A.N. Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Hei, har forholdsvis liten erfaring med PC, spesiellt oppsett av nettverk o.l.,.. Og har for litt siden kjøpt meg en NAS Synology DS212j heter den, noen som vet hvordan jeg kan "speile" (tror jeg det heter) diskene? Altså så det hele tiden er det samme på begge diskene... Kjøpte kun med en harddisk da jeg kjøpte den, men så fant jeg ut at jeg ville sette inn en til som hele tiden hadde backup av den jeg hadde, noe jeg leste om att var mulig... Noen som har erfaring eller vet hvordan jeg skal gjøre dette? Har tukklet noen dagen og kommer liksom ingen vei.. A.N. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Har du noe på den ene disken? I så fall må du flytte dem til et annet sted mens du setter opp speilet (RAID 1) Du må inn i Lagringshåndteing i DSM-panelet (der du administrerer NASen), og fjerne volumene som er der (så begge diskene er klare for å speiles, alt på diskene blir slettet). Se på side 29 her: http://usdl.synology...AServer_enu.pdf Under Create a Volume by combining several hard disks. 1 Lenke til kommentar
A.N. Skrevet 17. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2012 Har du noe på den ene disken? I så fall må du flytte dem til et annet sted mens du setter opp speilet (RAID 1) Du må inn i Lagringshåndteing i DSM-panelet (der du administrerer NASen), og fjerne volumene som er der (så begge diskene er klare for å speiles, alt på diskene blir slettet). Se på side 29 her: http://usdl.synology...AServer_enu.pdf Under Create a Volume by combining several hard disks. Takk :-) Ja, har noe på den ene disken, men heldigvis ikke veldig mye enda, men er det noen "lettvin" måte å flytte dette over til pc'en på midlertidig? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Bare å kopiere det over det. Lag en midlertidig mappe på maskinen din hvor legger over det du har på NASen- Du har vel koblet den delte mappen på NASen til Windows? Computer > Map network drive. Lenke til kommentar
A.N. Skrevet 17. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2012 Bare å kopiere det over det. Lag en midlertidig mappe på maskinen din hvor legger over det du har på NASen- Du har vel koblet den delte mappen på NASen til Windows? Computer > Map network drive. Ja, får åpnet alt og sånn, men går jo så usedvanlig tregt! (2mb/s), tar jo dagevis! Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Hmmm.. Hvordan er de koblet sammen? Gigabit switch? Kabel eller trådløs til maskinen? Lenke til kommentar
A.N. Skrevet 17. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2012 Hmmm.. Hvordan er de koblet sammen? Gigabit switch? Kabel eller trådløs til maskinen? Trådløs maskin, og telenor multimodem ( nas koblet til modemet) Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Fått det til? Du kan prøve å bruke Allway Sync for å overføre filene hvis du ikke har gjort det ennå. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Fix: finn en nettverkskabel. Koble pc til multimodemet = mer hastighet. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Trådløst er så random på hastighet så vil du ha noe som funker så må du til med Cat5 kabelen som minimum. Lenke til kommentar
perkh Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Håper ingen blir sur når jeg bruker denne tråden til et videre spørsmål: Har også nettopp kjøpt Synology ds411j. Brukere og delte mapper er på plass - jeg bruker NAS til backup av data. I oppsettet ble jeg spurt om jeg ønsket å kryptere de delte mappene jeg har. Det virker som om kryptering ifølge Synology er å passordbeskytte mappene, mao at man må logge seg inn på hver av mappene etter start av NAS. Jeg gjorde det, men: da vil den ikke kopiere filer som har lange navn. Jeg googlet dette, og det virker som om den innebygde krypteringen i Synology ikke takler lenger filnavn enn 45 karakterer. Jeg fjernet krypteringen, og da kopierer den helt greit. Er det korrekt oppfattet med at krypteringen har denne begrensningen? Og: hvordan skal jeg da sikre mine data hvis f.eks diskene skulle bli tatt ut av NAS ved tyveri (jeg har jo passord på innlogging til NAS via DSM). Mvh Per Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå