Skribenten_ Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Det jeg vet er at en hestekraft er et løft på 75 Kg 1 meter opp på 1 sekund. Jeg leste nettop en artikkel om en bil som hadde en motor på 125 hestekrefer. dvs 125 * 75 kg = 9375 kg.. Altså jeg nekter å tro at den bilen greier å løfte nesten 10 tonn en meter opp på 1 sekund.. Så forklar meg, hva metyr det i praktsis at en bil har125 hestekrefter? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) I praksis vil det si at ved et gitt turtall yter motoren maksimalt 125HK. 125HK 1HK = 745,69w. 745,69 * 125 = 93211j 93211 = x * 1 * 9.81. x = 9500kg. Altså energien svarer til økt potensiell energi om 9500kg løftes opp 1m med konstant fart. Økningen blir ikke mer om det løftes raskere, men kranen må yte en større effekt. Edit: I forhold til eksempelet i artikkelen: E = mgh 75kg * 9.81 * 1 = 735w. Som er 1hk. Endret 15. juni 2012 av chills Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Verdt å nevne at det er en britisk hestekraft som er 745,69W. Mens en metrisk hestekraft er 735,5W. Mer om hestekrefter: Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 (endret) Hestekraft/hestekrefter er egentlig ikke et måltall for kraft, men et måltall for effekt, altså utført arbeid eller arbeidsevne. Effekten for en motor er et produkt av dreiemomentet ganget med en vinkelfaktor (360° omdreining). Det som er måltallet for motorens kraft/krefter er altså dreiemomentet. Skal man trekke en tilhenger opp en bakke eller akselerere en bil er det dreiemomentet på hjulene som er interessant. Forbrenningsmotorer har et relativt smalt effektivt turtallsregister, derfor er biler med denne typen motorer utstyrt med et girsystem. Ved å øke turtallet på motoren (og dermed øke effekten) og heller gire ned farten på hjulene oppnår man høyere dreiemoment på hjulene, noe som gjør at man kan trekke tyngre last opp en bakke eller akselerere fortere. Elmotorer har et jevnt høyt dreiemoment fra omtrent stillestående til maks turtall, på elbiler er det derfor vanlig å droppe girboksen helt. Girboksen gir nemlig et stort friksjonstap, så kan man unngå den er det det beste. Relativt få er klar over at ved effektmåling på bil, så er det slett ikke hestekreftene man måler, men maks dreiemoment for ulike motorturtall. Effekten (hestekraftene) blir deretter regnet ut for hvert turtall via en fast formel som er felles for alle motortyper og dermed finner man ut ved hvilket turtall motoren gir maks effekt og hvor mye den er på. Omregningsformelen mellom dreiemoment og effekt (ved samme turtall) finner dere bl.a her: http://www.nrk.no/de...showtopic=14102 Endret 16. juni 2012 av SeaLion 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå