Gå til innhold

Hvordan bygge videre på medie- og informasjonsteknologi årsstudium

Niram

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et fullført årsstudium i medie- og informasjonsteknologi ved Høgskolen i Gjøvik. Nå er jeg interessert i å finne ut av hvilke muligheter som finnes til å bygge videre på dette, fremfor å starte fra "scratch" innenfor et alternativt fagfelt.

Studiet jeg har gått er en blanding av medie- og informatikkfag, mest sistnevnte. Ramser opp noen av fagene jeg har vært gjennom:

- Databaser

- Webdesign

- Systemutvikling

- Grunnleggende programmering

- Medievitenskap

Som dere ser tar studiet for seg litt av hvert innenfor IT. Jeg føler jeg kan litt av alt, uten at jeg på noen som helst måte har spesialisert meg i noen retning. Det faktum at jeg har gått bare ett år er naturligvis en årsak til dette. Grunnen til at jeg kun har tatt årsstudiet (startet egentlig på bachelor) er at jeg følte studiet tok en retning jeg ikke var interessert i. Det ble altfor mye programmering og "tung" informatikk, noe jeg egentlig ikke var på utkikk etter. Jeg er mer på utkikk etter en utdannelse som kombinerer medie, it og kommunikasjonsaspektet i litt større grad.

Nå ser jeg for meg å studere videre, gjerne på deltid i form av et nettstudie. Jeg jobber deltid nå, noe jeg trives godt med. Men jeg ønsker å spisse kompetansen i form av en fagrettet utdannelse. Kort fortalt vil jeg ha kompetanse som får meg raskt ut i jobb, trenger ikke nødvendigvis begynne på en komplett bachelorgrad.

Finnes det noen gratis-alternativer på nettstudier/desentralisert utdanning? Har kikket gjennom NKI, NKS, eCademy osv, men jeg synes de koster litt mye i forhold til hva man faktisk får (?). Noen som har erfaringer de ønsker å dele?

Jeg er egentlig veldig i tvil om hva jeg skal gå, men jeg vet at jeg må ha noe mer enn bare årsstudiet for å være attraktiv på arbeidsmarkedet.

Håper noen har noen gode tips til meg :)

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettstudier tror jeg det finnes lite av som er gratis. Men hvis du tenker "desentralisert utdannelse" som i form av at du tar noe på deltid eller er såkalt "fleks" student, så finnes det mange muligheter. Men enkelt oppsumert, den letteste veien er desverre den som ikke har noen snarveier: Ta en bachelorgrad.

Ja, man kan ta mange kurs og sertifiseringer, men med tanke på hvor mange som utdanner seg nå, er det ganske lett å bli hengende bak hvis man "bare" har et årsstudium og noen kurs fra NKI eller tillsvarende. Sammtidig så er det forskjell mellom å komme seg raskt ut i jobb fra det tidspunktet du er på NÅ, til raskt ut i jobb ETTER fullført utdannelse. Du kan komme deg raskt ut i jobb NÅ ved å få deg en jobb i kassa på Rema1000, men det er nok kanskje ikke så spennende. Eller så kan du fullføre noen flere år på skole, få godekarrakterer og referanser, så komme deg raskt ut i jobb ETTER. See the difference?

Hvis du tenker å starte på en utdannelse som ikke koster deg noe (da i form av skolepenger) er du nok litt seint ute. Men det finnes mange private skoler som kanskje har noe du er på kikk etter? (type markedshøyskolen eller noe, er ærligtalt ikke sikker, hehe)

Men oppsumert, med et årsstudium, og et ønske om å "finne en kortere / alternativ vei" kontra en bachelor (som du tildels gir inntrykk av) så vil du kanskje ligge dårligere ann i forhold til normalen av søkermassen på jobber innen ditt fagfelt.

Lenke til kommentar

Er forsåvidt enig i mye av det du sier, og dette vet jeg i grunnen selv også. "Problemet" er vel at jeg ikke har funnet noen bachelor-grad innen IT jeg virkelig brenner etter å søke på.

Men hva mener du med at jeg er "for seint ute" til å søke en vanlig høgskole? Jeg har allerede søkt via samordna opptak i år, og venter på svar. Er 100% sikker på at jeg kommer inn på det studiet jeg har søkt. Skal sies at det studiet er innenfor helsefag og dermed langt unna årsstudiet jeg allerede har tatt.

Noen vil kanskje mene at det er idiotisk å velge noe så annet, men det er hvertfall det jeg har gjort. Jeg vil ikke jobbe med IT i sin tradisjonelle forstand (programmering, databaser etc). Hvis ikke jeg går for helsefag er jeg mer på utkikk etter noe innenfor it/handel/kommunikasjon. Finnes det noe der? Det beste hadde kanskje vært å startet på et uavhengig økonomi-studium.

Uff, dette her ikke enkelt. Glemte forøvrig å nevne at jeg har et par års erfaring i IT service/support-bransjen, noe jeg håper kommer godt med i en jobbsøker-prosess senere.

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Du hopper jo veldig mye frem og tilbake. Et par år med IT service / support. Et årsstudium, og skal begyne på helsefag greier. Hvis det er noe man kan legge merke til, så er det kanskje at du ikke enda har fullført noe? (ja, den settningen hørtes slem ut, men ikke sånn ment :p)

Finn deg noe, fullfør det, et par årstudiumer, litt erfaring fra it support, og noe helsefag er ikke akkurat en konsis utdannelse. Tror heller en arbeidsgiver vil ha noen som har en utdannelse innenfor fagfeltet sitt, enn litt her og litt der? Hvis du vil jobbe med helse, så vil ikke IT support hjelpe så mye. Vil du jobbe med IT så vil ikke helse hjelpe så mye. Og på toppen av det hele nevner du noe økonomi studium?

Skjønner ikke helt hva du mener med "IT/handel/kommunikasjon"? Skal man jobbe med IT så er programmering og de forskjellige emnene du har nevnt ganske så sentrale. Men ja, kanskje en bedre forklaring av dette kan gjøre at noen kan hjelpe deg bedre.

Lenke til kommentar

Du får ikke helt tak i hva jeg mener tror jeg. HVIS jeg velger å gå et helsestudium så forventer jeg selvfølgelig ikke at en potensiell arbeidsgiver skal bry seg en døyt om årsstudiet mitt i IT-fag. Ei heller min tidligere arbeidserfaring.

Poenget er at jeg synes det er kjedelig å la de gode karakterene mine fra årsstudiet ebbe ut i ingenting, hvis du skjønner. Jeg hadde toppkarakterer over hele linja, men samtidig følte jeg at jeg var litt på feil "hylle".

Jeg har fullført et årsstudium, så det med at jeg ikke har fullført noe kan du bare legge fra deg. Ja, det er på ingen måte noen bachelorgrad, men det er da et fullverdig vitnemål fra høgskolenivå på 60 stp.

Men jeg er helt enig i at jeg har vært noe vinglete og hatt vanskelig for å bestemme meg for hvilken retning jeg ønsker å gå. Det er akkurat det som er så vanvittig frustrerende for meg, at jeg ikke klarer å finne en veg som føles riktig for akkurat meg.

IT/Handel/Kommunikasjon er vel mer en slags oppsummering av de områdene jeg finner interessante. I tillegg til radiografi da, som går utenom de. Om det finnes en arbeidsgiver innenfor de gitte rammene er vel heller vanskelig å tro..

Lenke til kommentar

Når jeg nevnte at du ikke "fullførte noe" så mente jeg ikke at du hopper av halveis i studier eller noe, men helheltig så har du ikke fullført noe (har heller ikke jeg, er midt i en bachelor, så har jo ikke fullført noe enda, selv om jeg har et "årsstudium" jeg også). Et årstudium her, og litt arbeidserfaring der. Et årstudium i dag, får deg ikke så mye mer enn videregående. Det var det som var poenget mitt. Det at du jobba bra, og fikk gode karrakterer, selv om du ikke hadde 100% motivasjon, er jo veldig bra!

Du får jo bruke starten på studiet nå til høsten for å virkelig finne ut: "Vil jeg dette?" For en eller annen gang så må man bestemme seg. Lite gunsting å flyte rundt mellom forskjellige studier og utdannelser i all evig tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...