Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva har jeg? (Ufrivillige bevegelser)

screenman

Anbefalte innlegg

De siste 3 ukene har jeg hatt ufrivillige bevegelser 3-4 ganger.

De har da vart i noen timer før de har gitt seg.

De ufrivillige bevegelsene har mest påvirket tungen, munnen, nakken og hodet.

Jeg får også store pusteproblemer som kommer og går når jeg har disse ufrivillige bevegelsene.

Forrige gang mistet jeg pusten i nærmere 1-2 min og fikk ikke puste før jeg fikk brekninger.

Det jeg er ute etter er forslag til sykdommer som kan være årsaken til disse ufrivillige bevegelsene :)

Jeg er til opplysning 18 år gammel, de ufrivillige bevegelsene forsvinner under søvn og jeg snakker svært utydelig når disse ufrivillige bevegelsene er i munnen og ofte også en liten stund etter at de er over.

Endret av screenman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Nå er jeg ingen lege, men noe om temaet kan jeg. :) Det du beskriver kan være det som heter «fokale (partielle) anfall». Altså et begrenset epileptisk anfall.

Dette kan deles inn i 2 kategorier:

1. Enkelt partielt anfall, EPA. Ved EPA er man helt våken og svarer på tiltale. Et anfall kan arte seg som rykninger i en hånd, rar følelse i en arm eller et ben, underlig smak, lukt eller sug i magen. Man kan også føle angst eller frykt.

2. Kompleks partielt anfall, KPA. Ved KPA er bevisstheten alltid påvirket. Det kan arte seg som en kortvarig fjernhet alene, eller med tillegg av formålsløse, automatiske bevegelser; såkalte automatismer (for eksempel smatting, tygging, vandring). Hode- og øyendreining er også vanlig. Noen kan få tilstivninger i en arm eller et ben, eller små rykninger. KPA varer i 1-2 minutter, av og til lenger. Etter anfallet kommer man gradvis til seg selv i løpet av noen minutter.

Selv om det du beskriver ikke står direkte i teksten over, kan du godt passe godt inn i en av disse kategoriene.

Min anbefaling til deg er å oppsøke lege snarest mulig for å få deg vurdert, for å få bekreftet eller avkreftet eventuell sykdom!!

Lenke til kommentar

Litt opplagt kanskje, men har du besøkt en lege?

Ja, dette har jeg allerede.

Legen mente at det mest sannsynlig var fluanxolen, som jeg nå har sluttet med, men da jeg våknet idag merket jeg et sterkt trykk i hodet og nakken.

Samme følelse jeg får før de ufrivillige bevegelsene pleier å begynne, men som ga seg heldigvis etter hvert.

Er på grunn av denne episoden jeg begynner å lure på om det kan være en sykdom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...