Gå til innhold

Ny laptop. Asus n56vz eller Acer aspire timeline M5 ?

fredb

Anbefalte innlegg

Hey,

Da var det på tide å bytte ut min snart 5år gamle dell vostro1500. Har lett litt rundt på nettet de siste dagene og har kommet fram til to modeller jeg liker svært godt.

Asus n56vz : http://www.dustinhom...650m-15-6-w7hp/

Acer m5 : http://www.dustinhom...640w-15-6-w7hp/

Har da noen spørsmål rundt disse to modellene jeg gjerne villet ha svar på fra noen som har mer greie på pc en meg.

Første er at jeg har sjekket prosessorene på www.cpubenchmark.net/, og der scorer i5-3317u cpu'en som sitter i acer'en 2500 i benchmarken der, mens i7-3610QM cpu'en som sitter i asus'en scorer 8000. Dette ser jo ut som asus'en er ganske overlegen acer'en. Men det jeg egentlig lurte på er om det merkbart stor forskjell i bruk. Jeg kommer egentlig bare å bruke pc'en til internett, skrive skoleoppgaver, se på film og spille noe spill(diablo3 og battlefield 3).

Andre punktet er skjermkort. Leste på sidene til acer at GT640m kortet som sitter i acer'en har (1gb)gddr5 vram, mens asus'en sitt GT650m kun har (2gb)ddr3 vram. Er et GT640m kort med (1gb)gddr5 vram på høyde med et GT650m som har ddr3 ram.

Lurer også litt på minnebiten. Ser at det sitter 6gb minne(1333Mhz) i acer'en mens det sitter 8gb (1600Mhz). Er det stort skille prestasjonsmessig mellom dette? Igjen: skal bruke pcen til surfing, film, skrive skoleoppgaver og spill.

Ser og at Asus'en kan fåes med 750Gb hardisk med 7200rpm, mens dustin sin versjon har 5400rpm. Er dette stor forskjell mellom disse?

Også når det kommer til skjermen på Acer'en, er det noen som kan bekrefte at Acer'en faktisk har matt skjerm slik det hevdes på dustin.no. Vet jo at ''lillebror'' M3 ikke har matt skjerm.

Til slutt lurer jeg også på om noen har erfaringer med noen av pc'ene, eller om det er andre pc'er å anbefale, helst ikke over 9000kr? Dem skal helst se bra ut også:)

Forresten noen som vet hvor mye studentrabatten på dustin.no er på?

Endret av fredb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen utvidet erfaring med disse laptoppene, men jeg kan meddele at jeg bestilte meg en N56vz i dag fra komplett. Denne har 750 gb 7200 rpm. Forskjellen er at disken spinner raskere og skal da i prinsippet yte bedre. Per dags dato har jeg en Dell XPS 15 som vel nærmer seg 5 år - delvis metall-chassis-typen. Denne kom med 5400 rpm disk, men jeg satte i en 7200 rpm etterhvert og merket noe bedre ytelse. Til vanlig netsurfing, skriving og diverse så var boot-tiden på programmer ganske likt. - Men med en gang det var større programmer som skulle åpnes eller spill som loaded, så ble fort 7200 rpm noen sekunder raskere.

På det gjevne vil vel en 7200 rpm disk kunne bli noe varmere, men den jeg hadde i tiden, en scorpio black, ble faktisk ikke spesielt mye varmere enn stock-disken fra dell (hitachi).

Akkurat nå sitter det forøvrig en Intel SSD i dellen. - Maskina booter på kun noen skarve sekunder:)

N56'en har gjort det veldig bra i de testene som ligger ute, selv om det per tiden ikke er skrevet mye om denne. Den minner meg om dellen konstruksjonsmessig og overgår den nå med quad core cpu, mye bedre grafikkort og annet snacks som skjermen. - Ser veldig fram til å få den, og etter å hatt ymse laptopper fra hp og apple (mbp), til multicom, så lærte jeg fort at man får det man betaler for enten være seg ytelse eller design og kvalitet.

Men når det gjelder mitt nyeste kjøp (i dag, som nevnt), så synes jeg at jeg får mer for pengene enn hos konkurrentene og hadde antagelig vært villig til å betale et par lapper ekstra for den (Heldigvis ikke). Jeg har omtrent sluttet å spille spill, slik at skjermkortet er overkill for mitt bruk, men ser at den yter bedre enn enkelte dyrere dells.

Den jeg bestilte har også matt skjerm - og det ser ut til å stemme - samt at den skal være bedre enn tidligere matte skjermer. - Altså, den skal ha skarpere farger og utvidet innsynsvinkel.

Klør herved i fingrene.

Og ja, jeg hadde en macbook pro 2010-modell. W7 ftw lang vei, og nå begynner vi å komme på nivå mtp konstruksjonskvalitet/byggekvalitet.

Jeg tittet forøvrig på N56'en i butikk i dag, men da en versjon med kun 6gb ram og 5400 disk. - Kostet det samme som den jeg bestilte som forøvrig har 8 gb, 7200 rpm (setter nok inn ssd her også). - Og ja, maskina var responsiv, skjermen var strålende, tastaturet var en glede å bruke, samt at maskinen virket velkonstruert. Den ser også faktisk relativt bra ut:)

Endret av Fender77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...