Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

30 min aktivitet per dag er nok?

Skribenten_

Anbefalte innlegg

Har lest flere ganger, flere steder at dersom man er i aktivitet i 30 minutter per dag vil det gjøre "underverket" for helsen.

Man vil føle seg sprekere, holde blodtrykket nede, bedre pust, bedre søvn osv osv.. rett og slett kjempe bra for helsen.

Men! Jeg har en jobbe der jeg er i fysisk aktivitet 7,5 timer per dag! Burde jeg ikke jeg da i følge helserådene ha DRIIIIIIIIIIIIIIIIIT god helse, dersom 30 min er nok? Selv så føler jeg meg helt vandelig, værken noe mer eller mindre.

Kan noen forklare meg hvorfor jeg ikke er i DRIIIIIIIIIIIIT god form?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjell på 7,5 timer med vanlig jobb (f.eks en sentervekter som går hele dagen) og 30 minutter hard kardiotrening. Føler du at du presser kondisjonen veldig i løpet av en vanlig arbeidsdag? Saken er at hard kardiotrening skaper god forbrenning der og da, øker kondisjonen, gir høy etterforbrenning, bedre form osv.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på 7,5 timer med vanlig jobb (f.eks en sentervekter som går hele dagen) og 30 minutter hard kardiotrening. Føler du at du presser kondisjonen veldig i løpet av en vanlig arbeidsdag? Saken er at hard kardiotrening skaper god forbrenning der og da, øker kondisjonen, gir høy etterforbrenning, bedre form osv.

I de artiklene jeg har lest står det ingeting om hard trening, det står gjerne type "gåtur etter middag" aktiviteter. En vekter som går å holder seg på beltespenna og loffer rundt hele dagen er ikke det jeg snakker om. Jeg jobber på en lager som krever konstant tunge løft og veldig mye løping frem og tilbake.

Eneste jeg lurer på er bare om jeg kanskje skal legge til 30 min jogging etter end arbeidsdag. Kanskje det ville fått meg i nedre form..men for min del tror jeg det ville heller tvert i mot ha tatt knekken på meg.

Lenke til kommentar

Du vil nok få mye bedre kondisjon dersom du legger til 30 minutter med jogging hver dag. Etter en periode med dette vil det nok virke mye enklere. Dessuten kan det godt hende at du er i god form allerede nå på grunn av jobben din, men det finner du ikke ut av med mindre du tester styrke og/eller kondisjon.

Lenke til kommentar

Man kan trene hver eneste dag og være en fitness freak for så å falle død om som 35åring, og en annen person kan røyke fra tenårene og leve til å bli 90.

Livet er ett mysterium.

Det er ikke bare aktivitet som har med helsen å gjøre heller, kanskje du burde spise litt bedre f.eks.

True Story Sister :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...