foenix Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Når jeg åpner lagrede jpg-filer som har vert lagret i lengre tid, er disse bildene blitt betraktelig mye dårligere, nærmest totalt ødelagte i forhold til hvordan de var da jeg lagret dem. Jeg er klar over at jpg-bilder taper kvalitet når de åpnes og lagres i et bildebehandlingsprogram, men dette har ikke vert tilfelle her. Disse har kun ligget på harddisken. Er det noen her som har peiling på dette? Lenke til kommentar
Fievel Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Når jeg åpner lagrede jpg-filer som har vert lagret i lengre tid, er disse bildene blitt betraktelig mye dårligere, nærmest totalt ødelagte i forhold til hvordan de var da jeg lagret dem. Jeg er klar over at jpg-bilder taper kvalitet når de åpnes og lagres i et bildebehandlingsprogram, men dette har ikke vert tilfelle her. Disse har kun ligget på harddisken. Er det noen her som har peiling på dette? Hah, har du ett eksempel? Virker ganske utrolig egentlig. Veit forøvrig at .png kvalitet er betraktelig bedre enn .jpg, men det er vel irrelevant i denne saken siden du snakker om .jpg. Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Ja, det er helt vanlig for JPG. bilder som ligger lagret på tradisjonell (roterende) harddisk. Det kommer av at filene slynges ut i sidene når disken spinner, og de blir da komprimert ytterligere. Det med at å åpne filene reduserer kvaliteten er bare en myte. Du bør faktisk åpne filene regelmessig for å hindre at de ligger i klem for lenge. 6 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Må påpeke at siste innlegg er bare tull, for den som eventuellt ikke forsto det. Men litt humor var det jo. 2 Lenke til kommentar
foenix Skrevet 16. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2012 Hva er da årsaken til at filer ødelegges på harddisken på denne måten. Jeg har også kjøpt vektor-filer på nettet som har vert ubrukelig når jeg har mottatt dem på mail. Disse har da antagelig vert lagret på en annen harddisk i lengre tid. Jeg har da fått ettersendt nye filer som antageligvis har vert lagret på et annet media og disse har vert helt perfekte. Det samme skjer med vektor-filer som jeg selv har laget og lagret på min egen harddisk. Enten tillegges det ekstra vektorer her og der, eller så krysser linjene hverandre på forskjellige måter. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Kanskje er det bare du som har fått ein mykje betre skjerm og kamera sidan sist du såg bileta? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå