lydkortet.

Slik jeg ser det finnes det gode alternative hovedkort til socket lga 1155 som tilbyr den funksjonaliteten jeg er ute etter, men da må jeg opp i pris.

Jeg ser to reelle alternativer;

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_PREMIUM/

eller

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77_WS/

Hva tror dere om disse alternativene? Ikke bare tilbyr de flere pci-e - lanes, men jeg synes plasseringen av PCI-Ex1 - portene er vesentlig bedre mtp. at jeg kun kjører ett skjermkort.

Lenke til kommentar

Nja, er ikke mye ekstra rene PCI-E lanes å få på 1155 plattformen, er bare 4-6 PCI-E 1x ut ifra sørbroen eller den siste chipen på hovedkortet om du vil, og x16 fra kontrolleren i CPUen.

Samme pokkern hvilket hovedkort du kjøper så er dette begrensninger som Intel har lagt og eneste alternativet for mer ren PCI-E båndbredde er socket 2011.

Lenke til kommentar

Nja, er ikke mye ekstra rene PCI-E lanes å få på 1155 plattformen, er bare 4-6 PCI-E 1x ut ifra sørbroen eller den siste chipen på hovedkortet om du vil, og x16 fra kontrolleren i CPUen.

Samme pokkern hvilket hovedkort du kjøper så er dette begrensninger som Intel har lagt og eneste alternativet for mer ren PCI-E båndbredde er socket 2011.

Det var dumt. Men vil ikke de nevnte hovedkortene ha PCI-Ex1 - porter som ikke deler ressurser i like stor grad med andre deler av hovedkortet? Jeg har lest manualene til begge overnevte kort, og jeg kan ikke se på IRQ - listen at de deler ressurser med noe annet... Faktisk står ikke PCI-Ex1 - portene oppført i det hele tatt ut fra hva jeg kan se.

Målet er å få tak i et hovedkort som har støtte for to lydkort (et for gaming og et for musikk) i PCI-Ex1 - porter, samtidig som det skal ha plass til et grafikkort i en PCI-Ex16 slot. Ønsket er at skjermkortet står adskilt fra lydkortene i større grad enn nå (mtp. på varme), samtidig som jeg skal slippe å måtte deaktivere et lass av andre funksjoner på hk grunnet IRQ- konflikter eller begrensninger i arkitekturen.

Jeg er litt noob på akkurat dette momentet med hovedkort...

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

IRQ konflikter kan jeg ikke huske å ha vært borti i større grad siden Windows 95 dagene.....

Det har vært mye frem og tilbake med oppsettet mitt etter byggingen. Jeg har blant annet hatt problemer med "maskingevær - lyd" ved avslutning av spotify og bruk av asus xonar essense stx. Det eneste som har hulpet da er restart. Ingen feil er funnet på minne, prosessor eller skjermkort. Har kjørt memtest, prime og furmark over flere timer uten funn. Fine temperaturer og spenninger. Merkelig nok har dette problemet kun oppstått dersom jeg har brukt maskinen til svært tunge oppgaver over tid.

Det skjer sjeldent, men av og til, og det er irriterende nok i seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...