Grix Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Jeg prøver å installere Windows 8 RP på min bærbare PC, men siden jeg ikke har noen DVD'er må jeg bruke andre måter å installere på. Det første jeg prøvde var å installere via USB-penn, men det ser ut til at den bærbar ikke støtter booting fra USB. Så derfor tok jeg ut harddisken fra den bærbare og koblet den til min stasjonære PC, og installerte Win 8 via USB til den bærbare sin harddisk. Da trodde jeg jo at jeg bare kunne sette harddisken inn i den bærbare igjen og at det ville funke bare jeg installerte drivere og greier, men jeg får bare opp feilmelding om at jeg ikke har noen bootable harddisk i PC'en når jeg prøver å starte den opp. Hva gjør jeg galt? Endret 16. juni 2012 av Grix Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Det er flere problemer rundt dette. Men for å begynne, koblet du fra den orginale disken da du installerte i den stasjonære? Hvis ikke, så er det grunnen til at den disken ikke kan boote. Lenke til kommentar
Grix Skrevet 15. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2012 Har to harddisker i den stasjonære. Koblet fra OS-harddisken, men ikke "lager"-harddisken. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 men det ser ut til at den bærbar ikke støtter booting fra USB. Er du sikker på dette? Mange bærbare er litt sære, og kan kun boote fra en av USB-portene. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Ja, kan ikke regne med at den booter fra en USB3 port. Lenke til kommentar
Grix Skrevet 15. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Hehe, min bærbare har ikke hørt om USB3 engang, den er omtrent fire år gammel nå. EDIT: testet alle portene, ingen fungerer. Men skal prøve dette: http://blog.ryantadams.com/2008/02/01/how-to-boot-from-the-network-pxe-boot-with-tftp-and-windows-pe/ Endret 15. juni 2012 av Grix Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Her er det en del mangelfull forståelse for hvordan et operativsystem fungerer.. Når man installerer operativsystem (Windows) i et system (en maskin), så blir hardware (de fysiske elementene i systemet som hovedkort, harddisk, prosessor, lydkort) registrert, og nødvendige drivere lagt til. Hvis jeg installerer et operativsystem i maskin A, så er det konfigurert og oppsatt til denne maskinen. Hvis jeg har en til maskin B, så må denne være nærmest 100% identisk for at det i det hele tatt skal være mulig å benytte disken fra A i B. Hvis hovedkomponenter er forskjellig (i hovedsak HK og skjermkort), så vil du ikke ha mulighet til å boote opp engang. Du Må installere operativsystemet fra den maskinen som skal benytte dette for å få det til å fungere! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Kommer an på operativsystemet. Windows er mye mer kresen enn f.eks. Linux. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Kommer an på operativsystemet. Windows er mye mer kresen enn f.eks. Linux. Jepp, jeg generaliserte med vilje Jeg har linuxmaskiner jeg kan swappe disker med, men regner med at trådstarter skal benytte Windows 8. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Her er en alternativ metode: http://arstechnica.com/business/2012/03/ordering-windows-to-go-how-to-create-a-bootable-windows-8-usb-thumb-drive/ Lenke til kommentar
Grix Skrevet 15. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2012 Her er en alternativ metode: http://arstechnica.c...sb-thumb-drive/ Hvordan skal det hjelpe når jeg ikke klarer å boote fra usb? Fikk ikke til å boote fra ethernet heller, fikk arp timeout. Noen som har flere ideer? Tror egentlig PC'en skal klare booting fra USB, er bios-instillinger som hinter til det.. Hva kan være galt, da? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Muligens måten du laget USB-minnepinnen? Hvordan gjorde du det? Og hvorfor brukte du ikke bare en CD? Endret 15. juni 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Her er en alternativ metode: http://arstechnica.c...sb-thumb-drive/ Hvordan skal det hjelpe når jeg ikke klarer å boote fra usb? Fikk ikke til å boote fra ethernet heller, fikk arp timeout. Noen som har flere ideer? Tror egentlig PC'en skal klare booting fra USB, er bios-instillinger som hinter til det.. Hva kan være galt, da? Sjekk biosinstilling og sett USB først/øverst på bootlista hvis du ikke allerede har gjort det. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Jeg vet ikke med andre merker. Men min er fra Asus. Hvis jeg vil boote fra en minnepinne, må jeg først slå den på, og så trykke febrilsk på Escape inntil det kommer opp en blå firkant, der jeg kan velge hvilken enhet jeg vil boote fra. Der velger jeg minnepinnen. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Mange maskiner har også en mulighet til å trykke f12 i bios, for å få opp boot meny Men en ting du kan prøve, sett inn minnepenn, skru på pc'n og gå inn i bios og finn boot lista der.. Se om du enten finner usb der, eller gå på harddisk, og se om minnepennen ligger som en vanlig harddisk. Har skjedd meg på en god del maskiner at jeg fant minnepennen som harddisk, og at intern disken da hadde første boot prioritet, men minnepennen hadde andre prioritet.. byttet om på disse, og maskinen bootet fra minnepenn uten problemer Lenke til kommentar
Grix Skrevet 15. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2012 Jeg vet ikke med andre merker. Men min er fra Asus. Hvis jeg vil boote fra en minnepinne, må jeg først slå den på, og så trykke febrilsk på Escape inntil det kommer opp en blå firkant, der jeg kan velge hvilken enhet jeg vil boote fra. Der velger jeg minnepinnen. Mange maskiner har også en mulighet til å trykke f12 i bios, for å få opp boot meny Men en ting du kan prøve, sett inn minnepenn, skru på pc'n og gå inn i bios og finn boot lista der.. Se om du enten finner usb der, eller gå på harddisk, og se om minnepennen ligger som en vanlig harddisk. Har skjedd meg på en god del maskiner at jeg fant minnepennen som harddisk, og at intern disken da hadde første boot prioritet, men minnepennen hadde andre prioritet.. byttet om på disse, og maskinen bootet fra minnepenn uten problemer Sjekk biosinstilling og sett USB først/øverst på bootlista hvis du ikke allerede har gjort det. Har prøvd dette, ellers takk. Muligens måten du laget USB-minnepinnen? Hvordan gjorde du det? Og hvorfor brukte du ikke bare en CD? Brukte windows sitt verkøy: http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool Har ingen DVD'er tilgjengelig. Har heller ikke DVD brenner på den stasjonære. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Her er en alternativ metode: http://arstechnica.c...sb-thumb-drive/ Hvordan skal det hjelpe når jeg ikke klarer å boote fra usb? Fikk ikke til å boote fra ethernet heller, fikk arp timeout. Noen som har flere ideer? Tror egentlig PC'en skal klare booting fra USB, er bios-instillinger som hinter til det.. Hva kan være galt, da? Hvilken type bærbar(merke/modell) har du? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Du kan prøve følgende: -Kople disken til stasjonære som second disk., og boote opp med OS disken din. -Delete den partisjon /partisjoner i den bærbare sin harddisk. -Lag deretter 2 primære partisjoner. Den første = total disk space - ca 6 GB, og den andre på resterende plass, dvs. ca 6 GB. -Formatere kun den nr 2. I tillegg skal du merke den, som aktive (activ). -Kopiere eller ekstrakt all innhold fra ISO filen din i den. Kontrollere at alle filer er med.. -Slå av PC-en, frakople disken det gjelder og kople til den bærbare. -Starte opp og under installasjon, velg å installere Windows i den nr 1 partisjon på disken. Lenke til kommentar
Grix Skrevet 16. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2012 (endret) Her er en alternativ metode: http://arstechnica.c...sb-thumb-drive/ Hvordan skal det hjelpe når jeg ikke klarer å boote fra usb? Fikk ikke til å boote fra ethernet heller, fikk arp timeout. Noen som har flere ideer? Tror egentlig PC'en skal klare booting fra USB, er bios-instillinger som hinter til det.. Hva kan være galt, da? Hvilken type bærbar(merke/modell) har du? HP 6735b Du kan prøve følgende: -Kople disken til stasjonære som second disk., og boote opp med OS disken din. -Delete den partisjon /partisjoner i den bærbare sin harddisk. -Lag deretter 2 primære partisjoner. Den første = total disk space - ca 6 GB, og den andre på resterende plass, dvs. ca 6 GB. -Formatere kun den nr 2. I tillegg skal du merke den, som aktive (activ). -Kopiere eller ekstrakt all innhold fra ISO filen din i den. Kontrollere at alle filer er med.. -Slå av PC-en, frakople disken det gjelder og kople til den bærbare. -Starte opp og under installasjon, velg å installere Windows i den nr 1 partisjon på disken. Prøver dette nå. EDIT: Funket! Takker Endret 16. juni 2012 av Grix Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå