Elvis Plesly Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Hei, noe personlig skjedde nylig, og jeg har blitt utrolig sjokkert. Hva det er vil jeg helst ikke si, men det er ulovlig gjort mot en nær venn av meg. Jeg trøster og gjør hva som helst jeg kan for den personen, og stiller opp uansett. Men det slo meg at jeg også ellers gjør dette hele tiden, at jeg alltid er der for folk. Søkte litt rundt, og hørte om Kripos. Vennen min fortalte meg også om det, da det var det som hjalp h*n med det og tok det videre til rettsaken. Selv får jeg ikke noe kontakt med dem. Lurte bare på hvordan man kan få utdanning/jobb i dem? Har fått med meg at flere av dem som jobber i Kripos (dypt norsk politi) ikke var politiutdannet, men heller ingeniører og "vanlig" utdannet. Er det sånn at man bare blir plukket ut? Håper på svar! Lønn har ikke noe å si. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Tipper kripos består av begge deler. De har sikkert personer som har tatt sivil utdanning (utdanning utenfor politi) og så har de personer som gått politihøgskolen, og har tatt etter- og videreutdanning på politihøgskolen. så tror det er muligheter å gå begge veiene. Bioingeniør og IKT ingeniør ser jeg for meg at er aktuelle utdanninger. Men er sikkert mange flere. Hva mener du med "dypt politi"? Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 17. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2012 Tipper kripos består av begge deler. De har sikkert personer som har tatt sivil utdanning (utdanning utenfor politi) og så har de personer som gått politihøgskolen, og har tatt etter- og videreutdanning på politihøgskolen. så tror det er muligheter å gå begge veiene. Bioingeniør og IKT ingeniør ser jeg for meg at er aktuelle utdanninger. Men er sikkert mange flere. Hva mener du med "dypt politi"? Men det blir vanskelig å få inn en søknad hos kripos? Dypt politi mener liksom litt mer sånn ille. Dette er vare tull - men jeg jommer ikke på noe ord så jeg mener som en slags "fbi" Lenke til kommentar
Branco Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 (endret) Jobb i Kripos Kripos består av ansatte med mangfoldig bakgrunn. Grunnen til at Kripos består av så mange forskjellige personer, er den store variasjonen av saker. Om lag 50% av stillingene som er besatt, er sivilt personell. Det er stillinger som blant annet krever kompetanse innenfor jus, informasjonsvirksomhet, laboratoriearbeid og foto, samt IKT, språk og administrasjonsfag. Kripos har i overkant av 200 ansatte med politibakgrunn. I tillegg til disse finner vi skriftgranskere, fotografer, IT-spesialister, laboranter, oversettere, spesialister, ingeniører og samfunnsvitere. Stillinger som ønskes besatt, vil man til enhver tid finne på Kripos sine hjemmesider. Alt i alt, har Kripos rundt 400 ansatte. Kvalifikasjoner Når det gjelder kvalifikasjoner til de forskjellige stillingene, finnes dette på Kripos sine hjemmesider. For eksempel jobb som politioverbetjent krever at du har bestått Politihøgskolen, at du har erfaring eller kompetanse fra åstedsarbeid, at du har god framstillingsevne i norsk, og god nok fremstillingsevne i engelsk. Kvalifikasjoner som kreves for å bli Kriminalteknisk lydtekniker er blant annet utdanning fra universitet eller høyskole, erfaringer med kriminalteknisk lydarbeid, helst fra politiet. Det er også ønskelig med god norsk og engelskkunnskaper. Det som kreves for å bli overingeniør ved våpengruppen i Kripos, er blant annet bestått eksamen fra ingeniørhøgskole eller tilsvarende. God muntlig og skriftlig fremstillingsevne i norsk, og gode engelskkunnskaper. Ønskelige kvalifikasjoner er erfaring innen arbeid med våpen og ammunisjon. (Hentet fra Politiportalen.no. Ta forbehold om at noe av informasjonen kan være utdatert.) Endret 17. juni 2012 av Branco Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå